شناسهٔ خبر: 47122822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

تحلیل عملکرد فعلی و آینده گوشی های گیمینگ؛ ایده ای که هدفش مشخص نیست

سجاد باقریان

صاحب‌خبر -

در دنیایی که شاهد کفش‌های گیمینگ هستیم، وجود گوشی‌های گیمینگ نباید بسیار عجیب و غریب باشد، گوشی‌هایی که با طراحی‌های خاص و قدرت سخت‌افزاری بالا روانه بازار می‌شوند و سازندگان آن‌‌ها تنها هدفشان این است که نظر گیمر‌ها را به محصول خودشان جلب کنند، اما سوال این است که عملکرد فعلی گوشی‌های گیمینگ چه‌گونه است و در آینده قرار است چه اتفاقی بر سر این محصولات بیفتد؟ اگر از گوشی‌ها برای تجربه بازی‌های مختلف استفاده می‌کنید یا علاقه‌مند به این پلتفرم مظلوم هستید، پیشنهاد می‌کنم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید، زیرا قرار است در این مقاله به تحلیل عملکرد این گوشی‌ها و آینده‌ی آن‌ها بپردازیم.

‌‌‌‌

دقیقا چه چیزی تفاوت را رقم می‌زند؟

گوشی های گیمینگ

امروزه هرکسی برای پیشبرد بسیاری از کار‌ها به یک گوشی نیاز دارد، فرقی نمی‌کند که از گوشی‌های پرچمدار، میان‌رده یا پایین‌رده استفاده کنیم، تنها نکته مهم این است که به یکی از آن گوشی‌های متنوعی که در بازار‌های جهانی عرضه می‌شوند نیاز داریم، ولی چه چیزی ما را مجاب به خرید یک گوشی گیمینگ می‌کند و تفاوت اصلی آن‌ها با نمونه‌های معمولی چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت گوشی‌های گیمینگ با محصولات معمولی، مربوط به طراحی و تجهیزات خاص آن‌ها می‌شود، سخت‌افزار، صفحه‌نمایش و باطری را فراموش کنید، زیرا تمام این قطعه‌ها را در گوشی‌های معمولی هم می‌توانید پیدا کنید و قرار نیست گوشی‌های گیمینگ در این زمینه‌ها عملکرد بسیاری بهتری نسبت به پرچمدار‌های شرکت‌های مختلف داشته باشند. اگر نگاهی به گوشی‌های گیمینگ بیندازید، متوجه طراحی جالب آن‌ها خواهید شد، اکثر آن‌ها به نسبت نمونه‌های معمولی ضخیم‌تر هستند، این ضخامت برای عملکرد بهتر سیستم‌ کولینگ بوده و همان چیزی است که در گوشی‌های پرچمدار شاهدش نیستیم، گوشی‌ها به‌دلیل ضعفشان در بخش کولینگ، حتی در کار‌های ساده هم امکان دارد که داغ کنند، اما در گوشی‌های گیمینگ چنین مشکلی وجود ندارد و سخت‌افزار آن‌ها به مراتب در شرایط خنک‌تری فعالیت می‌کنند، البته همراه بسیاری از گوشی‌های گیمینگ یک فن کوچک هم عرضه می‌شود که باید آن را به پشت دستگاه متصل کنید، می‌توان گفت این فن کار کول‌پد‌های لپ‌تاپ را انجام می‌دهد و در کاهش دمای گوشی نقش بزرگی را ایفا می‌کند. دمای زیاد برای هر محصول الکتریکی مضر بوده و عملکرد آن را مختل می‌کند، پس گوشی‌های گیمینگ با وجود سیستم کولینگ عالی، می‌توانند این مشکل را کاملا حل نمایند.

یکی از کلافه‌کننده‌ترین مسائلی که در گوشی‌ها با آن سر و کار داریم، کنترل لمسی بازی است، قطعا استفاده از کنترلر‌ها حس بسیار بهتری را به شما منتقل خواهد کرد و کار با آن فوق‌العاده راحت‌تر می‌باشد، خوشبختانه بسیاری از گوشی‌های گیمینگ دارای کنترلر‌های مخصوص خودشان هستند و استفاده از آن‌ها می‌تواند در بهبود عملکرد شما در کنترل بازی تاثیر چشم‌گیری داشته باشد، البته نکته منفی این است که معمولا این کنترلر‌ها درون جعبه گوشی قرار ندارد و باید آن‌ها را جداگانه تهیه کنید و باید گفت که این کنترلر‌ها چندان ارزان هم نیستند!

محیط‌ کاربری گوشی‌های گیمینگ برای اجرای بازی بهینه شده‌اند و معمولا در آن‌ها شاهد تنظیمات مختلفی هستیم که می‌توانید بنابر خواسته خودتان آن‌ها را تغییر دهید، برای مثال قادر هستید از حالت‌ boost استفاده کنید تا عملکرد گوشی‌ را بهبود ببخشید تا از تمامی قدرت سخت‌افزار بهره‌مند شوید. البته چنین تنظیماتی در گوشی‌های معمولی هم وجود دارند، اما نمونه‌های گیمینگ دارای تنظیمات به مراتب کامل‌تر و بیشتری هستند که شما می‌توانید به‌راحتی هر بلایی که دلتان بخواهد سر گوشی و عملکرد آن بیاورید.

به‌ غیر از همین موارد که به آن‌ها اشاره کردیم، تفاوت بزرگ دیگری در بین گوشی‌های گیمینگ و معمولی به چشم نمی‌خورد و در کل نمی‌توان گوشی‌های گیمینگ را شگفت‌انگیز دانست، به‌هرحال ویژگی‌های آن‌ها، دقیقا مربوط به مواردی می‌شود که یک گیمر نیاز دارد، دمای معتدل، دسترسی به تمامی تنظیمات مختلف و ظاهری جذاب!

‌‌‌

گوشی‌های گیمینگ یا پرچمدار؟

گوشی های گیمینگ

اگر به مشخصات سخت‌افزاری گوشی‌های گیمینگ و پرچمدار توجه کنید، متوجه خواهید شد که هردوی آن‌ها دارای توان فوق‌العاده‌ای هستند، برای مثال گوشی سامسونگ s21 دارای پردازنده فوق‌العاده قدرتمد snapdragon 888 می‌باشد که قادر است تمامی بازی‌های امروزی این پلتفرم را در بهترین حالت و بدون هیچ مشکلی اجرا کند، در سوی دیگر گوشی گیمینگ Black Shark 3 مجهز به پردازنده snapdragon 865 می‌باشد، این دو گوشی تقریبا در یک بازه قیمت قرار دارند و با وجود این‌که Black Shark 3 پسوند گیمینگ را به دوش می‌کشد، از پردازنده ضعیف‌تری استفاده می‌کند و با این‌که گوشی سامسونگ s21 مخصوص بازی نیست، عملکرد بهتری در این زمینه دارد، البته تفاوت این دو پردازنده حتی به چشم هم نخواهد آمد، ولی ما توقع داریم که یک گوشی گیمینگ بهترین بازده را داشته باشد که متاسفانه این‌گونه نیست.

علاوه بر این بخش، محصولات پرچمدار در زمینه دوربین هم عملکرد بسیار بهتری دارند و گوشی‌های گیمینگ از این نظر در حد و اندازه‌های نمونه‌های میان‌رده می‌باشند که اصلا جالب نیست، نمی‌توان دلیل این مشکل را درک کرد، گویا سازندگان فکر می‌کنند گیمر‌ها نیازی به دوربین خوب ندارند! عملکرد گوشی‌های گیمینگ و پرچمدار در باقی بخش‌ها مانند صفحه‌نمایش، باطری و رابط‌کاربری را می‌توان یکسان دانست و براساس مدل‌های مختلف، شاهد ویژگی‌‌های مختلفی در این بخش‌ها هستیم.

فقط کافی است به یک کالا پسوند گیمینگ بچسبانید تا قیمت آن‌ را چندین درصد افزایش دهید، این مسئله کلافه‌کننده در گوشی‌های گیمینگ هم وجود دارد و قیمت آن‌ها به‌شدت غیر منطقی است، البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که قیمت این محصولات در بازار کشور ما بسیار غیر‌منطقی‌تر می‌باشد، به‌دلیل کمیاب بودن این گوشی‌ها، قیمت آن‌ها اصلا دقیق نیست و متاسفانه نظارت خاصی بر روی قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد. ارزان‌ترین گوشی‌های گیمینگ تقریبا ۲۰ میلیون قیمت دارند و خیلی از افراد با این بودجه خرید کنسول را ترجیح می‌دهند که به هیچ‌وجه نمی‌توان انتخاب آن‌ها را سرکوب کرد.

با این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که گوشی‌های گیمینگ همان پرچمدارانی هستند که در ظاهر خاص تولید می‌شوند، گوشی‌های گیمینگ در واقع برای افراد خاص‌پسند ساخته شده است، زیرا هر آن‌چیزی که شما نیاز دارید، حتی بیشتر از نیازتان را می‌توانید در محصولات پرچمدار پیدا کنید.

‌‌‌

بازی‌های این پلتفرم؛ شاهکار‌‌هایی که نیازی به سخت‌افزار قوی ندارند

گوشی های گیمینگ

قطعا بزرگ‌ترین دلیل خرید گوشی گیمینگ، تجربه بازی‌های مختلف با آن‌ است، پس باید بازی‌های باکیفیت وجود داشته باشد تا بتوان از این وسیله به بهترین نحو استفاده کرد، قطعا شما کنسول نمی‌خرید تا با آن فیلم تماشا کنید، گوشی‌های گیمینگ هم از همین مسئله پیروی می‌کنند.

خیلی رک بگویم که بازی‌های شاهکار برای این پلتفرم بسیار فراوان است و نگاه منفی بسیاری از گیمر‌ها نسبت به گوشی چندان قابل درک نمی‌باشد. درست است که نمی‌توان با گوشی به تجربه عنوانی در حد red dead پرداخت، ولی عناوین اسکرولینگ دوبعدی، شوتینگ و داستان‌محور بسیار زیادی را برای گوشی می‌توان پیدا کرد که اتفاقا از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و قدرت آن را دارند که شما را شگفت‌زده کنند، پس قبل از خرید گوشی گیمینگ، نگاهی به بازی‌های این پلتفرم بیندازید تا بدانید با چه عناوینی سر و کار خواهید داشت.

اغلب بازی‌های مخصوص گوشی بسیار سبک هستند و نیازی به سخت‌افزار بسیار قدرتمند برای اجرا ندارند، شاید بتوان Genshin Impact را سنگین‌ترین بازی این پلتفرم دانست که گوشی‌های میان‌رده هم قادر هستند آن‌ را با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا کنند، در این‌جا به یکی دیگر از مسائلی می‌رسیم که خرید گوشی‌ گیمینگ را بی‌ارزش می‌کند، البته اگر عاشق تنظیمات گرافیکی و فریم بالا هستید، گوشی‌ گیمینگ به‌درد شما خواهد خورد.

‌‌‌

آینده گوشی‌های گیمینگ؛ راهی بسیار طولانی و پر از دردسر

گوشی های گیمینگ

واقعا نمی‌توان به‌طور قطع درمورد آینده‌ گوشی‌های گیمینگ نظر داد و همه‌چیز درمورد آینده این محصولات غیر‌قابل ‌پیش‌بینی است. با این‌حال چندین نظریه برای آینده این گوشی‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها شکست کامل گوشی‌های گیمینگ است، با وجود پرچمداران شرکت‌های بزرگ، نابودی گوشی‌های گیمینگ محتمل بوده و سازندگان آن‌ها برای فرار از این نظریه، باید به فکر تحولات عظیمی در ساخته‌های خود باشند تا تفاوت چشم‌گیری بین‌ گوشی‌های گیمینگ و پرچمدار به وجود بیاورند، تنها در این شرایط است که گوشی‌های گیمینگ حرفی برای گفتن دارند. احتمال این هم وجود دارد که همین روند نه‌چندان خارق‌العاده که امروز شاهدش هستیم ادامه پیدا کند، که در این‌صورت این ایده به هیچ‌وجه رشد نخواهد کرد و برای همیشه ضعف‌های مختلف در این محصولات خواهند ماند.

انتشار بازی‌ها نیز نقش بزرگی در آینده گوشی‌های گیمینگ ایفا می‌کند و باید دید که استودیو‌های بازی‌سازی چه روندی را در پیش‌ خواهند گرفت، با توجه به پیشرفت سریع گوشی‌های هوشمند، می‌توان توقع داشت که در آینده بازی‌های بزرگ بیشتری برای این پلتفرم منتشر شوند که این موضوع می‌تواند نگاه گیمر‌ها به گوشی‌های گیمینگ را تغییر دهد، در این صورت با استقبال از گوشی‌های گیمینگ، قطعا شاهد پیشرفت این محصولات هم خواهیم بود.

‌‌‌

سخن آخر

خرید چنین محصولاتی هیچ‌وقت آسان نیست، همه‌چیز به خود شما بستگی دارد، اگر خاص‌پسند هستید و می‌خواهید یک گوشی عجیب و منحصر‌به‌‌فرد به‌دست بگیرید و همزمان در بهترین شرایط به تجربه بازی بپردازید، پس یک گوشی‌ گیمینگ نیازتان خواهد شد، در غیر این‌صورت خرید این محصول نمی‌تواند منطقی باشد و بهتر است بودجه خودتان را صرف خرید گوشی‌های پرچمدار یا حتی میان رده بکنید. نظر شما چیست؟ خرید گوشی گیمینگ را منطقی می‌دانید؟ آینده آن را چگونه تصور می‌کنید؟

11
2

برچسب‌ها:

نظر شما