شناسهٔ خبر: 47125564 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جلسه تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان در دیوان لاهه برگزار شد

تهران- ایرنا- برخلاف کارشکنی های امریکا برای متوقف کردن تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان، روز یکشنبه جلسه تحقیقات جنایات جنگی با حضور وزیر امور خارجه افغانستان و دادستان های دیوان کیفری بین المللی در لاهه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رویترز، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان در بیانیه مشترک با دفتر دادستان های دیوان لاهه گفت: ما در ترسیم نقشه راه رو پیشرفت چشمگیری داشته ایم تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ جرمی بدون مجازات نخواهد ماند.

بیانیه مشترک بعد از دیدار اتمر با دادستان های دادگاه کیفری بین المللی در لاهه هلند محل استقرار دیوان لاهه منتشر شد.

فاتو بنسودا دادستان دیوان کیفری بین المللی همچنین اظهار داشت که به ادامه همکاری با دولت افغانستان در مورد چگونه عدالت از طریق تلاش های مشترک بهتر تحقق می یابد ادامه خواهد داد.

در سپتامبر (شهریور) ۲۰۲۰، دولت ترامپ به دلیل بررسی اینکه آیا نیروهای آمریکایی در افغانستان جنایات جنگی انجام داده اند، بنسودا را تحریم کرد.

انتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولت بایدن فروردین ماه با اعلام انکه تحریم ها اشتباه و غیر موثر بوده اند، تحریم علیه دادستان عالی دیوان لاهه را لغو کرد. آمریکا همچنین تحریم و ممنوعیت اخذ ویزا علیه چند مقام ارشد دیگر این سازمان را نیز لغو کرده است.

بلینکن در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن کماکان با اقدامات این دیوان در زمینه افغانستان و مسائل فلسطین مخالفت جدی دارد و به تلاش‌های آن برای اعمال قدرت در حوزه کشورهایی که عضو آن نیستند اعتراض کرده است.

دادگاه بین المللی کیفری در حال تحقیق درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت است که از سال ۲۰۰۳ توسط همه طرف های درگیر در افغانستان، از جمله توسط نیروهای دولتی، طالبان، سایر گروه های مسلح و نیروهای تحت رهبری ایالات متحده در افغانستان انجام شده است.

نظر شما