شناسهٔ خبر: 47172430 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

با گسترش فعالیت نوجوانان در فضای مجازی؛

برگزاری نشست مجازی آشنایی با «پادکست قصه‌گویی»

نشست مجازی آشنایی با «پادکست قصه‌گویی» با حضور علیرضا آقایی مسئول کمیته پادکست جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودمان و نوجوانان استان هرمزگان؛ «پادکست قصه‌گویی» بخش جدیدی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در دوره بیست‌وسوم این رویداد برگزار خواهد شد.

 بهمین منظور انجمن قصه‌گویی استان هرمزگان در نشستی با حضور علیرضا آقایی مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی به بررسی این بخش نوظهور جشنواره پرداخت.

آقایی با معرفی بخش تازه این جشنواره، بیان کرد: با توجه به این‌که در حال حاضر زمان زیادی را در فضای مجازی سپری می‌کنیم و گذشت زمان در این روزها ارزشمندتر شده است، گوش دادن به پادکست‌ها کمک می‌کند تا از وقت‌های به اصطلاح مرده استفاده بهتری داشته باشیم.

علیرضا آقایی ادامه داد: پادکست قصه‌گویی یک فایل صوتی قصه‌گویی است که براساس شرایط و ضوابطی که در شیوه‌نامه به‌طور کامل توضیح داده شده است برگزار می‌شود. این بخش محدودیت سنی ندارد و بخش آزاد محسوب می‌شود؛ بنابراین مربیان کانون، افرادی که بیرون از کانون هستند، فعالان حوزه پادکست و تمام علاقه‌مندان امکان شرکت در این بخش را دارند و می‌توانند فایل‌های صوتی خود را از طریق بارگذاری در سایت جشنواره برای ما ارسال کنند.

مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی درباره ایده شکل‌گیری و اضافه شدن این بخش به جشنواره گفت: اگر به جشنواره پانزدهم و شانزدهم قصه‌گویی برگردیم، قصه‌های صوتی در آن دوره‌ها پایه‌ریزی شد. دو دوره بخش قصه‌های صوتی را داشتیم و شیوه‌نامه‌اش را نوشتیم که قصه‌های فراوانی هم به دست ما رسید. اما تفاوت قصه‌های صوتی و پادکست در این است که پادکست قابلیت بارگذاری در فضای مجازی را دارد و خیلی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف می‌توانند این پادکست‌ها را منتشر و مخاطبان آن را دانلود کنند.

وی با اشاره به سه بخش پادکست شامل پادکست قصه‌گویی، درباره ی قصه گویی و قصه‌های عامیانه و فولکلور گفت: شرکت کنندگان می توانند  بسته به علاقمندی خود در این بخش‌ها شرکت کنند.

آقایی در رابطه با تفاوت پادکست قصه گویی با پادکست رادیویی اظهار داشت: در رادیو سر ساعت مشخص برنامه اجرا می‌شود و شنونده باید سر همان ساعت برنامه مورد نظر خود را گوش دهد؛ اما در پادکست به دلیل این‌که انتشار آن در فضای مجازی صورت می‌گیرد، شنونده هر وقت خواست می‌تواند ازپادکست استفاده کند.

وی افزود: همچنین برنامه‌ی رادیویی باید در همان ساعت مشخص  ضبط شود ولی در پادکست می‌توانیم قبلا مصاحبه و روایت خود را ضبط کنیم و کار را راحت‌تر  می‌توانیم پیش ببریم.

مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی با اشاره به گسترش فضای مجازی و استفاده از این فضا برای کارهای مختلف اظهار کرد: با تغییراتی که الان در مقتضیات زمان اتفاق افتاده است ما هم باید تغییر کنیم. نسل نوجوان در فضای مجازی سیر می‌کنند و شاید بیشتر از ما بر این محیط احاطه داشته باشند، بنابراین سعی می‌کنند نیاز خود را از این فضا بگیرند. کمتر نوجوانی را پیدا می‌کنید که هدفون یا یک هندزفری همراهش نباشد. اگر بتوانیم برای پادکست قصه‌گویی، محتوا را براساس آنچه نوجوان و کودک امروز می‌خواهند درست تشخیص دهیم و انتخاب کنیم، به‌نظرم این دغدغه‌مندی که این نسل به قصه‌گویی گرایش پیدا کنند برای ما برطرف خواهد شد.

اهمیت موسیقی و هماهنگی آن با لحن و محتوای قصه در پادکست یکی دیگر از نکاتی بود که از سوی مسئول کمیته پادکست جشنواره قصه‌گویی ارائه گردید.

طراحی آرم  شامل نام قصه، نام نویسنده، نام قصه‌گو و در صورت دلخواه معرفی کوتاهی از منطقه جغرافیایی محل سکونت مواردی بود که آقایی همگان را به رعایت آن در تولید پادکست ضروری دانست.

 مدرس نشست همچنین توضیحاتی راجع به قصه‌های عامیانه و فولکلور ارائه داد و گفت: برای تولید این نوع پادکست می‌بایست به سراغ یک قصه محلی و بومی منطقه برویم و آنها را با رعایت اصول پادکست تهیه می کنیم.

وی همچنین افزود: در پادکست  کیفیت صدا خیلی مهم و هماهنگی صدا از لحاظ شدت و ضعف بسیار حایز اهمیت است.  

او در پایان اظهار امیدواری کرد کسانی که در زمینه قصه‌گویی فعالیت می‌کنند بتوانند در زمینه پادکست هم‌ کارهای زیبای‌شان را برای ما ارسال کنند و جشنواره بیست‌وسوم یک جشنواره بسیار عالی با پایانی بسیار خوشی باشد.

بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت‌نام در آن به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir  مراجعه کنند.

نظر شما