شناسهٔ خبر: 47164348 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

گزارش «پارسینه» از بورس تهران در روز سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت؛

بورس سرِ عقل آمد/ رشد ۲۲ هزار واحدی شاخص کل

پارسینه

شاخص کل بورس تهران امروز رشدی معادل ۱.۸۹ درصد را به ثبت رساند و در پایان زمان معاملات، نماگر اصلی بازار سرمایه حدود ۲۲ هزار واحد رشد کرد و در تراز یک میلیون و ۱۷۹ هزار واحدی به کار خود پایان داد. در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن نیز ۰.۰۴ درصد رشد کرد.

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه|در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «فارس» بر می‌گشت و در مقابل، نماد‌های «پرداخت»، «اخابر» و «فخاس» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نماد‌های «پالایش»، «دارایکم» و «امین یکم» اختصاص داشت.

از آن سو، امروز نماد‌های «وسیستا»، «وسگیلا» و «ثبهساز» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نماد‌های «البرز»، «سپاس» و «شپنا» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نماد‌های «کمند»، «افران» و «ولساپا» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نماد‌های «وبصادر»، «خودرو» و «فولاد» اختصاص داشت.

 

دومین واکنش مثبت بورس به تغییر دامنه نوسان


اما چرا بازاری که یک سره به سمت از دست دادن بازدهی پیش می‌رفت، ناگهان در دو روز کاری اخیر تغییر مسیر داده است؟ تقریباً تمام ناظران و کارشناسان بازار معتقدند که انتشار خبر بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی از روز ۲۵ اردیبهشت، عامل اصلی تغییر روند بازار بوده است. (با این فرض که در روز‌های آینده، باز هم کفه عرضه بر کفه تقاضا سنگینی نکند.)

این در حالی است که بر اساس تصمیم گیری‌های جدید برای بورس، قرار است دامنه نوسان به تدریج از حالت متقارن ۵+ تا ۵-، به گستره متقارن بزرگ تری تغییر پیدا کند. این موضوع، در کنار تصمیم دیگری مبنی بر کاهش حجم مبنا تا سطح ۱۵ میلیارد ریال برای تمام نماد‌های بورسی، موجب خوش بینی معامله گران و سهامداران شده و با افزایش نقدشوندگی بازار، به نظر می‌رسد بازار سرمایه به حالت عادی بازگشته باشد.

این، اما در حالی است که خبر‌هایی مبنی بر کاهش قابل ملاحظه سرعت خروج پول حقیقی از بازار هم به گوش می‌رسد و در شرایطی که بازدهی بازار‌هایی همچون بازار ارز، بازار طلا، بازار مسکن و بازار خودرو هم نزولی پیش بینی می‌شود، می‌توان امیدوار بود در میان مدت، بخشی از سرمایه‌های خرد خارج شده از بازار سرمایه، به این بازار برگردند.

نظر شما