شناسهٔ خبر: 47178874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نجات ساحل محمودآباد پس از ۲۰ سال

با افزایش جمعیت هم‌چنین افزایش سطح رفاه و مصرف بیشتر انواع مواد غذایی و ضروری زندگی، تولید انواع پسماندها چه در بخش خانگی و چه در بخش های صنعتی بیش از پیش شده است، مشکلات زیست محیطی که به دنبال انباشت و تجمع پسماندها به وجود می آید به خصوص در شهرهای گردشگرپذیر قابل چشم‌پوشی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، زباله که در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته به عنوان طلای کثیف و فرصت طلایی از آن نام برده می‌شود در ایران به یک معضل زیست محیطی تبدیل شده است. معضلی که در کوه، دشت، جنگل و دریا به بدترین شکل ممکن انباشته شده و موجب نابودی گونه‌های گیاهی، درختی و حتی مرگ و انقراض گونه‌های آبزی شده است.

این فاجعه تأسف بار سال‌هاست دامنگیر برخی شهرهای ایران بوده و کوه، جنگل، دشت‌های وسیع و سواحل زیبای بعضی از شهرها با انباشته شدن زباله و سرریزی شیرابه‌های سمی حال خوبی ندارند.

شهرستان محمودآباد با جمعیت ۹۰ هزار نفری با قرار گرفتن کنار دریا به دلیل این که سال‌هاست زمینی برای دفن زباله‌ها ندارد آن‌ها را پس از جمع آوری در ۲۰ متری ساحل زیبای دریا و مسیر سرخ رود تخلیه و انباشته می‌کنند. زباله‌هایی که گاهی مدت انباشت آن از ۲۰ سال گذشته و شیرابه‌های آن به سمت دریا سرازیر شده و در کمتر از دو کیلومتر آن صید ماهی توسط یک شرکت در فصل صید انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر نداشتن زمین برای ایجاد مکان تخلیه جدید، در رفع نشدن مشکل انباشت زباله در این منطقه نقش بسزایی داشته است، شهر توریستی که سال‌های گذشته زباله‌های خود را طی قراردادی ۱۰ ساله به شهرستان همجوار انتقال می‌داد در سال‌های اخیر با افزایش مشکل دپوی زباله در منطقه عمارت آن شهرستان، مشکل انتقال پیدا کرد و تنها راه چاره را ریختن کنار ساحل دید.

خوشبختانه اکنون بعد از ۲۰ سال ظاهراً مشکل دفع زباله محمودآباد در حال رفع شدن است.

شهرداری با جدیت لکه سرطانی را از پیشانی شهر حذف خواهد کرد

«مهدی اختیاری» شهردار محمودآباد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در بازدید اخیر مسئولان کشوری ضمن این که در جریان آخرین روند انتقال زباله شهرستان قرار گرفتند و با ارزیابی میدانی که صورت گرفت متعهد شدند اعتبار مورد نیاز جهت احداث پارک ساحلی در محل دپوی فعلی زباله را تأمین کنند.

وی با بیان اینکه میراث‌دار حجم گسترده‌ای از زباله‌ای هستیم که در سالیان متمادی و بدون توجه به اصول بهداشتی در این منطقه دپو و انباشته شده است، اظهار می‌کند: تا آخرین روز مسئولیت کاری و بنا بر تعهدی که نسبت به شهروندان داریم با جدیت تمام پیگیر جابجایی و حذف این لکه سرطانی از پیشانی شهر خواهم بود.

شهردار محمود آباد با بیان این که بر اساس برآورد و تخمین کارشناسان حجم زباله انباشت شده در محل دپوی فعلی، ۱۵ هزار تن بوده که از این مقدار تا امروز بیش از هشت هزار تن به خارج از شهر منتقل شده است، تصریح می‌کند: ادامه روند انتقال حجم باقیمانده از زباله‌ها بدون وقفه و طبق جدول برنامه‌ریزی شده در حال انجام است.

امکانات ما پاسخگوی شهر ۳۰ هزار نفری نیست

«نورالله قلی زاده» رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد با بیان این که در طرح تفضیلی سال ۸۴ در محمودآباد موردی به نام دپوی زباله دیده نشده و انتقال زباله‌ها به آمل برنامه‌ریزی شده بود، می‌گوید: با ایجاد مشکلاتی، مسئولان وقت مجبور شدند زباله را کنار دریا انباشته کنند که تا امروز ۸۰ درصد زباله محمودآباد از سایت ساحلی این شهر تخلیه شده و دو هزار تن آن باقی مانده است.

وی می‌افزاید: امکانات ما پاسخگوی شهر ۳۰ هزار نفری نیست و زباله شهرستان محمودآباد در روزهای عادی ۲۵ تا ۳۰ تن برآورد می‌شود که در ایام تعطیلات با توجه به شناور بودن جمعیت این میزان به ۸۰ تن می‌رسد که در رفع این مشکل ارگان‌های فرادست استانی و کشوری باید به داد شهرهای ساحلی برسند.

رئیس شورای اسلامی شهر محمودآباد مشکل اساسی در این امر را تأمین زمین عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: بخشی از زباله‌هایی که در ساحل محمودآباد دفن می‌شد به خارج از استان منتقل شد و بخشی از آن هم باقی مانده است و با اعتباری که دریافت شده قرار بر احداث یک ایستگاه پردازش در شهرستان است، اما مشکل در محمودآباد تأمین زمین بوده است زیرا از شمال به دریا و از جنوب به زمین‌های کشاورزی محدود هستیم.

وی با بیان این که معضل تخلیه زباله رفع می‌شود، اما کمبود زمین همچنان باقی است، می‌گوید: مشکل شهر محمودآباد این است که یک منطقه ساحلی، مسکونی و کشاورزی است و هیچ زمین پرتی در این شهر وجود ندارد و هر زمینی را که توسط فرمانداری تعیین شده نیز اداراتی چون محیط زیست، جهاد کشاورزی و بهداشت مخالفت کردند، حال با این شرایط موجود مشکل نداشتن زمین نیز گریبان‌گیر شده است.

قلی زاده بدهی این شهر به آمل بابت حمل زباله در طی ۱۰ سال را دو میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان مطرح می‌کند و می‌گوید: طبق برنامه با فروش تملکی به مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ تومان توانایی پرداخت این بدهی را داریم.

گزارش از کبریا مقدس خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

نظر شما