شناسهٔ خبر: 47123018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

مخترع وای فای را می شناسید؟

باشگاه خبرنگاران جوان

هدی لامار بازیگر و مخترع اتریشی توانست به فناوری فرکانس امواج رادیویی دست پیدا کند که می‌توان آن را پیش زمینه‌ای برای وای فای کنونی نامید.

صاحب‌خبر -

هدی لامار ستاره و بازیگر هالیوودی در کنار علاقه به شغل خود یعنی بازی در فیلم‌های گوناگون، به ریاضیات و فناوری خصوصا کار روی امواج رادیویی علاقه بسیاری داشت. هدی علاقه زیادی به نوآوری داشت و تعدادی اختراع که به نفع بشریت بودند را نیز در کارنامه خود دارد، اما او نمی‌دانست که یک روز اختراع او سنگ بنایی در اختراع Wi-Fi و بلوتوث و هر فناوری وابسته به امواج رادیویی خواهد بود. لامار در ۹ نوامبر ۱۹۱۳، در شهر وین اتریش به دنیا آمد، او توانست تابعیت آمریکا را بگیرد و به هالیوود راه پیدا کند.

هدی عاشق ریاضیات و علوم فنی بود و مسیر تحقیقات علمی و اختراع را طی و زندگی هنری و علمی خود را با هم ترکیب کرد، او شب‌ها پس از پایان کار بازیگری در آزمایشگاه کوچک خود در خانه اش به تحقیق و اختراع می‌پرداخت. پس از یک دوره تحقیق فنی، هدی با همکاری جورج آنتیل پیانویست مشهور، توانست گواهی حق ثبت اختراع طراحی یک سیستم ارتباطی بی سیم را که هک یا شنود آن دشوار بود، بدست آورد.

ستاره هالیوود مخترع وای فای قبل از شکل کنونی آن بود

هدی، با همکاری جورج توانست سه اختراع مختلف را توسعه دهد، اولین اختراع یک سیستم هدایت بی سیم فوق سری با استفاده از فن آوری پرش فرکانس بود که نیروی دریایی متفقین از این دستگاه برای ردیابی زیردریایی‌های آلمان در اقیانوس اطلس شمالی استفاده کرد. هدف هدی از اختراع این دستگاه چیز دیگری بود، او می‌خواست با این ردیاب مسیر عبور مادرش از لندن به ایالات متحده از راه دریا را ردیابی کند.

جنگ جهانی دوم اولین قدم برای اثبات توانایی هدی در اختراع بود. او شب‌ها وقت خود را صرف کار بر روی اختراع سیستم پرش فرکانس به سود متحدان در جنگ جهانی دوم می‌کرد و این سیستم عمدتا در توسعه سیستم موقعیت یابی جهانی، فناوری بلوتوث و Wi-Fi، GPS، تلفن‌های هوشمندی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در همین زمینه، هدی با یک تیم تحقیقاتی همکاری کرد که روی اختراع امواج رادیویی با طیف فرکانس کار می‌کردند و فرکانس موج رادیویی" را اخراع کردند.

بر خلاف آلمان، اتریش و سوئیس روز مخترع را در ۹ نوامبر، مصادف با روز تولد هدی جشن می‌گیرند. هدی با هدف کمک به بشریت و پیشرفت علم تلاش می‌کرد و چشم داشت مالی به اختراعات خودش نداشت.

ستاره هالیوود مخترع وای فای قبل از شکل کنونی آن بود

پس از مدتی، اما هدی دوباره دست به اختراع هواپیما‌های پر سرعت کرد، ولی در این راه شکست خورد و به افسردگی و تنهایی دچار شد. بعد از این اتفاق او دچار فقری شدیدی شد و در فیلمی بازی کرد. مدتی بعد از کارگردان این فیلم شکایت کرد و توانست ۳ میلیون دلار غرامت دریافت کند. موضوع به همین جا ختم نشد. پس از مدت کوتاهی، هدی از موزه اسمیتسونیان خواست که ارزش حق اختراع اصلی را که برای اختراع پرش فرکانس به وی اعطا شده بود تخمین بزند.

ستاره هالیوود مخترع وای فای قبل از شکل کنونی آن بود

هدی لامار در ۱۹ ژانویه ۲۰۰۰، در سن ۸۶ سالگی، پس از تحمل بیماری قلبی در فلوریدا درگذشت. او قبل از اینکه مطلع شود گواهی ثبت اختراعش بالغ بر ۶ میلیون دلار ارزش دارد، از دنیا رفت.

 

نظر شما