شناسهٔ خبر: 47133300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بلومبرگ: مسائل بانکی و خواسته های ایران در این زمینه در کانون گفتگوهای هسته ای وین است

صاحب‌خبر -

شفقنا-ایران تلاش دارد که به صنعت بانکداری اش تضمین داده شود و تحریم هایش بطور قطعی رفع شود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ بلومبرگ نوشت: ایران در حال گفتگو برای بازگرداندن توافق هسته ای است تا بتواند صنعت بانکداری اش را از زیر فشار تحریم خلاص کند.
عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، با توجه به محدودیت دسترسی ایران به سامانه پرداخت جهانی گفت: تحریم علیه بانک مرکزی، بانک های ایران، SWIFT و هرگونه انتقال پول بین بانک های ایرانی و بانک های اصلی جهان باید برداشته شوند. او همچنین اضافه کرد که مقامات بانک مرکزی مستقیما در گفتگوها شرکت می کنند تا اطمینان حاصل کنند که لغو تحریم های ایالات متحده قابل لمس است.
توافق هسته ای برای آنکه بانک های اروپایی را متقاعد کند تا با بانک های ایران کار کنند، کافی نبود، حتی قبل از آنکه ترامپ از توافق خارج شود. بیشتر تحریم های مرتبط با برنامه اتمی برداشته شدند اما جریمه های ایالات متحده مرتبط با موضوعات بلندمدت تری همانند ارتباط تهران با گروه های تروریستی، برداشته نشد.
وام دهندگان جهانی نیز نگران جریمه های چند میلیون دلاری بودند. به زودی مقامات ایرانی شکایت کردند که باقی مانده تحریم ها همچنان توانایی آنها برای بانکداری با دنیا را از بین برده است.
در ماه فوریه، رهبر ایران آشکارا به دیپلمات های کشور هشدار داد تا دوباره گرفتار دام مشابهی نشوند. او گفت که تحریم های آمریکا باید در عمل برداشته شوند نه روی کاغذ و با کلمات.
ایران می گوید که تحریم ها اوضاع را برای تامین کالاهایی مانند غذا و دارو مشکل کرده است. واشنگتن نیز مانع پرداخت وام ۵ میلیارد دلاری به ایران شد.
سیستم بانکی ایران ده ها سال است که به سبب تحریم ها و رعایت نکردن استانداردهای بین المللی پیرامون پولشویی و تامین مالی تروریسم از نظام تامین مالی جهانی جدا شده است.
در سال های اخیر نیز محافظه کاران تندرو با تلاش های دولت روحانی برای اطمینان بخشی به موضوع پای بندی بانک های ایران به استانداردهای FATF، مخالفت کرده اند.

پس از آنکه توافق هسته ای رفع تحریم ها را رقم زد بسیاری از غول های صنعتی دنیا از جمله شرکت توتال و فولکس واگن خواستار سرمایه گذاری در ایران شدند. با این حال، بانک های بین المللی فاصله خود را با ایران حفظ کردند چرا که جریمه های آمریکا، شهروندان غیر آمریکایی که با نهادهای ایرانی کار می کردند را نیز در بر می گرفت.
معاملات با شرکت های امریکایی که از نظر فنی مجاز بودند، همانند خرید هواپیما از بوئینگ، یا به سختی انجام می شد و یا غیرممکن بود. دولت ترامپ نیز صدها مجازات دیگر برای به ویژه بانک مرکزی در نظر گرفت تا اطمینان حاصل شود که شکستن تحریم ها بسیار دشوار است. حتی بسیاری از بانک های ایرانی برای بازکردن شعبه در خارج از کشور با مشکل روبرو شدند.
از سوی دیگر فشارها در واشنگتن نیز افزایش یافت. روز پنجشنبه شرکت های وال استریت از دولت بایدن خواستند تا بار سنگین همراهی با سیل عظیم تحریم هایی که دولت ترامپ بر دشمنان، از جمله ایران، اعمال کرده است را از دوش آنها بردارد.
موسسه LexisNexis Risk Solutions برآورد می کند که موسسات مالی در کانادا و ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۲ میلیارد دلار برای انطباق با جرایم مالی هزینه کرده اند- که شامل تحریم ها و اقدامات ضد پولشویی می شود.
اسفندیار باتمانقلیچ از شورای روابط خارجی اروپا می گوید: دولت اوباما کاملا بر یک برنامه دسترسی جهانی با بانک ها و شرکت ها متکی بود تا برای آنها سرشت تخفیف تحریم ها را روشن کند و به آنها پیرامون تجارت سازگار با ایران اطمینان دهد. این تلاش ها کوتاه بود و دیپلمات ها باید بر روی ابزارهای تازه ای کار کنند که ارائه دهنده مجوزها و راهنماهایی است که شرکت ها نیاز دارند تا در دروان پس از تحریم ها از آنها کمک بگیرند.

نظر شما