شناسهٔ خبر: 47124841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کمیسیون ماده پنج به ریاست حناچی تصویب کرد

موافقت با طرح راهبردی بهسازی محدوده تاریخی چشمه علی

کمیسیون ماده پنج به ریاست پیروز حناچی، شهردارتهران امروز با طرح راهبردی احیاء و بهسازی محدوده تاریخی چشمه علی شهر ری موافقت کرد.  

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، در این جلسه که با حضور محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شـــهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و علی اشراقی رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج برگزار شد، رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده پنج گفت: محدوده تاریخی چشمه علی که در منطقه ۲۰ شهرداری تهران در شهر ری واقع شده است.

علی اشراقی افزود: این محدوده به لحاظ مختصات جغرافیایی از شرق در مسیل سرخه حصار و بزرگراه امام علی(ع)، از شمال در مسیر بلوار بسیج، از غرب در مسیر خیابان غیوری و از جنوب در قلمرو برج طغــرل و آرامستان ابن بابویه قرار دارد.

او گفت: طرح راهبردی مذکور مساحتی بالغ بر ۱۴۰ هکتار، شامل محوطه باستانی چشمه علی، محوطه باستانی دژ اشکان، محوطه تاریخی ارگ سلجوقی، آرامستان ابن بابویه، برج طغرل، باروی ری، کارخانه سیمان ری و همچنین بخش های با ارزشی از ری برین (دوران پیش از اسلام)، باغ صفائیه و باغ طغرل را در بر می گیرد.

اشراقی تصریح کرد: با توجه به وجود آثار طبیعی و تاریخی از جمله چشمه علی که به عنوان مهمترین عنصر طبیعی موجود ۷ هزار سال مایه حیات و زایندگی در این منطقه است، اهتمام بر آن بوده که طرح مذکور رویکردی جامع و یکپارچه را در برگیرد، به طوری که منجر به ارتقاء نظام سکونت در این منطقه شود. لذا طرح مذکور پس از بررسی های مبسوط کارشناسی در کارگروه فنی و اصلاحات انجام شده، در دومین جلسه کمیسیون ماده پنج سال جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با تأکید بر حفظ بافت طبیعی و تاریخی پیرامون چشمه علی، با آن موافقت شد. ضمن اینکه قرار شد هر گونه دخل و تصرف در این محدوده با نظر میراث فرهنگی صورت پذیرد.

نظر شما