شناسهٔ خبر: 47174465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

با عدم اجرای مصوبه شورای نگهبان، حاشیه‌های ثبت‌نام در انتخابات تکرار شد

معرکه در ستاد انتخابات کشور

با صدور دستور برگزاری ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ازسوی عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور که صبح دیروز انجام شد، رسما روند ثبت‌نام از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به مدت پنج‌روز آغاز شد. ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به پاشنه آشیلی تبدیل شده که در دو دهه اخیر حیثیت ایرانیان را به چالش کشیده است؛ از حضور محکومان کیفری و امنیتی در ستاد انتخابات کشور که بگذریم، حضور افرادی در رده‌های متفاوت سنی با ظاهر و گویش‌های متفاوت، طنز تلخ این ماجرا را بیشتر به نمایش می‌گذارد. اگرچه شورای نگهبان با ابلاغ مصوبه‌ای در روزهای گذشته، تلاش کرد تا جلوی تکرار معرکه‌گیری در آغاز ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری را بگیرد اما با تدبیر رییس‌جمهور این تلاش‌ها ابتر ماند و حواشی به چهره غالب ثبت‌نام‌ها، تبدیل شد. مصوبه جدید انتخاباتی شورای نگهبان قانون اساسی با توجه به اینکه ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال‌های گذشته همواره حواشی‌ای را در پی داشته است، ضرورتی غیرقابل کتمان بود. معرکه‌گیری در ستاد انتخابات کشور با صرف وقت، هزینه مادی و معنوی بسیاری را نیز بر ملت ایران تحمیل می‌کند که می‌بایست برای آن چاره‌اندیشی شود.

صاحب‌خبر -

در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری حضور افرادی که به‌دنبال اجرای شو بودند، فضای ثبت‌نام‌ها را تحت‌تاثیر قرار داد. در این میان، دشمنان و رسانه‌های بیگانه حیثیت ملی ایرانیان را هدف گرفته و به‌دنبال بافتن کلاهی برای خود هستند. اگرچه فضای به‌وجودآمده در پی ابلاغیه رییس‌جمهور حتی جای انتقاد نگذاشته است اما نباید از این نکته نیز غافل شد که شاید بهتر بود زودتر برای این موضوع چاره‌اندیشی می‌شد.

حضور چهره‌ها در نخستین روز ثبت‌نام
سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و امیر محمدحسن نامی وزیر اسبق ارتباطات از جمله شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای هستند که در اولین روز ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور حاضر شدند.
حسین دهقان، داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پس از نام‌نویسی در این انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: چیزی که در کشور ما معنی ندارد زمان است. زمان حلال مشکلات کشور ماست. من حسین دهقان همانطور که گفته بودم روز اول ثبت‌نام آمدم.
وی ادامه داد: عرصه انتخابات جای سلبریتی‌های سیاسی نیست. مردم ما شایسته زندگی بهتر از این هستند. باید با مردم روراست بود. مشکلات کشور ناشی از عدم شفافیت است، آن‌هم شفافیت دایمی نه در انتخابات. با داشتن برنامه برای حل مشکلات جامعه پا به عرصه انتخابات گذاشته‌ام و در این مسیر بعد از عنایت خداوند به یاری مردم چشم دوخته‌ام. دولت من دولت شهروندان قدرتمند ایرانی است. دولت من دولتی سازنده است که صرفا براساس شایستگی افراد ساخته می‌شود.
 
محمد: مردم مشکلات عدیده‌ای از سوءمدیریت‌ها دارند
 همچنین سعید محمد، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: برداشت من این است که مردم دارای مشکلات عدیده ناشی از سوءمدیریت از عملکرد کارگزاران نظام و دولت و بی‌عدالتی‌ها هستند و لازم است یک تحول بزرگ اتفاق بیفتد.
محمد تصریح کرد: مردم گله‌مند از کارگزاران هستند، نه از نظام. این درحالی است که خداوند آنقدر منابع به کشور داده که بتوانیم مشکلات مردم را کاهش دهیم یا حل کنیم. رمز موفقیت ما تکیه بر مردم است و نیازمند مشارکت حداکثری مردم هستیم. برنامه‌های ما مبتنی بر روابط با همسایگان است. نگاه به برنامه‌های 1+5 خطای استراتژیکی است.
امیر محمدحسن نامی نیز با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: من متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم و سال‌ها در این سازمان خدمت کردم و در وزارت دفاع به‌عنوان معاون وزیر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بعد از آن نیز مرکز مطالعات بین‌المللی متعلق به نیروهای مسلح فعالیت کرده‌ام.
وی گفت: من برای چهار سال آینده ۶۴برنامه برای دولت آینده دارم که مهم‌ترین آن‌ها ۶برنامه برای سال اول است که بتوانم درباره وضعیت معیشتی مردم تحولی ایجاد کنم.در ادامه ثبت‌نام‌ها، حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی نیز با حضور در وزارت کشور برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.


ساخت بیل و کلنگ با برجام
 دختر موتورسواری که برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به ستاد انتخابات کشور آمده بود در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «آمده‌ام خدمت کنم. من عاشق کشورم هستم.» این دختر جوان بدون اینکه سابقه مدیریتی داشته باشد، قصد خدمت به کشورش در قامت رییس‌جمهوری را دارد؛ موضوعی که تنها با خلأهای قانونی حادث خواهد شد.
 البته این تمام ماجرا نیست و چهره‌های غیرمتعارفی که برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور آمده بودند، چشمگیر بود. پیرمرد کفن‌پوشی که قرآن بزرگی به دست داشت با فریاد ماسکی از پرچم ایران را که در مقابل دهان داشت به حرکت درآورده و برنامه‌هایش را اعلام می‌کرد. وی که خود را با عصا به ستاد انتخابات کشور رسانده بود، فریاد می‌کرد: من آمده‌ام تا کشور را از هرج‌ومرج خارج کنم. قانون اساسی زیر پا گذاشته شده و ظلم و ستم ملت را فراگرفته است.
فرد دیگری خود را پهلوانی معرفی می‌کند، برنامه‌هایش را با بهره‌گیری از قرارداد برجام اینطور اعلام می‌کند که برجام باید با آهنگران داخل و خارج بسته شود. وی می‌گوید که در این صورت می‌توان جلوی تخریب منابع طبیعی را گرفت. وی تخریب جنگل‌ها را باعث خشکسالی و خشک شدن رودخانه‌ها می‌داند و می‌گوید که باید آهنگران بیل و کلنگ ساخته و در اختیار کارمندان قرار دهند تا از ساعت 6.30 تا 9 بذر گیاهان مقاوم جنگلی را بکارند و پوشش گیاهی ایجاد کنند.
 امیررضا علیپور آملی، جوان دیگری است که خود را کارشناس علوم سیاسی معرفی کرده و با کتابی در دست برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور آمده است. وی می‌گوید که در 10سال گذشته راجع به علوم انسانی بسیار مطالعه کرده و به دانشی دست یافته است که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند. این جوان خود را از علاقه‌مندان دکتر مصدق معرفی کرده و می‌گوید از همین رو خود را شبیه به او کرده است.
پشت پای سرهنگ به قانون
از آنچه گذشت به‌خوبی هویداست که تا اینجای کار، دولت شخصی که سرهنگ نبود و حقوق‌دان بود، با قلدربازی، از عمل به دستورالعمل قانونی شورای نگهبان درمورد ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات سرپیچی کرده و سنگ‌بنای رفتارهای خلاف قانونش را در این دوره از انتخابات هم مثل سال۹۶ بنا گذاشت. این روند اگرچه هزینه‌هایی را بر کل ملت تحمیل کرده است اما بی‌توجهی به قانون، سنگ‌بنای این روند در ادامه کار و تا رسیدن شخصی دیگر به پاستور را تداعی می‌کند. بی‌قانونی رویکرد بسیار خطرناکی است که مردم و نظام را توامان نشانه رفته است.
البته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که گویا نماینده شورای نگهبان مدارک افرادی که خارج از مصوبه این شورا اقدام به ثبت‌نام می‌کنند در ستاد انتخابات کشور را تحویل نمی‌گیرد، گفت: بله، ثبت‌نام‌هایی که فاقد مدارکی باشند که از سوی شورای نگهبان اعلام شده و اعتبار ندارند و به نماینده‌مان در ستاد انتخابات کشور گفته‌ایم که مدارک ناقص را تحویل نگیرد.
وی تاکید کرد: کسانی هستند که مدارک‌شان براساس مصوبه شورای نگهبان کامل باشد و این تایید نماینده شورای نگهبان در ستاد انتخابات کشور برسد، ثبت‌نامش نهایی می‌شود.
اگرچه اقدام رییس‌جمهور پای معرکه‌گیرها را به ستاد انتخابات کشور باز و حواشی دوره‌های پیش را تکرار کرد اما سخنان کدخدایی حکایت از این دارد که این شوهای دشمن‌شادکن تنها در وزارت کشور خواهد ماند و راهی به شورای نگهبان نخواهد داشت.

نام‌نویسی57 نفر در روز اول
در پایان روز اول سخنگوی ستاد انتخابات کشور از نام‌نویسی57 داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در ثبت نام‌ها خبر داد.

نظر شما