شناسهٔ خبر: 47125135 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار: تجارت و ترانزیت مهمترین مزیت‌های سیستان و بلوچستان هستند

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تجارت و ترانزیت از مهمترین مزیت‌های استان است و تصویب منطقه آزاد سیستان در کنار منطقه آزاد چابهار توسعه این منطقه را شتاب می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا احمدعلی موهبتی شامگاه یکشنبه در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: منطقه آزاد سیستان و منطقه آزاد چابهار ۲ بال پرواز در استانی که تجارت و ترانزیت از مهمترین مولفه‌های توسعه آن است.

وی بیان کرد: منطقه آزاد سیستان با همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مطالبه گری مردم و رسانه ها و کمک‌های مسوولان به تصویب رسید که این امر به توسعه سیستان و بلوچستان کمک خواهد کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با همراهی و همدلی میان مردم و مسوولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توان به راحتی بسیاری از کارهای عقب مانده سیستان و بلوچستان را به سرعت انجام داد.

وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار پس از ۲۵ سال با اقدامات دولت از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار افزایش یافت همچنین این منطقه دارای مرز زمینی، دریایی و هوایی با ساخت فرودگاه چابهار خواهد شد که این امر به توسعه سیستان و بلوچستان کمک بسیار خوبی خواهد کرد.

موهبتی اظهارداشت: دولت به خوبی توانست در چند سال اخیر با اقدامات مثبتی که انجام داد ۲ کلید واژه تنگه احد و گنج پنهان(سواحل مکران) را که رهبر معظم انقلاب بخوبی به آنها اشاره کردند را به فعلیت برساند.

وی بیان کرد: با اقدامات دولت بندر شهید بهشتی چابهار هم اینک به استاندارهای لازم رسیده و ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر از ۹۰۰ هزار تن در سال ۹۶ به ۱۰ میلیون تن رسیده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳.۵ درصد از بزرگراه‌های کشور در سال گذشته توسط دولت در این استان ساخته شده که این میزان ساخت بزرگراه در گذشته سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: همچنین ساخت ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان امسال هدف گذاری شده که با توجه به اعتبارات اختصاص یافته می توان به ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه رسید.

موهبتی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان در بودجه ۱۴۰۰ رتبه نخست اعتبارات بودجه در سطح کشور را دارد که این مساله به توسعه و پیشرفت این استان کمک شایانی خواهد کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه آخرین مهلت جذب اعتبارات سال ۹۹ تا پایان اردیبهشت است چنانچه دستگاهی نتواند این اعتبارات را جذب کند به یک دستگاه دیگر واگذار می‌شود بنابراین مدیران باید تلاش خودشان را برای جذب اعتبارات پارسال انجام دهند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راه اندازی مرز ریمدان و پیشین که پس از سالها بلاتکلیفی در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسیده برای توسعه این استان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: همچنین طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پس از سالیان بلاتکلیفی در چند سال اخیر به سرانجام رسیده است.

موهبتی بیان کرد: ۱۹ درصد از استخدامی های وزارت آموزش و پرورش متعلق به سیستان وبلوچستان بوده که این امر در ارتقای شاخص‌های آموزشی استان نقش بسیار مهمی دارد. 

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: مجموع داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا استان ۲۱ هزارو ۱۱۶ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۴.۶ درصد رشد داشته و از این تعداد ۸۶.۶ درصد مرد و ۱۳.۴ درصد زن هستند.

ابوذر کوثری با قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران ستاد انتخابات شهرستان‌ها، فرمانداری‌ها، هیات نظارت، هیات اجرایی، مراجع ذی‌صلاح و داوطلبانی که در این انتخابات مشارکت کرده‌اند اظهارداشت: از مهمترین ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران انتخابات است و تمامی بخش‌های این ساختار سیاسی مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم در  انتخابات تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت چهار اصل مهم در برگزاری این انتخابات است که قبل از شروع دستور کار برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم در این مورد اندیشیده شده است تصریح کرد: بعد از شروع دستور انتخابات در ۲۴ شهرستان و ۵۹ بخش در مجموع ۸۳ هیات اجرایی در سراسر استان تشکیل شد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان وبلوچستان گفت: کل ثبت نام‌کننده‌های سیستان و بلوچستان در شوراهای شهر یکهزار و ۵۳۰ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۷ درصد افزایش داشته و به طور متوسط برای هر کرسی شورای شهر ۵.۵ دهم درصد ثبت‌نام کننده داشتیم که در مجموع ۲۷۱ نفر برای کرسی های اصلی و ۱۶۷ نفر نیز علی البدل هستند.

وی با اشاره به اینکه مجموع بانوان ثبت نام شده در شورای شهر ۱۵۶ نفر بوده که نسبت به دوره قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است، اظهار اشت: در انتخابات شورای شهر ۱۰ درصد مجموع ثبت‌نام‌کننده‌‎ها بانوان بودند و شهر زاهدان با ۲۸ نفر برای هر کرسی شورای شهر بالاترین تعداد داوطلبان را در سیستان و بلوچستان دارد.

کوثری با اشاره به اینکه در شوراهای روستایی مجموع ثبت‌نام‌کننده ها ۱۹ هزارو ۵۸۶ نفر بوده است بیان کرد: نام نویسی در این بخش نیز ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است.

نظر شما