شناسهٔ خبر: 47132280 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

۲ واکسن ایرانی کرونا در فاز نهایی مطالعه انسانی | ۴۰ درصد واکسن مورد نیاز را از خارج تامین می‌کنیم | ماجرای قصور پزشکی درباره علی انصاریان

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت از قرار گرفتن ۲ واکسن ایرانی کرونا در فاز نهایی مطالعه انسانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ واکسن کرونا تولید داخل در فاز مطالعاتی نهایی قرار دارند و ۲ واکسن نیز در فاز اول و دوم مطالعه هستند و تابستان وارد فاز نهایی خواهند شد.

جهانپور اظهار کرد: ما برای تامین واکسن چهار راه حل داشتیم؛ واکسن را از کشور تولیدکننده بخریم، از طریق کوواکس واکسن را تهیه کنیم،  با سایر کشورها تولید مشترک داشته باشیم، و چهارم این که خودمان واکسن را در کشور تولید کنیم.

جهانپور ادامه داد: موضوع واکسیناسیون و تولید واکسن ایرانی هرگز انتخاباتی نیست و هر لحظه که ساعت واکسن تولید داخل پس از مطالعات نهایی به دست ما برسد، ما توزیع و تزریق آن را در کشور انجام خواهیم داد.

او گفت: در حال حاضر روزانه ۱۰۵ هزار دوز واکسن در کشور تزریق می‌شود و ما این ظرفیت را داریم که روزانه یک میلیون تزریق واکسن کرونا در کشور انجام دهیم. در یک زمانی گان و تجهیزات حفاظتی به ما نمی‌دادند، اما وزارت بهداشت به هر نحوی این وسایل را تامین کرد.

جهانپور افزود: در فروردین و اردیبهشت سال گذشته وزارت بهداشت مکاتباتی با همتای خود از کشورهای چین، هند، کوبا و روسیه و حتی سازمان‌های بین المللی برای تامین واکسن داشت. بازهم تاکید می‌کنم که واکسیناسیون در ایران هیچ ربطی به انتخابات ندارد و هر زمانی که دنیا تمام واکسن مورد نیاز و تایید را به ما بدهد، همان روز تزریق واکسن را در ایران انجام خواهیم داد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: همه تیم‌های مختلف اعم از شرکت‌های دانش بنیان، تزریق و توزیع و حتی واردات واکسن تلاش‌های خود را کرده اند تا با ایجاد ایمنی جمعی کافی و با تزریق واکسن بتوانیم امسال مراسم اربعین را برگزار کنیم. تیم‌های مختلفی در زمینه تامین ارز، تامین ریال، واردات واکسن و تولید آن در داخل تلاش‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند تا واکسن در زنجیره توزیع و تزریق قرار بگیرد.

او اضافه کرد: کشورمان حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد که همه مردم باید واکسن را تزریق کنند. ما در حال حاضر ۴۰ درصد از واکسن های مورد نیاز داخل کشور را می‌توانیم از خارج تهیه می‌کنیم.

جهانپور افزود: ما از شرکت های تولیدکننده واکسن داخلی حمایت کافی را انجام می دهیم و دریافت واکسن از دنیا را هم انجام خواهیم داد. اما این را هم باید دانست که مثلا با وخیم شدن وضعیت کرونا در هند، آنها واکسن‌های خود را صرف مردم داخل کشور خود کردند. این مسادل هم هست.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبتش به توییت خانواده مرحوم انصاریان در خصوص قصور پزشکی اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت مرجع اظهار نظر در این خصوص نیست و سازمان‌های ذیصلاح مانند سازمان نظام پزشکی باید در این زمینه اظهار نظر کنند. همه پزشکان اطلاعات کاملی در زمینه کدهای اخلاق پزشکی دارند. نظامات اخلاق پزشکی باید بهتر و هویت افراد و اطلاعات پزشکی نباید علنی شود.

جهانپور همچنین در خصوص نحوه برگزاری امتحانات مدارس گفت: قطعا نظر تخصصی در زمینه برگزاری امتحانات بر عهده وزارت آموزش و پرورش است و هر نظری ستاد ملی کرونا بگیرد، از طریق سخنگوی ستاد اعلام می‌شود و به طور کلی میزان ضریب ریسک در نحوه برگزاری امتحانات در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما