شناسهٔ خبر: 47141721 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

لزوم مدیریت منابع ارزی بلوکه شده ایران/ بانک مرکزی پاسخگوی نگرانی کمیسیون اقتصادی نیست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: منابع ارزی در دسترس برای حواله و نیاز‌های نقدی بازار‌های صادراتی و وارداتی مختلف باید مدیریت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با کنترل نرخ ارز کفت: براساس گزارش بانک مرکزی ۷ میلیارد دلار در کشور کره، ژاپن و چین و در عراق هم حدود ۴ میلیارد دلار و در مجموع حدود بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارز‌های بلوکه شده است.

او در ادامه بیان کرد: البته تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما به دلیل استراتژی‌های بلندمدت کشور در ارتباط با شرکای بزرگ تجاری و مسائل دیگر پیگیری جدی انجام نشده و هم چنان منافع اقتصادی کشور برنگشته است.

خاندوزی در ادامه افزود: برای فعالان اقتصادی ثبات، پیش بینی نرخ‌ها و نوسانات کوتاه مهم است. در ابتدای سال ۹۹ در ۶ ماه اول صد درصد شاهد جهش بودیم که در ۶ بعد تا حدی کنترل شد. نرخ‌های فعلی۲۰ هزار تومان ارقامی نیست که با بنیاد‌های اقتصادی کشور سازگار باشد. مهم‌ترین موضوع، پیگیری و در نظر داشتن منافع بلند مدت کشور برای سیاست گذار باید باشد؛ اگر نرخ به هر سطحی کاهش پیدا کند، پایداری آن مهم‌تر است.

کمیسیون اقتصادی نسبت به نامشخص بودن سیاست‌های ارزی در ماه‌های اول کاملا نگران است و درخواست برخی اطلاعات مطرح شده، اما تاکنون بانک مرکزی اطلاعاتی در اختیار ما قرار نداده است.

خاندوزی در پایان بیان کرد: منابع به چند دسته تقسیم می‌شوند، منابعی که به دلیل تحریم در دسترس نیستند و منابعی که فقط در کاغد هستند. مهم این است که منابع در دسترس برای حواله و نیاز‌های نقد و بازار‌های صادراتی و وارداتی مختلف مدیریت شود.

انتهای پیام/

نظر شما