شناسهٔ خبر: 47125455 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حناچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بهره برداری از ۴ ایستگاه مترو تا یک ماه آینده/ تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم

شهردار تهران گفت: در سال گذشته ۹ ایستگاه مترو را به بهره برداری رساندیم و تا یک ماه آینده نیز ۴ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

پیروز حناچی شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برنامه های شهری در دوره مدیریتش اظهار کرد: برنامه‌ای که ما در این دوره تدوین کردیم ۹ محور اصلی چون ایمنی پایدار، عدالت توزیعی، کاهش شهر فروشی، بهسازی کالبدی توسعه حمل و نقل عمومی، تسهیل ترافیک مشارکت اجتماعی، رضایت شهروندان، محیط زیست پایدار، پایداری مادی شهری ارتقا،کارایی سازمانی و حفظ میراث تاریخی و طبیعی شهری داشت.

او با اشاره به مدیریت آب های سطحی گفت:  بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در زیر زمین در حال اتفاق افتادن که به چشم نمی‌آید، اما بسیار تاثیر گذار است؛ در باران‌های سنگین و سیل آسای دوسال گذشته آبگرفتگی نداشتیم که همه‌ی این‌ها ناشی از برنامه ریزی بود که برای هدایت آب‌های سطحی؛ لای روبی به موقع کانال‌ها و اقدامات جدید در نقاطی که سابقه آبگیری داشتند انجام شد.

حناچی درباره تلاش مدیریت شهری برای جلوگیری از بلند مرتبه سازی‌های بی قاعده بر روی گسل‌ها تصریح کرد: برای مجوز ایمنی بالای ۶ طبقه سخت گیری‌های زیادی شده است. ایمن سازی گود‌های پرخطر، راه اندازی سامانه‌های هشدار سریع برای زلزله، افزایش تعداد سنسور‌ها در سطح حریم و اطراف شهر می‌تواند در هنگام بروز زلزله های سنگین تاثیر زیادی بر کاهش تلفات داشته باشد.

شهردار تهران افزود: تجهیز آتش نشانی و اورژانس هوایی در سطح شهر تهران (برنامه ریزی برای حدود ۱۰۰ پره هلی کوپتر که الان حدود ۴۴ تا از آن به انجام رسیده)، مقاوم سازی پل‌ها و ساختمان‌ها، شناسایی و ایمن سازی ساختمان‌های نا ایمن و مدیریت مخاطرات طبیعی از موضوعات ماست.

حدود شش محله از محلات تهران فضای سبز ندارند

او درباره نوسازی بافت های فرسوده، عنوان کرد: در حوزه عدالت توزیعی نوسازی محلات کم برخوردار، حدود شش محله از محلات تهران پارک محلی ندارد که آن نیز امسال به نتیجه خواهد رسید و در توسعه بازار و میادین میوه و تره بار در این دوره از جهت تعداد و کیفیت توسعه خیلی خوبی داشتیم، این میادین تقریبا تا ۴۰ درصد ارزاق را ارزان‌تر در اختیار مردم قرار می‌دهند.

شهردار تهران تصریح کرد: اختصاص ۲ هزار میلیارد از بودجه ۹۹  برای توسعه محلات و محله محوری اساسا موضوع بسیار مهم و متمایز این دوره بود که بر اثر آن برای اولین بار در مناطق کم برخوردار در طول بیش از ۱۰ سال تغییرات جدی ایجاد شد.

بهره برداری از ۴ ایستگاه مترو تا یک ماه آینده/ تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم

در یک ماه آینده ۴ ایستگاه  مترو به بهره برداری می‌رسد

او گفت: در سال گذشته ۹ ایستگاه مترو را به بهره برداری رساندیم و در یک ماه آینده نیز ۴ ایستگاه مترو به بهره برداری می‌رسد. با افتتاح هر ایستگاه حدود ۳۰ هزار نفر به استفاده کنندگان مترو افزوده می‌شود.

حناچی با اشاره به سطح پوشش دسترسی ایستگاه‌های آتش نشانی تصریح کرد: تعداد زیادی از ایستگاه‌های آتش نشانی در این دوره توسعه پیدا کردند،  همچنین ۱۰ ایستگاه جدید هم اضافه خواهد شد که در حال ساخت هستند و  به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

او درباره شهرفروشی عنوان کرد: ما شهرنفروشی را به وجود آوردیم و تلاش کردیم شهر را بدون فروش تراکم خارج از قاعده اداره کنیم؛ که این موضوع  از تعداد و متراژ پروانه‌ها و مقایسه آن با دوره‌های قبل به راحتی به دست می آید و افزایش تطابق پروانه‌های صادره با طرح تفضیلی در این دوره از ویژگی هاست.

شهردار تهران با اشاره به هوشمند کردن نقشه‌های شهر تهران، گفت: ضوابط طرح تفصیلی را روی پرتال بردیم و تقاضایی خارج از ضوابط طرح تفصیلی صادر نمی‌شود. این به این معنا نیست که تخلفی صورت نمی‌گیرد اما دیگر شهرداری پروانه با حد بالای تخلف نسبت به طرح تفصیلی صادر نمی‌کند.

افتتاح چند خروجی بزرگ در شهر تهران

او با بیان توسعه قلمرو‌های عمومی افزود: چند خروجی بزرگ را به افتتاح رساندیم. محور امیرکبیر در منطقه ۱۴، محور قطار تهران تبریز، بلوار حضرت فاطمه در منطقه ۱۷ و ۱۸، میدان امام خمینی و بازسازی ساختمان بلدیه در میدان امام خمینی این‌ها از نمونه هاست.

او تشریح کرد: ساماندهی فضا‌های بی دفاع شهری ، فضا‌هایی که در بعضی از ساعات روز جرأت نکنید آنجا بروید از موضوعاتی بود که در برنامه‌ریزی این دوره مورد توجه قرار گرفت.

حناچی ادامه داد: افزایش ظرفیت پارکینگ‌های شهری، توسعه فضا‌های عمومی پیاده راه‌ها و مسیر دوچرخه، افزایش سرعت حمل و نقل عمومی در سطح شهر، افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی، کاهش سرفاصله حرکت و جابه جایی مسافر در مترو و ابلاغ طرح ترافیکی به شیوه جدید در سامانه تهران من از خصوصیات این دوره بود.

او تصریح کرد: تلاش برای حمل و نقل پاک و توسعه مسیر‌های دوچرخه، اتوبوس‌های برقی که به زودی وارد تهران می شود، همچنین ۲۵۰ اتوبوس و مینی بوس اضافه خواهد شد و در حال عقد قرار داد با شرکت‌های داخلی هستیم. اجرای معاینه فنی برتر و نوسازی و به‌سازی ناوگان حمل و نقل از اتفاقات خوبی بود که در این دوره افتاد.

شهردار تهران تصریح کرد: حفظ آب‌های زیر زمینی، قنات‌ها و کاهش برداشت از منابع زیر زمینی از اتفاقاتی بود که دراین دوره رخ داد و هفته گذشته هم با حضور معاون اول برنامه‌ریزی ایجاد یک زباله سوز ۸۰۰ تنی در آراد کوه در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد: در حوزه مالی؛ کاهش فروش اموال برای جبران کسری بودجه افزایش سهم درآمد‌های پایدار، کاهش هزینه‌های اداره امور شهر، استفاده از ظرفیت اسناد خزانه، وصول مطالبات قبلی شهرداری، مدیریت و پایدارسازی بدهی‌های که شهرداری به بیرون از مجموعه داشت در دستور کار بود.

حناچی با اشاره به ارتقای نیروی انسانی هدفمند در شهرداری گفت: ارتقای کارآیی سازمانی ارتقای نیروی انسان هدفمند وخروج هدایت شده نیرو‌ها نیز صورت گرفت؛ درابتدای این دوره ۶۷ هزار وسیصد نفر پرسنل داشتیم در حال حاضر حدود ۵۹ هزار نفر پرسنل رسمی شهرداری و پیمانی داریم.

ابنیه تاریخی سرمایه‌های شهر تهران هستند

شهردار تهران درباره حفظ میراث تاریخی و طبیعی شهر گفت: ۱۰۰ موزه در شهر داریم که سرمایه‌های شهر تهران خواهند بود، حفظ و حراست از باغ‌ها، تلاش برای حفظ باغات باقی مانده‌ی موجود، هوشمندسازی آبیاری، توسعه‌ی سیستم بازچرخانی آب، احداث تصفیه‌خانه‌های میانی، استفاده از پس آب برای فضای سبز و برداشت کم‌تر از منابع زیر زمینی از اقدامات صورت گرفته بود.

او درباره مشکلات حوزه حمل و نقل و عدم حمایت دولت در این زمینه گفت: برای نوسازی حمل و نقل عمومی، شهرداری بودجه‌ای به آن اختصاص داد، اما قرار بود بخش خصوصی هم مشارکت کند؛ در این مورد مشارکت‌ها انجام شده یا قرار است صورت گیرد. ما شاهد افزایش مسافرینی که در طول روز از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند خواهیم بود بازسازی به چه شکل است؟

شهردار تهران با اشاره  به شرایط کرونایی تصریح کرد: اگر در شرایط کرونایی هیچ محدودیتی نباشد مسافران به شرایط قبل بر نمی گردند، گویا انگار که جامعه ترسیده باشد و  این اتفاق در حال انجام است. در نزدیکی سال نو هیچ محدودیتی نداشتیم میزان استفاده‌کنندگان از مترو و اتوبوسرانی از یک میلیون و صدهزار نفر افزایش پیدا نکرد درحالی که ما قبل از کرونا در هر کدام از این‌ها بیش از دو میلیون و دویست و یا سی‌صد هزار نفر مسافر در روز جا به جا می‌کردیم.

او تشریح کرد: روزانه بخش عمده‌ای از زباله‌های ساختمانی به شکل بازیافت به کود  و بخشی از آن به خاک رس و مصالح تبدیل می شوند که تازه با آن و بلوک چیز‌های دیگر ایجاد میکنند بخشی هم تبدیل به شن و ماسه می شود.

شهردار تهران درباره حمایت شورای شهر از شهرداری گفت: به‌طور قطع در این شرایط کرونایی و تحریم که ما با سختی مسائل اقتصادمان را حل می‌کنیم بدون حمایت شورای شهر و حمایت آن ها حل مشکلات دشوار خواهد بود.

بهره برداری از ۴ ایستگاه مترو تا یک ماه آینده/ تلاش می‌کنم از بهشت به جهنم نروم

کودکان کار یک آسیب اجتماعی هستند

او با اشاره به  ساماندهی کودکان کار در شهر تهران بیان کرد: کودکان کار یک آسیب اجتماعی هستند، بخش‌نامه‌ای در مهرماه سال گذشت در روز جهانی کودک ابلاغ کردیم و پیمان کاران را از به کارگیری کودکان کار منع کردیم که این امر تاثیرات خیلی زیادی داشت و با پیمانکارانی که رعایت نمی کنند برخورد می شود.

حناچی افزود: بخشی از این کودکان متاسفانه تبعه خارجی اند، که شهرداری نمی تواند آن ها را به صورت جدی کنترل کند و اما مسئله ای که در تشکیلات شهرداری وجود دارد برخورد با این موضوع است چون در حوزه پیمانکاری این اتفاق صورت می گیرد.

او با اشاره به اینکه حریم موضوع مهمی هست، تصریح کرد: حریم جایی است که حرمت دارد و خیلی از اتفاقات در این حریم ها محدود است. حریم تهران درگیر با شهرهای کوچک اطراف خودش هست. بخشی از حریم مربوط به روستاهای داخل حریم هست حتما باید طرح هادی داشته باشند، که این طرح در اختیار ما نیست  و در اختیار استانداری است.

شهردار تهران در پاسخ به اینکه شورای شهر مگر چقدر حقوق و مزایا داره که خیلی ها شاید چندین برابر حقوق چندین ماهشان را خرج میکنند که وارد شورای شهر شوند؟ گفت: از کسانی که خرج میکنند باید بپرسید!من چون خودم یک دوره کاندید شدم حاضر نشدم هزینه سنگینی کنم. این را از کسانی که خیلی هزینه می کنند برای تبلیغات باید بپرسید البته الان تبلیغات های گسترده ی کاغذی اثر عکس دارد دیگر همه ی این ها رفته روی فضای مجازی هم کم هزینه تر هست.

او در پاسخ به اینکه آیا قرار است که شما از بهشت به پاستور برید یا نه؟ گفت: من تلاش میکنم از بهشت به جهنم نروم اینکه آدم کجا خدمت می کند خیلی اوقات دست خودش نیست شرایط است که فراهم می کند اما من برنامه ای برای رفتن به پاستور ندارم؛خودم برنامه ای برای رفتن ندارم‌.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

نظر شما