شناسهٔ خبر: 47126975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تلاش دشمن برای ناامید کردن مردم/ ضرورت حفظ وحدت

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا گفت: دشمنان ملت ایران تلاش می‌کنند با تبلیغات دروغین و اخبار کذب و ناامید کننده مردم را نسبت به آینده انقلاب و نظام دلسرد کنند، که در این حوزه باید انسجام و وحدت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، حجت‌الاسلام غلامحسن تسخیری، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا در نخستین نشست مجازی علمی، همایش ملی مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به ویژگی‌ها و برجستگی‌های استان در کلام مقام معظم رهبری اشاره و اظهار کرد: مازندرانی‌ها در صدر اسلام، دوران نهضت انقلاب، دفاع مقدس و همچنین دفاع از حرم آل الله در صفوف مقدم بودند.

وی با بیان اینکه مردم مازندران در دفاع از ارزش‌ها و همچنین حضور فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی همواره پیشگام بودند، افزود: به‌طور قطع استانی که ولایت مدار و جزو مناطقی است که نخستین بار وقتی فرزندان اهل بیت (ع) وارد کشور شدند را با آغوش باز پذیرفته دشمنان زیادی هم دارد.

تسخیری به بیان برخی آمار در حوزه جغرافیایی و فرهنگی پرداخت و با بیان اینکه متوسط رشد جمعیت در مازندران یک درصد است، تصریح کرد: مازندران دومین استان در کوچک بودن خانواده است و متوسط جمعیت خانواده در این استان حداکثر سه نفر است.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا با بیان این که مازندران رتبه نخست تک فرزندی در کشور را به خود اختصاص داده است و رتبه نخست مهاجرت به تهران مربوط به این استان است، ادامه داد: مسؤولان مربوط باید پاسخ دهند استانی که دارای چنین ظرفیت‌های بسیار بالایی است چرا با آسیب‌های جدی مواجه است.

وی به نقش‌آفرینی مازندران در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه این استان ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید را جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده است، اضافه کرد: مازندران با ۶۶ هزار رزمنده، ۳۱ هزار جانباز، ۲ هزار و ۳۸۲ آزاده و ۳۱۱ سردار شهید از یک ظرفیت بالایی در این حوزه‌ها برخوردار است.

تسخیری با بیان این که ۶۳۵ شهید استان مربوط به شهدای ترور هستند، بیان کرد: مازندران در دفاع از حرم آل الله نیز ۴۲ شهید را تقدیم کرده که همه این‌ها برای ما پیام دارد و آن هم زنده و پویا بودن عرصه‌های انقلاب و فرهنگ دینی است و باید از این ظرفیت‌های بالای فرهنگی استفاده کنیم.

مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا تاکید کرد:  مردم مازندران پایبند به اعتقادات دینی و انقلابی هستند و این یک فرصت بسیار خوبی است، وجود هزار و ۳۶۱ امامزاده، ۷ هزار و ۶۲۸ مسجد و حسینیه، ۵۴ مدرسه علمیه، ۸ هزار طلبه و روحانی و ۵ هزار هیأت مذهبی به نوبه خود یک ظرفیت بسیار بالای فرهنگی و دینی در استان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این مسؤول همچنین به آمار بالای رسانه‌ها در استان مازندران اشاره کرد و با بیان اینکه این آمار بالا به‌ویژه در حوزه مجازی در کنار ظرفیتی که دارند می‌توانند تهدیداتی را نیز با خود به همراه داشته باشند، گفت: امروز دشمنان ملت ایران تلاش می‌کنند با تبلیغات دروغین و اخبار کذب و ناامید کننده مردم را نسبت به آینده انقلاب و نظام دلسرد کنند.

وی در پایان با اشاره به تعداد بالای نهادهای فرهنگی، عدم انسجام لازم و همچنین پراکندگی در اجرای برنامه‌ها را یک آسیب موجود در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه آرمان و هدف میان اهداف شخصی و سازمانی نهادهای فرهنگی فراموش می‌شود که در این حوزه باید انسجام و وحدت لازم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به انفاق در حوزه ترویج فرهنگ دینی

رئیس موسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم ساری نیز گفت: داشتن استراتژی فرهنگی یک ضرورت مهم در کشور است، همچنین مسأله انفاق در حوزه فرهنگ دینی بسیار کم‌رنگ است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 حجت الاسلام محمود دیانی اظهار کرد: باید با آسیب‌شناسی فرهنگی و آینده‌نگری در این حوزه، فرهنگ دینی استان را یک گام به جلو حرکت دهیم.

وی افزود: توصیف وضع موجود بهترین راه آسیب‌شناسی در این حوزه است، پاره‌ای از این آسیب‌ها اختصاص به مازندران ندارد و یک مسأله عمومی و کلان است، اما این وظیفه نهادهای فرهنگی است به این آسیب‌ها بپردازند چون بر وضعیت استان اثرگذار هستند.

دیانی با بیان این که یک تصویر جامع از فرهنگ دینی در سطح کلان جامعه وجود ندارد، ادامه داد: این مسأله بدان معنا که از خود فرهنگ دینی یک تصویر جامعی که معطوف به حوزه‌های مورد نیاز عاجل نظام اسلامی نباشد در اختیار نیست.

دبیر همایش ملی مازندران‌شناسی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر این که تصور ما از فرهنگی دینی باید بیشتر از نیازهای عاجل یک جامعه باشد، افزود: آسیب دوم در این بخش این است که هر یک از ما به عنوان مسؤولانی در این کشور قرار نیست در حوزه فرهنگ دینی مداخله و مدیریت داشته باشیم و این نگاه صحیحی نیست.

این مسوول با تأکید بر حمایت، تشویق و تکریم از کسانی که در حوزه فرهنگی می‌درخشند، ادامه داد: داشتن استراتژی فرهنگی یک ضرورت مهم در کشور است و باید تشویق و تکریم از انسان‌هایی که به فرهنگ الهی روی آوردند در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

وی بر ضرورت برجسته‌سازی نگاه فرهنگی در بخش‌های مختلف جامعه تأکید کرد و گفت: حتی باید در انتصاب مدیران و مسؤولان نیز این نگاه مورد توجه جدی قرار گیرد.

دیانی با بیان این که متأسفانه در مازندران به تولید اندیشه دینی خیلی فکر نمی‌کنیم و این به نوبه خود یک نوع آسیب است، تصریح کرد: مسأله انفاق در حوزه فرهنگ دینی بسیار کم‌رنگ است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت پیامبر اعظم(ص) ساری به نقش برجسته روحانیت در نشر فرهنگ دینی و ترویج سنت های الهی اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهیم مازندران در حوزه فرهنگ دینی از یک رشد مناسبی برخوردار شود باید از همه ظرفیت‌های موجود به خوبی بهره گرفته شود.

همچنین محمد اسماعیل ریاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران نیز در این نشست با اشاره به این که تعریف فرهنگ را نباید تنها به جنبه‌های غیر مادی محدود کرد، گفت: فرهنگ تنها آداب و رسوم و ارزش‌ها نیست بلکه سایر بخش‌ها را نیز شامل می‌شود.

وی، انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی معرفی کرد و با بیان این که عملکرد نامناسب حاکمان گذشته زمینه وقوع انقلاب اسلامی را فراهم کرد، تاکید کرد: وقوع انقلاب اسلامی نشانه یک شکاف و آسیب جدی در حکومت گذشته با هدف اصلاح امور بوده است.

ریاحی به طراحی برخی گفتمان‌های پس از انقلاب اسلامی اشاره و با بیان این که باید بررسی کنیم تا چه حد این گفتمان‌ها توانسته فرهنگی دینی را در جامعه ترویج و نهادینه کند، افزود: باید با بررسی علمی دریابیم فرهنگ در میان مردم ما در مقایسه با گذشته چه تفاوت معنا داری به لحاظ باورها، رفتارها، عواطف و احساسات دینی داشته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران اضافه کرد: شواهد و قرائنی وجود دارد که در کنار دستاوردها و اقدامات مناسبی که در حوزه فرهنگ دینی صورت گرفته، اما این دستاوردها تا رسیدن به هدف مطلوب فاصله دارد، چرا که به اندازه کافی به آن آرمان ها دست پیدا نکردیم.

این مسؤول با تأکید براین که ما پس از ۴۰ سال نباید دغدغه فرهنگی برای جامعه خود داشته باشیم، ادامه داد: امروز بیشتر دغدغه فرهنگی داریم و نگران هستیم جوانان و نوجوانان ما به لحاظ تربیت دینی چه وضعیتی پیدا می‌کنند که در این بخش نیازمند آسیب‌شناسی جدی هستیم‌.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

نظر شما