شناسهٔ خبر: 47123621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مقام وزارت علوم: از تجربه آموزش مجازی برای پساکرونا بهره ببریم

شیراز -ایرنا- رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:حتی اگر کرونا از تمام دنیا رخت بر بندد، باز هم می‌توانیم از تجربه آموزش غیرحضوری و ابزارهای مربوط به فناوری اطلاعات برای پیشبرد اهداف آموزشی بهره ببریم.

صاحب‌خبر -

غلامعلی منتظر یکشنبه در آیین بزرگداشت روز معلم که با موضوع آموزش الکترونیکی، فرصت ها و سیاستگذاری برای دوران پسا بحران در شیراز برگزار شد، اظهار کرد: سه سناریو احتمالی آموزش و پرورش برای نحوه آموزش در دوران کرونا مطرح شده بود اما متأسفانه رفتار غیر قابل پیش بینی ویروس کرونا و ادامه دار بودن روند این بیماری باعث شد که این سناریوها محقق  نشود به عبارتی دیگر رفتار ویروس کرونا تمام برنامه ریزی ها را تغییر داد.
وی ادامه داد: تجربه ای که در دوران کرونا کسب می کنیم بسیار حائز اهمیت است. باید از اتفاقات و تجربیاتی که در این دوران به دست می آوریم، برای مدیریت و برنامه ریزی بهتر آموزش عالی، پژوهش و فناوری در دوران پسا کرونا استفاده کنیم.
منتظر افزود: هیچ وقت پیش بینی نمی کردیم که دانشگاه ها بدون حضور فیزیکی دانشجویان و اساتید به فعالیت خود ادامه دهند،پیشرفت فناوری نقش مؤثری در ادامه فعالیت دانشگاه ها در دوران کرونا داشته است البته بحث فناوری اطلاعات و رسوخ آن در آموزش از اوایل دهه هشتاد آغاز شد و ما در ایران هم فعالیت‌هایمان را در این زمینه همزمان با سراسر دنیا آغاز کردیم.
منتظر دانشگاه شیراز را جزو پیشگامان حوزه فناوری اطلاعات و راه اندازی آموزش الکترونیکی دانست و بیان کرد: تجربه ای که ظرف چهارده ماه اخیر کسب کردیم با تمام تجربیاتی که در چند دهه اخیر به دست آوردیم برابری می کند و می توان گفت آموزش الکترونیکی و تدریس از راه شبکه مهمترین وجه آموزش در شرایط کنونی به شمار می رود.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: مهمترین کاری که در حال حاضر باید انجام دهیم استفاده از تجربه ای است که به دست می آوریم. امکان دارد این بیماری از بین برود و این شرایط به پایان برسد یا ممکن است اشکال دیگر این بیماری نمایان شود.
او بیان داشت: ما باید بپذیریم که احتمال دارد اتفاقات دیگری در پیش باشد که به واسطه آن اتفاقات مجبور شویم با همین شرایط و یا شرایطی دشوارتر روبه رو شویم. لذا باید خود را برای رویارویی با هر شرایطی آماده کنیم.
وی گفت: در دوران کرونا ما توانستیم از شیوه های آموزش مجازی به نحو احسن بهره ببریم و می توانیم این تجربه را در دوران پسا کرونا برای حوزه های آموزشی و زمینه های علمی به کار بگیریم.
منتظر به نتایج حاصل از پیمایش ملی که در سطح کشور ایران اتفاق افتاد اشاره کرد و گفت: در پیمایشی که در سطح ملی برای دانشجویان انجام شد حدود ۴۶هزار و ۹۱۸ دانشجو شرکت کردند که از این مجموع حدود دو سوم از دانشجویان مرد و یک سوم زن بودندکه حدود ۶۶ درصد از این دانشجویان در مقطع کارشناسی،  ۱۲درصد در مقطع کاردانی، ۱۱ درصد در مقطع کارشناسی ناپیوسته، ۱۰ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۱/۳ درصد دانشجویان دوره دکتری بودند.
او بیان داشت: در این پیمایش آمادگی تجهیزاتی و شبکه ای دانشجویان، توانمندی شبکه ای دانشجویان، کیفیت کلاس ها به خصوص به لحاظ فنی و زیرساخت های شبکه ای، ویژگی تدریس استادان، آمادگی دانشگاه در پشتیبانی استادان و دانشجویان و نگرش کلی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت.
منتظر گفت: در اجرای این پیمایش تلاش کردیم که وجوه مختلفی را که برای دانشجویان اهمیت داشت مورد بررسی قرار دهیم و دانشجویان مجاز بودند که برای پاسخ به سوالاتی که برای آنها مطرح شده بود، چند گزینه را انتخاب کنند. در نهایت توانستیم از این طریق به نقاط ضعف و قوت مان در حوزه آموزش مجازی پی ببریم.
وی بیان کرد: ۵۹ درصد از دانشجویان معتقد بودند که قطع نشدن جریان آموزش از مزایای آموزش به صورت مجازی است. ۴۱ درصد کاهش تردد را از مزایای این نوع آموزش قلمداد کردند. ۳۵ درصد کاهش هزینه ها و ۳۰ درصد انعطاف در زمان و مکان آموزش را از مزایای آموزش به صورت مجازی قلمداد کردند.
منتظر کاهش میزان یادگیری، هزینه زیاد تجهیرات، کاهش فعالیت های جسمانی، کاهش ارتباطات اجتماعی و پایین آمدن انگیزه برای ادامه تحصیل را از مشکلات دانشجویان در فرآیند آموزش به صورت مجازی دانست و اضافه کرد: ۸۳ درصد از دانشجویان مخالف ادامه یافتن فرآیند آموزشی از طریق شبکه های اجتماعی هستند و ۵۱ درصد از دانشجویان موافق  آموزش شبکه ای برای برخی از دروس حضوری و ۴۷ درصد از دانشجویان موافق با اجرای این شیوه به عنوان مکمل دروس دانشگاه هستند. 
وی بیان کرد: آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی را می توان به عنوان جایگزین و شیوه مکمل آموزش و راهی برای غنی سازی آموزش قلمداد کرد و برای بهره بردن از آموزش مجازی به عنوان نقطه قوت دانشگاه در دوران پسا کرونا باید با برنامه ریزی مدون و منسجم سعی کنیم که در وهله اول آموزش را ارتقا دهیم و به سمت آموزش هوشمند ببریم و این شیوه را به عنوان مکمل برخی از دروس به کار بگیریم.

برچسب‌ها:

نظر شما