شناسهٔ خبر: 47173261 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سخن روز؛

فطر، چیدن میوه‌هایی است که از فطرت می‌جوشد

در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه داری، در آستانه عید فطر قرار گرفته ایم؛ عیدی که زمین و زمان را غرق شادی و سرور می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رمضان، دعوتی است به بازیافتن «خود گمشده»، ندایی است برای توجه به خدای فراموش شده، ضیافتی است برای تناول از مائده تقوا و پایان این مهمانیِ خدایی، عید فطر است؛ عید توفیق بر طاعت و اطاعت، عید توبه و تهذیب نفس، عید ذکر و یاد محرومان و گرسنگان.فطر، سپاس نعمتی که در رمضان نازل شده است. پیروزی بر خصم درون، جشنی روحانی دارد به نام عید فطر که میثاق بستن با فطرت را از سوی روزه داران مجاهده گر اعلام می‌دارد. عید فطر، پاداش افطار‌های خالصانه و مُهر قبولی انفاق‌های با قصد قربت و پایان نامه دوره ایثار و گذشت در مسایل مالی است. فطر، عید خداجویی و خداترسی و خداپرستی است.

عید زیبایی‌های معنوی

در پایان ماه مبارک رمضان و پس از یک ماه عبادت و روزه داری، در آستانه عید فطر قرار گرفته ایم؛ عیدی که زمین و زمان را غرق شادی و سرور می‌کند. ساکنان زمین به شکرانه یک ماه عبادت و نیایش، عید می‌گیرند و ساکنان آسمان نیز مأمور می‌شوند تا جوایز و پاداش‌هایی را از سوی عرش الهی برای ساکنان این کره خاکی بیاورند و به راستی که در این روز بزرگ، زمین، زمان و آسمان در جوش و خروش اند.

بیشتر بخوانید


عید فطر، روزی است که فطرت آدمی به واسطه سی روز اخلاص، شکوفا شده و به معطر کردن فضای زندگی انسان می‌پردازد. به راستی که فطرت، چه عطر دل انگیز و روح افزایی دارد و زندگی در پرتوی فطرت چه زیباست!

عید پاکیزگی

اسلام روز اول ماه شوّال را عید قرار داده است؛ زیرا در این روز، انسان‌ها به فطرت خود بازمی گردند و متوجه عظمت خداوند متعال می‌شوند. در این روز، مسلمانان، جسم را به وسیله غسل کردن پاکیزه کرده و با پوشیدن لباس‌های تمییز و خوشبوکردن خود، آن را کامل می‌نمایند. پاکیزگی روح و جانشان نیز به وسیله دعا و مناجات و نماز صورت خواهد گرفت و سرانجام، پاکیزگی اموال و دارایی‌های آن‌ها به وسیله فطریه دادن و کمک کردن به انسان‌های فقیر و نیازمند صورت می‌پذیرد. به راستی عید فطر، عید پاکیزگی و طهارت انسان هاست تا از این رهگذر، به فطرت اصلی و حقیقی خویش بازگردند.

اعمال شب عید فطر

شب عید سعید فطر، شب نزول رحمت الهی و فرصتی برای پوزش طلبی از گناهان است. در روایات اسلامی آمده که فضیلت این شب عزیز، کمتر از شب قدر نیست. شب عید فطر، شبی است که خداوند پاداش‌های خود را به مؤمنان روزه دار می‌بخشد و آنان رامورد رحمت قرار می‌دهد. از این رو، هر انسان مؤمن باید از این فرصت نهایت استفاده را در ذخیره کردن ثواب و پاداش الهی بنماید و با انجام اعمال این شب، از فیض بی کران آن بهره‌مند گردد. مهم‌ترین اعمال شب عید فطر عبارت است از: غسل کردن بعد از غروب آفتاب، خواندن دعای ویژه رؤیت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین علیه السلام، احیای آن شب به دعا و نماز و استغفار، خواندن ده رکعت نماز، خواندن دعای‌های مخصوص این شب، کنار گذاشتن زکات فطره و.
وحدت و یکپارچگی مسلمانان

عید فطر، روزی است که همه مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می‌ایستند و به عبادت خداوند متعال می‌پردازند و کام خویش را با حلاوت ذکر او شیرین می‌کنند. عیدفطر، نمادی از وحدت مسلمانان است؛ وحدتی که سبب ذلت و ناامیدی شیطان و نیز خواری استکبار و دشمنان اسلام می‌شود. آن‌ها با دیدن صف‌های به هم پیوسته مسلمانان در نماز عید فطر، می‌فهمند که دیگر جایی برای آنان نخواهد بود و نمی‌توانند اهداف شوم خود را در جوامع اسلامی پیاده کنند.

اقامه نماز عید در تمام شهر‌های استان چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام کریمی رئیس ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری با اشاره به برگزاری نماز عید فطر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر استان گفت: از نمازگزاران خواستاریم از ماسک و لوازم حفاظت فردی استفاده کنند و مهر و جانماز شخصی به همراه داشته باشند.

او افزود: نماز روز عید فطر راس ساعت ۷ صبح در فضای باز اطراف مصلی‌های سراسر استان برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام کریمی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از انتقال این ویروس در نماز عید، این برنامه با هماهنگی و همکاری کامل شبکه بهداشت، پلیس راهور، سازمان اتوبوس‌رانی، شهرداری‌ها، بسیجیان و نیرو‌های مردمی برگزار می‌شود تا از بروز هرگونه تجمع خطرناک در حین برگزاری و مسیر‌های ورود و خروج مردم جلوگیری شود.

رئیس ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری گفت: در شهرکرد نیز نماز به امامت نماینده محترم، ولی فقیه در استان و در خیابان طالقانی اطراف مصلی بزرگ امام خمینی اقامه خواهد شد و با هماهنگی که با سازمان اتوبوس‌رانی شده وسیله ایاب و ذهاب مردم نیز همانند سال گذشته آماده شده است.

حجت الاسلام کریمی تصریح کرد: راس ساعت ۶ صبح نیز دعای ندبه در همین مکان برقرار است و پیش بینی فاصله یک و نیم متر برای نمازگزاران شده است.

او اضافه کرد: از همه افرادی که قصد حضور دارند خواستاریم از ماسک و لوازم حفاظت فردی استفاده کرده و مهر، جانماز و کتابچه دعای شخصی به همراه داشته باشند و در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری با عوامل برگزاری نماز همکاری کنند.

رئیس ستاد اقامه نماز چهارمحال و بختیاری گفت: صندوق‌های جمع‌آوری فطریه نیز در محل‌های برگزاری گذاشته شده و از همه شهروندان خواهشمندیم فطریه خود را به ماموران رسمی جمع‌آوری فطریه تحویل دهند.

برخی از اعمال شب عید فطر

در فضیلت و ثواب عبادت و احیاى عید فطر احادیث ‏بسیاری گفته شده و روایت‏ شده است که آن شب کمتر از شب قدر نیست. برای درک این شب عزیز انجام اعمالی از ائمه (ع) به ما سفارش شده است.

* در هنگام غروب آفتاب غسل انجام شود.
* آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست از حق تعالى و بیتوته در مسجد احیا گردد.
*  بعد از نماز مغرب و عشا، نماز صبح و نماز عید فطر، ذکر «الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما اولانا» گفته شود.
*  زیارت امام حسین (ع)، که فضیلت ‏بسیار دارد.
*  ۱۰ مرتبه ذکر یا دائم الفضل علی البریة یا باسط الیدین بالعطیة یا صاحب المواهب السنیة صل علی محمد وآله خیرالوری سجیة واغفرلنا یا ذاالعلی فی هذه العشیة، که از اعمال شب جمعه است، گفته شود.
*  ۱۰ رکعت نماز که در شب آخرماه رمضان اقامه می‌شود که به صورت ۵ نماز ۲ رکعتی، در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید ۱۰ بار خوانده شود.
*  بعد از نماز مغرب و نافله آن، ۲ رکعت نماز بجا آورده شود.
* ۱۴ رکعت نماز اقامه شود. بعد از هر ۲ رکعت سلام دهد و در هر رکعت بعد از حمد، یک بار آیةالکرسی و ۳ مرتبه توحید خوانده شود. براى هر رکعت، ثواب عبادت ۴۰ سال و عبادت هر که در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده اعطاء می‌شود.

برخی از اعمال روز عیدفطر

  • بعد از نماز صبح و نمازعید آن تکبیراتى را که در شب عید ذکر شد، گفته شود.
    • پرداخت زکات فطره پیش از نمازعید.
    • انجام غسل روزعید. زمان آن بعد از طلوع فجر تا زمان به جا آوردن نمازعید است.
    • برای اقامه نمازعید لباس نیکو پوشیده و از عطر استفاده نمایید.
    • پیش از نماز عید، در اول روز افطار شود.
    • قبل ازخروج از منزل برای نمازعید، دعایی را که از امام علی (ع) روایت شده خوانده شود.
    • اقامه نمازعید.
    • زیارت امام حسین (ع).
    • دعاى ندبه خوانده شود.

نماز عید فطر

وقت نماز عید فطر از اول آفتاب روز عید است تا ظهر. در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب، افطار شود و زکات فطره داده شود و بعد از آن نماز عید بجا آورده شود.

نماز عید فطر ۲ رکعت است که در رکعت اول بعد از خواندن حمد و سوره باید ۵ تکبیر بگوید، و بعد از هر تکبیر ۱ قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیرى بگوید و به رکوع رود و ۲ سجده بجا آورد و برخیزد، و در رکعت دوم چهار مرتبه تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. در قنوت نماز عید هر دعا و ذکرى بخوانند کافى است.

نماز عید، سوره مخصوصى ندارد، ولى بهتر است که در رکعت اول آن سوره شمس و در رکعت دوم سوره غاشیه را بخوانند، یا در رکعت اول سوره سبح اسم و در رکعت دوم سوره شمس را بخوانند.

مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند و در حال گفتن تکبیر‌ها دست‌ها را بلند کنند و نماز را بلند بخوانند.

در عید هاست که زندگی تولد می‌یابد و حرکت آغاز می‌شود، پس جامعه‌ای که عید ندارد، تاریخ و حرکت نیز ندارد. در مکتب ما پایان رمضان عید است. عید تحول، آغاز و البته نجات بخش روز‌های دیگر است، اگر در رمضان درس شعله ور گشتن را نیاموزی و در مسیرش حرارت خورشید را نیابی و در پیوستن با خورشید‌های دیگرش، قدرتی عظیم به دست نیاوری، پس محکوم زمستانی و در بند یخبندان، پس بکوش تا از رمضان شعله‌ای گیری و سرما را بسوزانی، بکوش تا پایان رمضان عید گردد عیدی که خورشیدش گرمای ایمان را بر درختان مرده می‌تاباند.


انتهای پیام/ش

نظر شما