شناسهٔ خبر: 47173095 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

مروری بر ۲۰ سال حضور آمریکا در افغانستان و پیامدهای آن برای غیرنظامیان

نگاهی به حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان نشان می‌دهد که این حضور نه تنها نتیجه‌ای برای مردم افغانستان نداشته بلکه در بسیاری از موارد آن‌ها قربانی خشونت‌های نظامیان آمریکایی شده اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا، پس از آغاز به کار خود در کاخ سفید اعلام کرد که توافق صلح میان دولت سابق این کشور و طالبان را که در فوریه ۲۰۲۰ امضا شده بود، مورد بازبینی قرار می‌دهد.

بایدن در نهایت در ماه آوریل اعلام کرد که نظامیان آمریکایی روز ۱۱ ماه سپتامبر آینده و همزمان با سالروز حمله سال ۲۰۰۱، از افغانستان خارج خواهند شد.

با اعلام این تصمیم بسیاری از کارشناسان به اظهار نظر درباره حضور آمریکا در افغانستان پرداختند؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان و مقام‎ها در سطح جهان بر روی آن اتفاق نظر دارند، بی نتیجه بودن این حضور ۲۰ ساله بوده است.

علاوه بر تبعاتی که این جنگ برای نظامیان آمریکایی داشته و بسیاری از آن‌ها در این جنگ کشته و یا مجروح شدند، موضوع مهم‌تر اقدامات خشونت باری است که این کشور طی ۲۰ سال حضور خود در افغانستان، داشته است.

مطالعه‌ای که از سوی یک نهاد آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که تنها در یک مورد و از سال ۲۰۱۷ شمار غیرنظامیان افغانستانی که در پی حملات هوایی آمریکا کشته شده‎اند افزایشی ۳۳۰ درصدی داشته است.

تحقیقات موسسه «پروژه هزینه‌های جنگ» دانشگاه «براون» در آمریکا نشان می‌دهد که تنها در سال ۲۰۱۹ حدود ۷۰۰ غیرنظامی افغانستانی کشته شده‌‎اند.

این بالاترین میزان کشتار غیرنظامیان افغانستانی از زمان آغاز حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ به شمار می‌رود.

موسسه «پروژه هزینه‌های جنگ» بخشی از این افزایش را به دلیل کاهش قوانین درگیری نظامیان آمریکایی در سال ۲۰۱۷ می‌داند.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افزایش حملات هوایی آمریکا در افغانستان طی سال‌های اخیر تا حدودی به دلیل تعداد کمتر نیرو‌های زمینی این کشور در افغانستان بوده، اما بخشی از آن نیز به دلیل ایجاد فشار بر طالبان برای مذاکره درباره صلح بوده است.

اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان ملل نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۲۶ هزار کودک افغانستانی کشته و یا مجروح شده‎اند.

 

انتهای پیام/

نظر شما