شناسهٔ خبر: 47122872 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازآفرینی «گرنیکا»ی پیکاسو با شکلات

تهران- ایرنا- قنادان اسپانیایی با چند کیلوگرم شکلات، نسخه خوراکی نقاشی ضدجنگ «گرنیکا» از «پابلو پیکاسو» را ساختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، قنادان منطقه خودمختار باسک در اسپانیا به مناسب هشتادوپنجمین سالگرد بمباران شهرک گرنیکا، نسخه خوراکی نقاشی گرنیکا (۱۹۳۷) از پابلو پیکاسو را ساختند.

این مجسمه شکلاتی ۷ و نیم متر طول و  ۳ و نیم متر عرض دارد و در ساخت آن از حدود ۵۰۰ کیلوگرم شکلات استفاده شده است.

تابلوی گرنیکا از پیکاسو مردمان و حیواناتی را که در جریان بمباران شهرک گرنیکا به دست جناح ملی‌گرایان فرانسیسکو فرانکو کشته یا زخمی شدند  به تصویر می‌کشد. این اثر یکی از معروفترین آثار پیکاسو است و بسیاری منتقدین آن را یکی از تاثیرگذارترین آثار ضد جنگ تاریخ می‌دانند.

بمباران گرنیکا به واقعه بمباران هوایی شهرک گرنیکا در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷ اشاره دارد. گرنیکا، شهری در استان بیسکای در منطقه خودمختار باسک اسپانیا است که در طول جنگ داخلی اسپانیا به عنوان مرکز ارتباطی پشت خط مقدم جبهه توسط مبارزان مخالف فرانکو استفاده می‌شد. در تاریخ مذکور نیروی هوایی آلمان نازی و نیروی هوایی ایتالیای فاشیست که متحدان دولت ملی اسپانیا بودند با هماهنگی و دستور ژنرال فرانکو، گرنیکا را بمباران کردند.

از گرنیکای شکلاتی هم اکنون در یک اتاق با دمای تحت کنترل در موزه هنر رینا سوفیای مادرید نگهداری می‌شود و قرار است به زودی در اسپانیا، آلمان و فرانسه نمایش داده شود.

نظر شما