شناسهٔ خبر: 47124796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مسئول امور استان‌های انجمن یوگای فدراسیون ورزش‌های همگانی:

مربی درجه ۲ رسمی یوگا در کشور نداریم

الهه مولادوست

مسئول امور استان‌های انجمن یوگای فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به آغاز نخستین لیگ سراسری یوگا در دو بخش بانوان و آقایان، گفت: این اقدام در نهایت منجر به انتخاب نفرات برتر برای حضور در تیم ملی خواهد شد تا به کنفدراسیون جهانی یوگا جهت شرکت در مسابقات معرفی شوند.

صاحب‌خبر -

نیلوفر رسولیان در گفت و گو با ایسنا، در خصوص وضعیت یوگا در کشور، اظهار کرد: رشته یوگا از جمله رشته‌های ورزشی است که از گذشته مورد توجه بسیاری از افراد بود، اما متاسفانه حاشیه‌ها و خرافه‌های زیادی که اطراف این رشته بوده اجازه رشد و ترقی علمی و استاندارد این رشته به عنوان یک رشته ورزشی را نداده بود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ با انتخاب "نادر شکری" به عنوان رئیس انجمن یوگای کشور و تدوین یک آئین نامه سراسری، فضای یوگا ورزشی‌تر شد به این صورت که تمام مربیان و متقاضیان یوگا موظف به گذراندن سطوح فنی و در ادامه شرکت در دوره و آزمون شدند و این اتفاق موجب شد رشته یوگا کمی نفس بگیرد و سرپا شود.

۱۰ سال فعالیت های آموزشی یوگا متوقف شده بود

مسئول امور استان‌های انجمن یوگای فدراسیون ورزش‌های همگانی ادامه داد: در دو سال گذشته با توجه به شرایطی که در سطح کشور بود توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و ۳۱ استان فعال این رشته منسجم‌تر از گذشته شدند و به نظام مندی واحدی رسیدیم. سال گذشته در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا حدود سه هزار نفر متقاضی سطح ۶ و ۷ یوگا بودند و در دوره‌های مربوطه شرکت کردند و ۳۲ دوره مربی‌گری درجه ۳ در سطح کشور برگزار شد که رکورد خوبی بود، زیرا نزدیک به ۱۰ سال فعالیت های آموزشی یوگا متوقف شده بود.

رسولیان، اضافه کرد: در اصفهان با برگزاری سه دوره مربی‌گری درجه ۳، ۷۰ نفر مربی تازه نفس تربیت شدند تا یوگا را با استانداردهای روز این رشته آموزش دهند. زمان روش‌های سنتی و خرافه‌ای یوگا که فقط "بنشین، چشمهایت رو ببند و تمرکز و مدیتیشن کن" گذشته است.

وی تاکید کرد: با صراحت می‌توانم، بگویم مربی رسمی درجه ۲ یوگا نداریم و تمام مربیان ما درجه ۳ هستند که تلاش می‌کنیم در سال جاری با استفاده از اساتید خوبی که داریم کلاس‌های درجه ۲ برگزار کنیم.

یوگا ایجاد انگیزه و نشاط می‌کند

عضو شورای آموزش انجمن یوگای فدراسیون همگانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روش‌های نوین یوگا در حال تغییر است، نیاز است که این دوره‌ها و کلاس‌ها با جدیت و منظم برگزار شوند، به ویژه در شرایط فعلی که به دلیل رعایت پروتکل‌ها و کمک به وضعیت سلامت جامعه بیشتر خانه‌نشین هستیم و نمی‌توانیم به باشگاه برویم. یوگا یکی از رشته‌هایی است که ایجاد انگیزه و نشاط می‌کند و همه می‌توانند در هر فضایی و با هر امکاناتی به آن بپردازند.

رسولیان با اشاره به برگزاری نخستین دوره لیگ سراسری یوگا گفت: برگزاری اولین لیگ سراسری یوگا یکی از اتفاقات خوب و تاثیرگذار در رشد و توسعه این رشته است که از ۲۰ اردیبهشت با حضور مسئولان رده بالای وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون ورزش‌های همگانی در کمیته ملی المپیک رونمایی می‌شود، این لیگ در دو کلاس A و B و در شش رده سنی از نونهالان تا پیشکسوتان تا ۳۱ خرداد ماه با معرفی نفرات برتر ادامه خواهد داشت.

 تیم ملی را برای اولین بار به کنفدراسیون جهانی یوگا معرفی می کنیم

وی تصریح کرد: شرکت کنندگان با ثبت نام در سامانه فدراسیون و با راهنمایی‌هایی که انجام می‌شود مرحله به مرحله از استانی تا کشوری پیش خواهند رفت و در هر مرحله فیلم‌هایی که نیاز است را باید ارسال کنند و در ۳۱ خرداد همزمان با روز جهانی یوگا نفرات برتر معرفی شده و علاوه بر دریافت حکم و مدال، تیم ملی یوگا از بین آنان نیز بسته خواهد شد و برای اولین بار تیم ملی کشورمان را به کنفدراسیون جهانی یوگا معرفی خواهیم کرد.

مسئول امور استان‌های انجمن یوگای فدراسیون ورزش‌های همگانی در خصوص سبک‌های فعال یوگا در ایران، گفت: بیش از ۵۰ نوع سبک در رشته یوگا وجود دارد که از بین آن‌ها ۲۱ سبک اصلی برای تمرینات یوگا ثبت جهانی شده‌ است، و در ایران با توجه به محدودیت‌های موجود به دلایلی مختلفی از جمله مباحث سنتی، اعتقادی و همچنین سبک زندگی، خیلی گسترده نیست. در گذشته بیشتر سبک‌ها سنتی بوده که در تلاش هستیم تا سبک‌های نوین و روز را توسعه بدهیم.

رسولیان در خصوص سبک‌های جدید یوگا از جمله یوگا خنده، کودکان و یا زنان باردار، اظهارکرد: در سیستم جهانی چیزی به عنوان یوگا خنده نداریم، دو نفر در هند سبکی را بر اساس خنده و تاثیرات آن ابداع کردند، موضوعی که ما آن را خنده درمانی می‌گوییم، اما از آنجایی که یوگا در هند و بسیاری از کشورها محبوبیت داشت از کلمه یوگا در کنار آن استفاده کردند، متاسفانه این مسئله به جای اینکه مفیدتر باشد کار را به جاهای باریک و عجیب کشاند و در اصفهان از طرف رئیس هیئت همگانی، این سبک ممنوع اعلام شد و همزمان در کشور هم ممنوع شد چرا که چارچوب‌ها رعایت نشد.

وی گفت: در بخش زنان باردار با تعاملی که ایجاد کردیم یا مربیان خود را به دوره‌های مربوط به زنان باردار می‌فرستیم و یا افراد مامایی را که آن‌ها به ما معرفی می‌کنند تحت پوشش دوره‌های یوگا قرار می‌دهیم تا کار با حضور افراد متخصص با استانداردها و علمی انجام شود.

 نایب رئیس کمیته یوگای هیئت ورزش‌های همگانی استان اصفهان اضافه کرد: در مورد یوگا کودکان نیز فعالیت‌های زیادی داشتیم، دوره‌ها و کارگاه‌های زیادی برگزار شده است که نتایج بسیار خوبی نیز به دنبال داشته است.

۳۰ موسسه تخصصی یوگا در اصفهان فعال هستند

رسولیان در خصوص تعداد باشگاه‌های فعال در استان اصفهان گفت: تا پیش از دوران شیوع ویروس کرونا ۱۵۰ باشگاه فعال داشتیم، اما در حال حاضر ۳۰ موسسه تخصصی یوگا در اصفهان فعال هستند.

وی با اشاره به پویش‌ها و طرح‌هایی که از سوی فدراسیون ورزش‌های همگانی انجام شد، خاطرنشان کرد: در کنار پویش‌هایی مانند قرنطینه فعال و دیگر چالش‌هایی که فدراسیون در سراسر کشور برگزار کرد، هیئت ورزش‌های همگانی استان اصفهان نیز با استفاده از فضای مجازی هر شب برنامه زنده داشت و در آن اقدام به معرفی یکی از کمیته‌های زیر مجموعه خود کرد که بازخورد بسیار خوبی به دنبال داشت.

انتهای پیام

نظر شما