شناسهٔ خبر: 47127427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

علما و شیوخ خوزستان برای جلوگیری از دید و بازدید عید فطر ورود کنند

اهواز - ایرنا - استاندار خوزستان گفت: علما، بزرگان و شیوخ در استان برای جلوگیری از دید و بازدیدها در عید فطر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مشارکت هر چه بیشتر مردم برای مقابله با کرونا به طور جدی ورود کنند تا دوباره شاهد پیک جدید شیوع ویروس کرونا در استان نباشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی ویژه خبری شبکه خوزستان بیان کرد: با توجه به اینکه ویروس کرونای انگلیسی از خوزستان شروع شد  و شرایط سختی را در چند ماه اخیر به دلیل بالا بودن میزان ابتلا، بستری و مرگ بر اثر کرونا تجریه کردیم از مردم تقاضا دارم در عید فطر امسال نهایت همکاری را داشته باشند و به دید و بازدید نپردازند تا دوباره وارد پیک کرونا نشویم.

وی گفت: تا یک ماه گذشته میزان روزانه ابتلا به کرونا در خوزستان به ۲ هزار و ۲۰۰  نفر رسید و آمار فوت نیز به روزانه ۴۰ نفر افزایش یافت اما با تلاش هایی که صورت گرفت از این شرایط عبورکردیم ولی شرایط همچنان حساس است و اگر رعایت نشود با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد.

استاندار خوزستان افزود: بر اساس آمار اعلام شده ۳۰ درصد ابتلا به کرونا به دلیل تماس و ارتباط در خانواده و ۳۵ درصد به دلیل دید و بازدید خانوادگی و ۱۵ درصد به دلیل ارتباط با موارد مثبت شناخته نشده کرونا  است.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم همکاری و مشارکت مردم در کنترل این بیماری گفت: اگر روند کرونا در خوزستان همچنان به صورت نزولی باشد بسیاری از مشاغل امکان کار کردن خواهند داشت.

برگزاری مراسم عزا و جشن در خوزستان عامل شیوع هر چه بیشتر کرونا است

استاندار خوزستان در ادامه افزود: در شرایط عادی حضور در مراسم عزاداری برای همدردی با بازماندگان متوفی نیکو است اما در شرایط کرونایی این امر نباید اجرا شود چرا که باعث مرگ افراد زیادی بر اثر کرونا خواهد شد.

وی گفت: رسم غلط دیگری که در مراسم‌ در خوزستان انجام می شود تیراندازی در آیین‌های عزا و شادی است که با تصمیمات گرفته شده از این پس با افرادی که از اسلحه در مراسم استفاده می کنند برخورد شدید انجام خواهد شد و اسلحه فرد خاطی نیز ضبط می‌شود.

تشکیل چهار قرارگاه برای حل مشکلات خوزستان

سلیمانی دشتکی در ادامه با اشاره به تشکیل چهار قرارگاه در استان برای حل مشکلات مختلف استان بیان کرد:یکی از این قرارگاه‌ها، قرارگاه مسکن است که در آن مشکلات مسکن مهر و پروژه های ساختمان سازی در استان بررسی می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶ هزار مسکن در خوزستان در حال ساخت است گفت: از مسوولان کشوری درخواست کردیم که برای حل مشکلات استان در بخش مسکن ورود کنند که با ورود آنها نتیج خوبی بدست آوردیم و گره منازل مسکن مهر را برطرف کردیم.

وی افزود: در خصوص برخی زمین‌ها در بندر امام خمینی(ره) نیز که به قیمت بسیار ناچیز به فروش می‌رسید ورود کردیم و جلوی این کار گرفته شد.

 استاندار خوزستان ادامه داد: قرارگاه مشکلات سیستم فاضلاب و تنش آبی نیز در خوزستان تشکیل شده و جلسات مختلفی را برای حل مشکلات بخش آب و فاضلاب استان تشکیل دادیم.

 وی افزود: قرارگاه محرومیت زدایی و تنظیم بازار ۲ قرارگاه دیگر است که برای بررسی مشکلات این بخش استان تشکیل شده‌اند.

استاندار خوزستان با اشاره به منابع  خوبی که از محل مصوبات مجلس ،بنیاد علوی، اعتبارات مناطق محروم وامور روستایی ریاست جمهوری به استان اختصاص داده شده گفت: ۱۲هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به مناطق محروم، سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به جاده های روستایی و یکهزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به  آب روستایی استان اختصاص داده شده است که در حال سازماندهی این اعتبارات هستیم.

سلیمانی دشتکی افزود: مقرر شده است امسال پروژه هایی که برای تکمیل بین یکصد تا ۱۲۰ میلیارد ریال به اعتبار نیاز دارند اعتبارشان تامین شود.

 وی در ادامه با اشاره به بررسی مشکلات شهرستان های مختلف در خوزستان بیان کرد: جلسات مشترکی با مسوولان شهرستانی در این زمینه  برگزار شد و جدول زمان بندی برای انجام مصوبات تشکیل شده و کمیته‌ای برای نظارت بر جدول زمان بندی تشکیل  شده است.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: به ۱۵ شهرستان برای بررسی مصوبات آنها سفر کردم که با مسوولان آنها جلسات بررسی مصوبات برگزار شد.

تامین اعتبار برای پرداخت معوقات کارکنان و کارگران شهرداری‌های خوزستان

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برای شهرداری‌ها کارهای خوبی شده است افزود:تا یک هفته آینده ۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال برای پرداخت معوقات کارگران شهرداری های استان پرداخت خواهد شد و ۵۰۰ میلیارد ریال از سازمان برنامه و بودجه نیز برای این بخش تخصیص داده شد.

وی گفت: یکهزار و ۳۵۰ میلیارد ریال تا پایان اردیبهشت ماه  و ۲هزار میلیارد ریال تا نیمه خرداد برای پرداخت معوقات کارگران شهرداری های خوزستان پرداخت خواهد شد.

استاندار خوزستان ضمن گلایه از جذب مازاد نیرو در شهرداری ها بیان کرد: در برخی شهرداری های استان تا چهار هزار نیرو جذب شده که بسیار بیشتر از نیاز آن دستگاه است و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای پرداخت حقوق کارکنان آن ها شده است.

وی با گلایه از جذب و استخدام قومی و قبیله‌ای در خوزستان گفت: متاسفانه این کار اجحاف در حق جوانان است که نتوانند از استعدادهای خود در راه درست استفاده کنند.

وی اظهار داشت: برای پرداخت معوقات آبداران  استان نیز تلاش زیادی شد و پرداختی هم انجام گرفته اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.

رایزنی برای تامین ۲۱هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حل مشکلات فاضلاب و آب شرب خوزستان

استاندار خوزستان ادامه داد: تفاهم خوبی با  بانک های عامل برای تخصیص ۲۱هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ جهت حل مشکلات سیستم فاضلاب و آب شرب استان انجام گرفته است.

وی گفت: همچنین۵۰ میلیون یورو اعتبار طرح فاضلاب اهواز به طور کامل حواله آن از صندوق توسعه برای بانک مرکزی گرفته شده و باید هر چه سریع تر این اعتبار جذب شود که معادل حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

استاندار خوزستان افزود: با وزیر نفت و رییس سازمان برنامه و بودجه توافق کردیم که برای حل مشکلات فاضلاب، آب شرب، روان آب های سطحی و پیشگیری از سیل بودجه ثابتی علاوه بر بودجه های سالانه در نظر گرفته شود.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: اعتبار این طرح از محل آلایندگی و درآمد نفت تامین می شود که اگر اعمال شود مشکلات این بخش ها حل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خوزستان از دوران جنگ تحمیلی متحمل خسارت زیادی شده است افزود: در کنار این مشکلات در استان ظرفیت‌های خوبی همچون مرزهای آبی و خاکی و فعالیت‌های تجاری صادرات و واردات انجام می‌شود که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

وی گفت: به دلیل اینکه در خوزستان فعالیت‌های اقتصادی زیادی انجام می‌شود تحریم‌ها در استان تاثیر بیشتری را داشته است.

خروج درآمد مالیاتی شرکت‌های بزرگ از خوزستان

استاندار خوزستان ادامه داد:  پرداختی مالیات و گردش درآمدی کارخانجات بزرگ در خوزستان در خارج از استان انجام می‌شود که با صحبت‌هایی که با اداره کل امور مالیاتی استان انجام دادیم در تلاشیم که این مالیات‌ها به استان برگشت داده شوند.

درخواست راه اندازی سامانه‌ای برای فروش سیمان در خوزستان

استاندار خوزستان بیان کرد: برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف در بحث سیمان درخواست دادم تا سامانه‌ای برای فروش سیمان به مصرف کنندگان تعریف شود تا از طریق این سامانه امکان رصد دقیق فروش سیمان در استان وجود داشته باشد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه برای حل مشکل سیمان در استان با مدیران اقتصادی خوزستان اتمام حجت کردم افزود:  قیمت هر کیسه سیمان به ۴۵۰ هزار ریال در استان رسید که از رییس سازمان صمت و معاون اقتصادی استانداری خوزستان خواستم که هر چه سریعتر به این موضوع ورود کنند.

وی گفت: هم اکنون ۲۰ عامل معتمد فروش سیمان در اهواز تعیین شده که باید تعداد این عاملان افزایش یابد. هم اکنون قیمت مصوب هر کیسه سیمان ۳۶۷ هزار ریال است.

وی گفت: طبق آمار اعلام شده فروش سیمان در چند روز گذشته از ۵۵۰ تن سیمان در روز به یکهزار و ۶۱۱ تن افزایش داشته است.

بروز تخلف در برخی مرغداری‌های خوزستان

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات تامین مرغ افزود: متاسفانه موارد زیادی از تخلف در بین مرغداری‌های خوزستان مشاهده شد و برخی از آنها جوجه‌ریزی نداشتند اما سهمیه نهاده گرفتند و برخی که جوجه ریزی کردند تولید خود را به  بازار عرضه نمی کردند.

وی گفت: در ستاد تنظیم بازار خوزستان تصمیم گرفته شد که نهاده بر اساس میزان تولید مرغ به مرغداری ها تحویل داده شود.

وی گفت: سهمیه مرغ منجمد خوزستان  ۳۵۰ تن بود که این سهمیه را به ۷۰۰ تن افزایش دادیم و سازمان صمت قول داده است که یکهزار تن نیز از سهمیه مرغ وارداتی به استان اختصاص دهد.

استاندار خوزستان ادامه داد: قیمت مرغ کشتار در کشتارگاه ها در استان های همجوار، هم قیمت با خوزستان است و با توجه به هزینه حمل و نقل، واردات مرغ از استان های دیگر به خوزستان به صرفه نیست به همین دلیل از شرکت های خصوصی درخواست کردیم که برای واردات مرغ از استان های دیگر به خوزستان ورود کنند.

وی گفت: در حالت عادی میزان مصرف مرغ استان ۳۵۰ تن در روز است که در ماه رمضان به ۴۵۰ تن رسیده است؛ توانایی استان توزیع ۳۵۰ تن مرغ در روز بود و در حدود یکصد تن در این ماه کسری توزیع داشتیم.

وی افزود: جوجه ریزی در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه پارسال  ۵۵ درصد و در اردیبهشت امسال نیز نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد رشد را نشان می دهد که این میزان رشد تا ۱۰ روز دیگر خود را در بازار نشان خواهد داد.

نظر شما