شناسهٔ خبر: 47125298 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار نبود شرکت های پخش را عامل گرانی کالا درخراسان شمالی دانست

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی ضعف زیرساخت حمل و نقل و نبود شرکت های بزرگ توزیع و پخش را دلیل اصلی گرانی مواد غذایی در این استان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمدعلی شجاعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در برخی از اقلام مواد غذایی و  کالاهای عمومی در این استان  حتی ازاز تهران  به عنوان پایتخت کشور نیز است و مردم این کالاها را گرانتر می خرند.
وی اضافه کرد : نبود شرکت های بزرگ توزیع و پخش کالا و مواد غذایی در استان خراسان شمالی موجب شده تا مردم این کالاها را گرانتر از سایر نقاط ایران از جمله پایتخت خریداری کنند و اقتصاد و دارایی موظف است تا با بررسی میدانی دلیل این گرانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و برای رفع مشکل نیز چاره اندیشی کند.
نماینده عالی دولت در استان خراسان شمالی بعد مسافتی و تحمیل هزینه های حمل و نقل را ا دلیل دیگری بر گرانی کالا و مایحتاج عمومی در این خطه شمال شرق کشور بیان کرد و اظهارداشت : رفع بالا بودن نرخ تورم کالا و مایحتاج عمومی در استان خراسان شمالی نیز به برنامه بلند مدت برای ایجاد زیرساخت قرار دارد و برای رسیدن به تعادل زیرساختی حداقل یک دهه زمان نیاز است.
نرخ تورم خراسان شمالی چهار درصد فراتر از ایران 
استاندارخراسان شمالی با اشاره به این که نرخ تورم در این استان چهار درصد از میانگین کشوری بالاتر است اظهارداشت : براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران ، نرخ تورم در این استان به همراه چند استان غرب کشور از میانگین کشوری بالاتر است و مردم این مناطق کالا و نیازمندی های خود را گرانتر از کشور خریداری می کنند.
شجاعی دلیل بالا بودن نرخ تورم در این استان را پایین بودن میزان سرانه تولید ناخالص ملی اعلام کرد و اضافه کرد : میزان درآمد خانوار روستایی و شهری در این استان ها نیز به مراتب کمتر از میانگین کشوری است.
رییس شورای برنامه ریزی استان خراسان شمالی کم تعداد بودن واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص تولید کنندگان مایحتاج عمومی را یکی از دلایل اصلی در پایین بودن درآمد مردم این خطه شمالشرق کشور اعلام کرد و بیشتر کالاهایی که در سبد خانوار شهروندان این استان قرار دارد از سایر استان ها تامین می شود که این خود باعث بالا رفتن نرخ تورم خواهد شد.
شجاعی اظهارداشت: اقتصاد دارایی استان مامور شد تا که کالاهایی که بیشتر در سبد مصرفی خانوارهای این استان قرار دارند اما از سایر استان ها تامین می شوند را شناسایی کنند تا بسترهای لازم برای ایجاد آن کالاها در داخل این خطه فراهم شود.
وی ضعف زیرساخت صنعت را از دیگر مشکلات بیان کرد و اضافه کرد : تحریم ها و شیوع ویروس کرونا  نیز به این عوامل دامن زد و علاوه بر آن کمبود منابع مالی و نبود سرمایه گذاری خارجی نیز از دیگر دلایل ضعف صنعت در استان است. 
خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است. 
استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از این جمعیت در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند و از لحاظ سهم اشتغال نیز حدود ۴۰ درصد از اشتغال استان در حوزه کشاورزی و مابقی در حوزه صنعت و خدمات است.

نظر شما