شناسهٔ خبر: 47123167 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس سازمان نظام روانشناسی تاکید کرد

لزوم افزایش سواد سلامت روان مردم در بحران کرونا

مینا عبادی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، با تاکید بر لزوم افزایش سواد سلامت روان معلمین و خانواده‌ها در شرایط پاندمی کووید ۱۹ که دانش آموزان در خانه هستند، گفت: باید فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاوره در بین معلمین، دانش آموزان و خانواده‌ها نهادینه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد حاتمی با بیان اینکه در شرایط پاندمی کووید ۱۹ روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خدمات روانشناسی و مشاوره در سطح کشور ارائه می‌شود، اظهار کرد: مساله آموزش و پرورش مساله نخست کشور است و بحث رشد اجتماعی دانش آموزان از جمله مسائل مورد توجه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است چراکه هویت یک نوجوان در اجتماع شکل می‌گیرد و ما در قبال دانش آموزان مسئولیت داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی برای آموزش و پرورش سه پیشنهاد لازم الاجرا داریم. نخست آنکه تمامی دفاتر روانشناسی و مشاوره را فعال و ارجاع به آنها را در آموزش و پرورش نهادینه کنیم. به این معنا که خانواده، معلمین و دانش آموزانی که مشکلاتی دارند به این دفاتر مراجعه و از مهارت‌های مقابله‌ای همکاران ما که هم‌اکنون آماده است استفاده کنند، چراکه سواد سلامت معلمین و دانش آموزان و خانواده‌ها باید افزایش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه با گذشت یک سال و نیم از پاندمی کووید ۱۹، شرایط فعلی سلامت روان مردم را خوب ارزیابی نمی‌کنم، تصریح کرد: باید غربالگری سلامت روان را از آموزش و پرورش آغاز کنیم. با غربالگری مشخص می‌شود کدام بخش از دانش آموزان سالم‌اند و باید حفظ شوند، کدام بخش دچار مشکل‌اند و باید برایشان مداخله انجام شود و کدام بخش نیازمند بهسازی و توانمندسازی روانی هستند، تا اینگونه تاب آوری سلامت را افزایش دهیم. البته این مهم نیازمند همکاری مجلس و دولت محترم است چراکه می‌دانم آموزش و پرورش دچار مشکلاتی است.

حاتمی وجود یک روانشناس در مدارس برای ارائه آموزشهای لازم سلامت روان به دانش آموزان و معلمین را ضروری دانست و گفت: آینده خوبی برای سلامت روان دانش آموزانی که در قرنطینه به سر می‌برند پیش بینی نمی‌شود چراکه حتی اگر خانواده‌ها هم آموزشهای لازم را ببینند باز هم بچه‌ها مشکلات زیادی دارند. 

وی گفت: بررسی‌های عینی ما گویای این مساله است که بیشترین مراجعات به روانشناسان و مشاوران در شرایط پاندمی کووید ۱۹ معطوف به خانواده‌ها و در راستای نحوه برقراری ارتباط با فرزندانشان می‌شود. 

حاتمی با اشاره به ۶۰۰۰ مرکز و حدود هزار کلینیک خدمات روانشناسی و مشاوره در سطح کشور و با بیان اینکه مراجعه به روانشناسان و مشاوران در پاندمی کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده است، افزود: کودکان و نوجوان در شرایط قرنطینه نقش پذیری اجتماعی را از دست داده و دچار فرسودگی می‌شوند. در چنین شرایطی اگر خانواده‌ها نتوانند شیوه فرزندپروری را به خوبی اجرا کنند، درگیر مشکلات زیادی می‌شوند.

وی که در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما سخن می‌گفت، ادامه داد: حوزه‌های دیگر نظیر اختلالات وسواس و افسردگی نیز بیشترین مراجعات ما را تشکیل می‌دهند. کرونا بیشترین آسیب را به سلامت روان مردم وارد کرد. از مسئولین درخواست دارم سلامت روان را مساله‌ای ملی تلقی کرده و برای دوران پسا کرونا برنامه ریزی کنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین این را هم گفت که با ورود ویروس کرونا به کشور مردم در حال تجربه بحرانی با ابهامات زیاد هستند که محدودیت‌های ارتباطی زیادی را برایشان ایجاد کرده است و همین بحران منجر به تحت فشار گذاشتن و تجربه استرس و اضطراب زیاد برای آنها شده است. 

وی افزود: برخی از مردم در تجربه این استرس‌ها، مهارت‌های مقابله‌ای خوبی دارند اما برخی دیگر دچار ترس غیر منطقی و در نهایت تجربه اختلالاتی از جمله وسواس و افسردگی شده‌اند. در دوران پسا کرونا نرخ اختلالات روانی بیشتر می‌شود و آسیب‌های اجتماعی و روانی افزایش پیدا می‌کند.

به گفته حاتمی، از زمان پاندمی کووید ۱۹ مراجعه به فضای مجازی برای دریافت و رصد اطلاعات روانشناسی به دو برابر افزایش پیدا کرده است. 

وی در اینباره هشدار داد: اگرچه شبکه‌های مجازی فرصت‌های بسیاری را ایجاد کرده‌اند اما باید مردم را درباره تبعات منفی این شبکه‌ها اقناع کنیم. مردم در پاندمی کووید ۱۹ با مراجعه به شبکه‌های مجازی از افرادی خدمات مشاوره و روانشناسی دریافت کرده‌اند که صاحب صلاحیت نیستند و همین امر منجر به افزایش اختلالات روانی می‌شود. 

حاتمی تصریح کرد: معمولا وقتی به روانشناس مراجعه می‌کنیم که دچار بیماری حاد شده‌ایم درحالی که آسیب های  روانی مزمن هستند و توصیه می‌کنم اگر مردم نشانه های روانشناختی اختلالات را دارند حتما از روانشناسان و مشاوران برای شرایط کنونی خود مشورت بگیرند و مراقبت از خود و دگر مراقبتی را در راس کارها قرار دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است که تمام پروتکلهای بهداشتی برای اقشار مختلف جامعه نیازمند "پیوست سلامت روان" هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تا کنون "پیوست سلامت روان" برای پروتکل‌های بهداشتی انجام نشده است؛ از ستاد ملی کرونا درخواست کرد که در راستای تدوین این پیوست‌ها و در اختیار قرار دادن آنها برای مردم با این سازمان همکاری کنند.

حاتمی ادامه داد: پیشنهاد دیگر من این است که تمامی مسئولینی که سرنوشت مردم در دست آنها است از وجود یک روانشناس هنگام اتخاذ تصمیمات خود بهره ببرند. ما پیگیر این موضوع به ویژه برای مسئولان کلان هستیم چراکه مسئولیت ایمنی روانی مردم بر عهده ما است و گاها برخی سخنرانی‌ها و تصمیمات در شرایط پاندمی کووید ۱۹ اثرات منفی بر روی مردم می‌گذارد. شرایط کرونا شرایط غیر عادی است و در شرایط غیر عادی  بسیاری از مردم هوشیاری کامل ندارند و همین امر منجر به سوء تعبیرها و بروز مشکلات فراوان می‌شود.

رئیس سازمان نظام روانشناس و مشاوره کشور، یادآور شد: در شرایط کرونا همه مردم در غار تنهایی فرو رفته‌اند و دیگر شاهد "همدلی" نیستیم. سوگ کرونا و عدم عزاداری کردن منجر به تنهایی تمام مردم شده است. خود کووید ۱۹ افسردگی زا است. همه مردم تنهایی را تجربه می‌کنند و نمی‌توانند مشکلات خود را با دوستان و دیگران به اشتراک گذاشته تا از این مرحله عبور کنند. پیشنهاد داریم صدا و سیما در تمام شبکه‌های خود بحث فرهنگ سازی و سلامت روان مردم را در دستور کار قرار دهد تا سواد سلامت مردم افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به شرایط سوگواری در پاندمی کووید ۱۹، تصریح کرد: در این ایام شرایط به اشتراک گذاشتن سوگ عزیزان با اطرافیان محقق نشد و در نتیجه شاهد "در خود فرو رفتن سوگ" هستیم که مشخص نیست چه زمانی این سوگ تخلیه می‌شود. 

حاتمی همچنین با اشاره به اختلال ptsd (اختلال استرس پس از سانحه) تصریح کرد: بخشی از افراد جامعه به کووید ۱۹ مبتلا و دچار مشکلاتی شدند. بسیاری از مسائل پس از پاندمی کووید ۱۹ و پس از حادثه برای افراد مرور می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند. بنابراین لازم است به این افراد توجه ویژه‌ای شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به سلامت روان کادر درمانی که مستقیما با مبتلایان کووید ۱۹ در ارتباط بوده‌اند، گفت: این افراد شرایط روانشناختی خوبی ندارند، البته کمیته روانی اجتماعی وزارت بهداشت اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده اما نیاز است این افراد تحت نظر روانشناسان و مشاوران باشند. 

انتهای پیام

نظر شما