شناسهٔ خبر: 47178147 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط خانه فرهنگ ایران در لاهور؛

کارگاه بررسی آداب و سنن عیدفطر در کشورهای اسلامی برگزار شد

محمد آسیابانی

خانه فرهنگ ایران در لاهور در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر کارگاه آموزشی «بررسی آداب و سنن عید فطر در پاکستان و کشورهای اسلامی» را برای فارسی آموزان برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر کارگاه آموزشی «بررسی آداب و سنن عید فطر در پاکستان و کشورهای اسلامی» روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از سوی خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برای فارسی آموزان برگزار شد که در آن علاقه‌مندان به زبان و ادبیات فارسی مقالات خود را در خصوص نحوه برگزاری عید سعید فطر در پاکستان به زبان فارسی را قرائت کردند.

مراسم با آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس جعفر روناس، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان برای شرکت کنندگان در این کارگاه، به اهمیت و جایگاه والای عید بزرگ سعید فطر در ایران، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه و اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی عید سعید فطر را به عنوان بزرگترین اعیاد اسلامی با شور و حال وصف ناپذیری جشن می‌گیرند گفت: دستگیری از ایتام، پرداخت فطریه، زیارت اهل قبور و برگزاری نماز باشکوه عید فطر از جمله مراسم مهم این عید بزرگ در ایران اسلامی است.

وی با بیان نحوه برگزاری مراسم عید فطر در فلسطین و اردن اضافه کرد: در مالزی با گستراندن سفره‌هایی بزرگ با انواع غذاها از مردم پذیرایی می‌کنند. زیارت اهل قبول و قرائت فاتحه برای درگذشتگان از دیگر رسوم مشترک در کشورهای اسلامی در ایام عید سعید فطر است. در کشور اندونزی مراسم حلال برای حلال برای ترویج دوستی و آشتی و رفع کدورت برپا می‌شود که در آن مردم همدیگر را به آغوش کشیده از یکدیگر حلالیت می‌طلبند.

در این کارگاه آموزشی هر یک از فارسی آموزان مقاله خود را درباره نحوه برگزاری عید سعید فطر در پاکستان به زبان فارسی به صورت نثر ساده ارائه کردند.

فارسی آموزان در مقالات خود اشاره کردند که مردم پاکستان صبح پس از پوشیدن لباس نو راهی مساجد و عیدگاه‌ها می شوند تا نماز عید را به جای آورند. نمازگزاران پس از اقامه عید همدیگر را در آغوش گرفته عید سعید فطر را به یکدیگر تبریک می‌گویند. مردم سپس راهی آرامستان‌های شهر شده با حضور در مزار درگذشتگان برای شادی روح آنها دعای مغفرت می‌خوانند.

به گفته فارسی آموزان، دید و بازدید و طبخ خوراکی‌ها و شیرین‌های ویژه از جمله زولبیا و بامیه و عیدی دادن به کودکان از جمله دیگر سنن و آیین‌های زیبای عید فطر در پاکستان است.

نظر شما