شناسهٔ خبر: 47147068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

افزایش بی‌سروصدای قیمت نان در تهران تا مرز ۵۰ درصد

در حالی برخی نانوایان در سطح شهر تهران بدون مصوبه قانونی نرخ‌های خود را تا ۵۰ درصد بالا برده‌اند که سازمان تعزیرات و دیگر مسئولان دولتی در این باره اقدام مؤثری انجام نداده‌اند.

صاحب‌خبر -

اوضاع قیمت نان در بی‌اعتنایی حیرت‌انگیز نهادهای نظارتی و رسیدگی و کنترل بازار دچار هرج و مرج شده است. نانوایی‌ها که خود را از کورس افزایش قیمت‌ها جامانده می‌بینند، در اقدامی خودسر نرخ‌های مورد دلخواه خود را به مشتریان اعلام می‌کنند. نرخ‌هایی که گاه تا 50 درصد بیشتر از نرخ مصوب نان است و خلاصه یک بی‌نظمی عجیبی در بازار نان شکل گرفته است.
در همین رابطه رئیس‌ اتحادیه نانوایان سنتی هفته گذشته تایید کرد که: «در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است. به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن است نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی 300 تومان عرضه کند و واحد دیگری نان لواش را به 400 و واحد سوم 450 تومان عرضه کند. در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلاً ممکن است، یک واحد نان بربری را به قیمت یک‌هزار، واحد دیگری دو هزار، 2500 عرضه کند. نانوایان، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. آخرین پیشنهاد نانوایان، افزایش 100 درصدی قیمت‌ها بوده است؛ در مورد افزایش قیمت نان تصمیم‌‎گیری شده، اما به ما گفتند فعلا اعلام نکنید.»
گفتنی است، بربری و سنگک با کنجد تحمیلی، به نرخ سه هزار تومان هم عرضه می‌شود اما اگر کسی بدون کنجد بخواهد اولا باید مدت طولانی در صف بماند و دست آخر نان خمیر یا سوخته تحویل بگیرد. قیمت نان تافتون 850 تومانی هم یکهزار تومان عرضه می‌شود.
در حالی که قیمت نان به‌ صورت خودسرانه افزایش یافته، اصغر پابرجا رئیس ‌اتحادیه فروشندگان نان‌ سنگک به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که اخیرا هیچ افزایش قیمتی برای نان سنگک رخ نداده است! و قیمت هر قرص نان سنگک با آرد دولتی 1800 تومان است.
حالا اتحادیه صنف نانوایان که گستردگی و فراوانی قابل توجهی در سطح کشور دارد، با توجه به عدم افزایش قیمت نان در دو سال اخیر، خواستار بالا رفتن نرخ فروش قوت غالب مردم به دلیل رشد تورم و دستمزد کارگران شده است. این درخواست همانطور که در بالا ذکر شد تا 100 درصد هم مطالبه شده اما تعدادی از نانوایان خودجوش دست به کار شده‌اند و قیمت نان را در برخی از نانوایی‌ها از 40 تا 50 درصد گران کرده‌اند.
در مقابل، مسئولان سازمان تعزیرات از جمله ناصر مدیحی؛ رئیس‌ گشت تعزیرات تهران،گفته‌اند که ستاد تنظیم بازار در استانداری تهران جلساتی برای تعیین قیمت جدید نان را برگزار کرده و تصمیماتی در این خصوص گرفته است اما هنوز مصوبه‌ای اعلام نشده است و بنابراین افزایش نرخ نان توسط برخی نانوایی‌ها غیرقانونی است.
بنابراین ملاک سازمان تعزیرات حکومتی در قیمت نان، نرخ مصوب و اعلامی 1/7/1398 است و هرگونه افزایش خودسرانه قیمت نان از سوی نانوایی‌ها غیرقانونی است.

نظر شما