شناسهٔ خبر: 47164640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با حضور معاون وزیر دفاع و رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام شد؛

نقشه جامع محرومیت زدایی کشور توسط سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح

تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح و کمیته امداد امام خمینی امضا و از نقشه جامع محرومیت زدایی کشور رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان،  امیر سرتیپ دوم مجید فخری رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح هدف از امضای تفاهم نامه این سازمان با کمیته امداد امام خمینی (ره) را توسعه همکاری و تعاملات اجرایی، علمی آموزشی و پژوهشی جهت استفاده از امکانات و توانمندی‌های دو طرف امضا رسید.

وی با بیان سابقه ۱۰۰ ساله سازمان جغرافیایی در حوزه تولید اطلاعات مکانی گفت: طی این سال‌ها این سازمان به انبوهی از داده‌ها از ایران و کشور‌های همجوار دست پیدا کرده است که این اطلاعات می‌تواند مایه تصمیم گیری صحیح نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

امیر سرتیپ دوم فخری با بیان دغدغه معمار کبیر انقلاب اسلامی در تشکیل نهادی برای کمک به محرومان جامعه و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: تلاش مسئولان و نهاد‌های مسئول در کشور، فراهم کردن رفاه بهتر برای هموطنان است و چنانچه اطلاعات دقیقی از گستره جغرافیای کشور و مردم در دسترس نباشد، برنامه ریزی‌ها و در نهایت تصمیم گیری در این حوزه با مشکل مواجه می‌شود.

وی موضوع تفاهم نامه را پایش فقر و تعیین چگونگی پراکندگی محرومان، استعداد‌ها و ظرفیت‌های مکانی در قالب نقشه جغرافیایی فقر کشور و همکاری علمی پژوهشی ترویجی و اجرایی در زمینه‌های مرتبط با بهره برداری از امکانات دوطرف و به اشتراک گذاری داده‌های موجود عنوان کرد.

امیر سرتیپ دوم مجید فخری برگزاری رویداد‌های فناورانه سمینار‌ها کارگاه‌ها و نشست‌های علمی در سطوح ملی، همکاری در ارائه سرویس‌های مکانی در قالب سامانه‌های تحت وب وانجام تحقیقات و پژوهش‌های مشترک را از دیگر موضوعات مورد تفاهم نامه بین دو سازمان برشمرد.

رئیس سازمان جغرافیایی همچنین بهره برداری از توان دو طرف جهت پاسخگویی به نیاز‌های نوآورانه کشور در حوزه فناوری‌های علوم جغرافیایی، ارائه خدمات علمی و اطلاعاتی در زمینه‌های فنی و تخصصی، تولید اطلاعات مکانی و تهیه نقشه‌های موضوعی در مقیاس‌های مورد نیازکمیته امداد امام خمینی (ره)، تهیه اطلس جغرافیایی محرومیت زدایی ۳۱ استان کشور تا سطح روستا‌ها و محلات با اولویت مناطق محروم و مرزی با رویکرد تحلیل فضایی، ارائه مباحث علمی فناورانه و آموزشی مورد نیاز کمیته امداد امام خمینی، رصد و پایش مخاطرات سکونت گاه‌های انسانی با استفاده از فنون سامانه اطلاعات مکانی، سنجش از دور، طراحی و پیاده سازی سامانه‌های تحت وب به منظور جمع‌آوری و به اشتراک گذاری و ارائه سرویس‌های مکانی مورد نیاز با هدف بهره برداری مشترک را از مهمترین تعهدات سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در این تفاهم نامه برشمرد.

وی با بیان اینکه تولید نقشه جامع جغرافیایی محرومیت زدایی کشور توسط سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح ما حصل اطلاعات و نیاز سنجی صحیح کمیته امداد خمینی (ره) بوده است گفت: با توجه به زیر ساخت‌های سازمان جغرافیا این امکان وجود دارد که از طریق سامانه برخط، تمامی استان‌های کشور از این مزیت برخوردار شده و به اطلاعات و داده‌های دقیقی از جغرافیای مردم در هر خطه دست یابند.

در این مراسم سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اجرای این تفاهم نامه را بسیار ارزشمند خواند و گفت: همکاری در ارائه داده‌های مورد نیاز جهت تولید اطلس محرومیت زدایی کشور از بانک اطلاعات نیازمندان، ارائه اطلاعات مربوط به پراکندگی مکانی نیازمندان به سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، همکاری در تحلیل و تدوین راهبرد‌های تعدیل و برون رفت از پدیده فقر و پیگیری جهت دریافت اطلاعات مرتبط با فقر از دیگر سازمان‌ها و ارائه به سازمان جغرافیایی ازمهمترین تعهدات کمیته امداد خمینی (ره) در این تفاهم نامه است.

پایان پیام/50

نظر شما