شناسهٔ خبر: 47124602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری استان:

بیشترین آمار زندانیان و عفو کشوری متعلق به همدان است

شهره اکبری / شهره اکبری مهدیه سلیمی

رئیس کل دادگستری استان همدان گفت: استان همدان بیشترین آمار زندانی در غرب کشور و بیشترین آمار عفو کشوری را دارد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا عدالتخواه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در شورای قضات و کارکنان دادگستری همدان، در رابطه با گزارش اقدامات ۱۹ ماهه دادگستری همدان اظهار کرد: اگر توفیقی حاصل شده محصول اقدامات ۲۲۹ قاضی، ۹۰۵ کارمند و اعضای شورای حل اختلاف و سازمان های تابعه است.

وی با بیان اینکه گزارش دارای سه محور اقدامات، ابداعات و ابتکارات است، تصریح کرد: در رابطه با اقدامات، آمار عملکرد دادگستری استان به جز شعب بدوی که با مختصری افزایش آمار پرونده مانده مواجه است به جهت محاسبه‌ آمار فروردین ماه و افزایش پرونده‌ها آمار استان در شرایط کرونایی در همه قسمت‌ها مثبت است.

عدالتخواه ادامه داد: ۴۱ هزار فقره پرونده مختومه در دادگاه‌های تجدیدنظر، ۲۲۶ هزار فقره پرونده مختومه بدوی، ۱۴۶ هزار پرونده مختومه در دادسرا و ۹۵ هزار فقره پرونده مختومه در شورای احکام اجرای مدنی داشتیم که در مجموع در دادگستری ۵۱۳ هزار و ۵۰۹ هزار پرونده مختومه شده‌ و خوشبختانه ۳۸هزار و ۳۸۱ فقره با مصالحه ختم شده است.

وی مطرح کرد: در شوراهای حل اختلاف و اجرای احکام نیز ۲۱۱ هزار و ۵۳۷ فقره پرونده مختومه شده که ۴۵ درصد مصالحه بوده و از این نظر رتبه اول کشور را داریم که شاخص کشوری ۳۲ درصد است.

وی در رابطه با آمار معوقات، گفت: آمار معوقات ما ۷۲ درصد کاهش داشته اما ایراداتی دارد و آمار واقعی ۸۵ درصد است و هفت عنوان اجرای کیفری و دو مورد مدنی نیاز به اصلاحاتی در سیستم دارد.

عدالتخواه با بیان اینکه آسیب شناسی در رابطه با چالش‌های استان منجر به بالا بردن جمعیت زندان‌ها شده، اظهار کرد: استان همدان نسبت به سایر استان‌ها جمعیت زندانی بالاتری دارد که عمدتاً ناشی از عدم استفاده از نهادهای جایگزین بوده‌است و تعداد زندانیان در سال گذشته ۱۵ درصد کاهش داشته اما باز هم در غرب کشور بالاتری آمار زندانی را داریم که شایسته این استان نیست.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه برای حل مشکل از نهاد عفو استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته، ۵۸۸ نفر عفو شده بودند اما در ۱۹ ماه گذشته ۱۴۹۹ نفر مشمول عفو قرار گرفتند که رتبه اول کشور بود و ما رتبه اول احکام آزادی مشروط را با ۹۲ پابند الکترونیک داریم.

عدالتخواه در رابطه با اقدامات دیگر دادگستری استان، توضیح داد: ۷۲ بازدید سرزده صورت گرفته، ۳۷ شعبه اضافه کردیم که با کار اضافه و سمت‌های متعدد فعال هستند، جلسات متعددی برای رفع موانع تولید تشکیل و مانع از تعطیلی ۴۸ مرکز شده، دادسری الکترونیک را با وجود کمبود امکانات دایر کردیم، دو نوبت اقلام بهداشتی خریداری شده به مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان در اختیار همکاران گذاشته شده، از ساختمان جدیدالاحداث موسوم به نام شهید سلیمانی با اولویت استفاده صف بر ستاد و استقرار ۳۵ شعبه دادگاه، بهره‌برداری شده، ۱۰۸ درصد تحقق درآمد در سال ۹۹ انجام دادیم، چهار سامانه ارزشیابی ابداع و طراحی کردیم و برنامه‌های کمی شعبه محور، کیفی قاضی محور و مدیریتی حوزه محور را در دستور کار قرار دادیم.

وی در رابطه با تشکیل ستاد تألیف قلوب استان، گفت: بارها برای تلاش صلح و سازش تأکید شده و در همین راستا کمیته معین مصلحین و معتذرین را راه‌اندازی و افراد را به عذرخواهی تشویق کردیم وقضات آموزش داده شدند که تسلط به ارشاد داشته باشند و نتایج حاصله آن در ۲۰۰ روز این بود که ۲۲۴۴ نفر از شاکی خود عذرخواهی و از این تعداد ۱۲۷۹ نفر مصالحه کردند. 

درخواست وکلای همدان از رئیس قوه قضائیه

نماینده وکلای استان همدان گفت: مجموعه همکاران قضایی استان همواره سعی و تلاش خود را در جهت احقاق حق و اجرای حق و قانون در راستای اجرای منویات و فرامین مقام معظم رهبری به کار بسته و نهایت جدیت و اهتمام را معمول کرده اند تا به نحو احسن انجام وظیفه کنند. 

موسوی اظهار کرد: به عنوان تکلیف شرعی بر خود فرض می دانیم از اقدامات مؤثر رئیس قوه قضائیه کشور در بحث حبس زدایی، تدوین سند مهم و جامع تحول قوه قضائیه، ارتقا منزلت و شأن دستگاه قضا و حمایت مادی و معنوی ایشان که موجبات دلگرمی همکاران است، قدردانی کنیم.

موسوی همچنین با اشاره به اشراف و مدیریت کارآمد رئیس کل دادگستری استان همدان در ارتقاء مجموعه دادگستری تصریح کرد:با توجه به افزایش قابل ملاحظه پرتعداد ورودی پرونده ها به محاکم درخواست داریم از جانب رئیس قوه قضائیه کشور ترتیبی اتخاذ شود که سیاست قضازدایی و تقویت نهادهای شبه قضایی به نحو جدی تر مورد توجه قرار گرفته و نهایی و اجرایی شود.

اصلاح و حذف قوانین غیرضرور مربوط به تشریفات در آیین دادرسی و کیفری در جهت کاهش طول مدت رسیدگی، تدوین بیمه مسئولیت مدنی قضات، اصلاح قانون بر رفتار قضات به منظور جلوگیری از تضعیف و تخریب روحیه همکاران از دیگر مواردی بود که موسوی از رئیس قوه قضائیه کشور درخواست کرد.

حمایت از همکارانی که پرونده های مهم را رسیدگی می کنند و تدوین قرار گرفتن سرفصل آموزشی برای همکاران قضایی جدیدالورود، بارگذاری سامانه ارزشیابی آراء محاکم بدوی در سامانه سی ان سی سراسر کشور برای استفاده از خلاقیت دادگستری استان همدان در این راستا از دیگر تقاضاهایی بود که نماینده وکلای استان همدان به آن اشاره داشت.

موسوی همچنین در رابطه با معیشت کارکنان اداری قضایی دادگستری استان نیز خاطرنشان کرد: درخواست داریم از طریق تقویت تعاونی مسکن و مصرف، پرداخت وام های کم بهره متناسب با تورم و پرداخت هزینه بیمه تکمیلی توسط قوه قضائیه به این همکاران توجه ویژه ای شود.

انتهای پیام

نظر شما