شناسهٔ خبر: 47128208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بهره برداری بی رویه و غیراصولی از منابع آب عمده ترین دلیل خشک شدن تالاب بختگان

ارواحی گفت: بهره برداری بی رویه و غیراصولی از سفره‌های آب زیرزمینی و توسعه اراضی کشاورزی عمده ترین دلیل خشک شدن تالاب بختگان است.

صاحب‌خبر -

علی ارواحی مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی در گفتگو با خبرنگار  حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به شرایط بحرانی تالاب بختگان و خشک شدن آن در سال‌های متوالی، اظهار کرد: از سال ۸۶ شاهد این بودیم که تالاب بختگان به سمت خشکی رفت و مهمترین دلیلش بحث بهره برداری بی رویه و غیراصولی از منابع آب و سفره‌های آب زیرزمینی، توسعه اراضی کشاورزی و کشت محصولات پر آب بر، احداث سازه‌های آبی در طول رودخانه کر و در نتیجه آن کاهش چشمگیر حقابه تخصیص یافته به تالاب بختگان در پایین دست بوده است.

مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی گفت: متاسفانه تالاب بختگان در لیست تالاب‌های در معرض خطر قرار گرفته است، این تالاب حائز اهمیت ملی و بین المللی است و اگر همچنان در معرض تهدیدات موجود باشد ممکن است برخی از کارکرد‌ها و خدمات تالاب بطور کامل از بین برود که از آن جمله می‌توان به مخاطرات پیش روی تنوع زیستی نظیر آنچه در حال حاضر برای کلونی‌های فلامینگو رخ داده، باشیم. نکته قابل تامل اینکه آنچه امروز گریبان فلامینگو‌ها را گرفته در آینده گریبان انسان‌ها خصوصا جوامع محلی پیرامون تالاب بختگان را از جنبه‌هایی همچون سلامت، بهداشت، معیشت و ... خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: فاجعه‌ای مرگبار این بار در تالاب بختگان/ مرکز هزاران جوجه فلامینگو

ارواحی با اشاره به اینکه تالاب بختگان بیش از ۲۴۰ هزار هکتار وسعت دارد، افزود: مطالعاتی که روی نیاز آبی سالانه این تالاب انجام شد نشان می‌دهد، در تالاب بختگان در طول هر سال به حداقل ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم که در سال ۱۳۹۸ معادل ۴۲ میلیون مترمکعب حق آبه رهاسازی شد و در آبانماه ۱۳۹۹ حدود ۵۵ میلیون متر مکعب بود که به مراتب تخصیصی کمتر نسبت به حقابه واقعی تالاب است. متاسفانه شاهد این هستیم که در شرایط خشکسالی، باز هم تمام فشار متوجه تالاب هاست و همین تخصیص‌های حداقلی همچنان در دستور کار وزارت نیرو و سایر بخش‌های ذیربط قرار نگرفته است.

مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی تصریح کرد: رهاسازی حق آبه تالاب‌ها به تنهایی متضمن حفظ حیات و پایداری تالاب‌ها نخواهد بود و ضروری است وزارت نیرو و سایر بخش‌های دست اندر کار نظیر وزارت جهاد کشاورزی نسبت به بازنگری طرح‌های توسعه منابع آب و اصلاح نظام و شیوه بهره برداری در کشاورزی اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظر شما