شناسهٔ خبر: 47122783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دانشگاه شیراز:

آموزش مجازی برای بهبود کیفیت آموزش در دوران پساکرونا هم کاربرد دارد

شیراز -ایرنا- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز گفت: آموزش الکترونیکی و مجازی بازخورد و پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد که پس از دوران کرونا هم می‌توان از این ظرفیت‌ها برای پیشبرد فرآیند یادگیری و یاددهی و ارتقای کیفیت آموزشی استفاده کرد.

صاحب‌خبر -

علیرضا افشاری فر یکشنبه در آیین بزرگداشت روز معلم که با موضوع آموزش الکترونیکی، فرصت ها و سیاستگذاری برای دوران پسا بحران، برگزار شد، اظهار کرد: موفقیت هایی که آموزش عالی در عرصه های مختلف در سطح کشور به دست آورده است جای بسی مباهات و خرسندی دارد. تأمین نیروی انسانی ماهر و ورود فارغ التحصیلان و اعضای هیئت علمی به پروژه های کلیدی کشور از دستاوردهای مهم آموزش عالی در سالهای گذشته بوده است.
وی با اشاره به افزایش کمی بی سابقه در آموزش عالی کشور گفت: همه فعالان عرصه آموزش عالی کشور معتقد هستند که آموزش مورد غفلت واقع شده و در جایگاه واقعی خود قرار ندارد. هرچند که این هفته فرصت مغتنمی است که به این مقوله بپردازیم و توجه جامعه دانشگاهی را به امر آموزش جلب کنیم و برای احیا و بازیابی نقش واقعی و حقیقی آموزش تلاش کنیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز ادامه داد: پرسش های که در حال حاضر با آن روبه رو هستیم این است که آیا آموزش عالی در مسیر معین و با اهداف مشخص حرکت می کند؟ آیا دانشگاه ها بر اساس مأموریت ها و اهداف از پیش تعیین شده برنامه ریزی می کنند؟ نقش دانشگاه ها در پیشرفت کشور چیست؟ 
وی بیان کرد: مهمترین و ابتدایی تربن عامل برای ایفای نقش دانشگاه ها در پیشرفت کشور، تربیت نیروی انسانی کارآمد است. این مهم با فراهم کردن شرایطی برای آموزش با کیفیت و در سطح بالا امکان پذیر خواهد شد.
او بیان کرد: کیفیت پایین آموزش، فقر دانشی و بینشی و فقر مهارتی نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت به عبارت دیگر اگر ما نتوانیم نیروی انسانی کارآمد را از طریق آموزش باکیفیت و خوب تربیت کنیم قطعا در آینده با مشکلات جدی در امور و مناصبی که مربوط به فارغ‌التحصیلان است و مسئولیت های که بر عهده این قشر قرار می گیرد، روبه رو خواهیم شد.
افشاری فر یکی از ارکان مدل های کیفیت را تدوین ماموریت ها و اهداف سازمانی دانست و عنوان کرد: متأسفانه این مقوله هم کمتر مورد توجه قرار گرفته و بایستی ما جهتگیری اصلی عملکردها را مشخص کنیم. به عبارت دیگر مدیران دانشگاه بایستی بر اساس شناخت دقیق تر محیط پیرامون، بررسی نیازها و انتظارات بخش های مختلف جامعه و آینده نگری بحث ماموریت ها را تبیین و تدوین کنند و بر این اساس فرآیندهای آموزشی و پژوهشی مورد بازبینی و بازمهندسی قرار بگیرد.
وی به لزوم توجه جدی به بحث ارتقا کیفیت به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر اشاره کرد و گفت: در بسیاری از دانشگاه ها اقدامات مقدماتی برای پرداختن به بحث کیفیت آموزشی صورت گرفته اما لازم است که به صورت برنامه ریزی شده و فراگیر از مدل های مناسب جهت تضمین کیفیت آموزشی و همچنین تدوین ماموریت ها استفاده شود.
افشاری فر اضافه کرد: آموزش مجازی برای ما پدیده جدیدی بود که در ابتدا تجربه کافی را برای روبه رو شدن با این پدیده را نداشتیم اما به تدریج و با کسب تجربه و حل تدریجی مشکلات به مرحله رسیدیم که تمام کلاس ها به صورت آنلاین و بدون مشکل برگزار می شود. 
وی با اعتقاد به اینکه دانشگاه ها به دستاوردهای بسیار مهمی در سه دهه گذشته نائل آمدند، گفت: همان طور که گفتم برای تداوم این دستاوردها و دستیابی به توسعه پایدار در زمینه های علمی، توجه به ارتقا کیفیت ضرورتی اجتناب ناپذیر است. تقویت زیرساخت های نظارتی اعم از مراکز اعتبار سنجی و مراکز توانمندسازی، انجام‌ اقدامات مقدماتی در زمینه ارتقا کیفیت در دانشگاه ها صورت پذیرفته است و لازم است به منظور مقابله با چالش های موجود و پیش رو، به صورت برنامه ریزی شده و فراگیر از مدل های مناسب برای تدوین ماموریت ها و تضمین کیفیت در آموزش عالی استفاده شود.
افشاری فر به چالش ها و مشکلات موجود در حوزه آموزش مجازی اشاره و اضافه کرد: ما تلاش کردیم که مشکلات مربوط به عدم آشنایی استادان و دانشجویان با آموزش الکترونیکی و تغییر در شیوه های آموزشی را از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی مستمر و متعدد برطرف کنیم که برگزاری این کارگاه ها از نیمه دوم فروردین سال ۹۹ آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
وی گفت: اختصاص یک صفحه اختصاصی از وبسایت دانشگاه شیراز به منظور آموزش، تشکیل گروه های مجازی آموزشی_ پشتبانی در این زمینه و خرید تجهیزات لازم برای آموزش الکترونیکی از دیگر اقدامات ما در جهت برطرف شدن مشکلات پیش رو به شمار می رود.
افشاری فر متناسب نبودن برخی از مقررات آموزش الکترونیکی در نیم سال گذشته، ناکافی بودن و یکنواخت نبودن امکانات دانشجویان در زمینه سخت افزاری و کافی نبودن اطلاعات دانشجویان در زمینه مهارت های عمومی ارتباطی و استفاده از اینترنت را از دیگر مشکلات آموزش مجازی قلمداد کرد و افزود: اجرای طرح همیار دانشجو، شناسایی و حل مشکلات دانشجویان با صرف هزینه و وقت بسیار زیاد، آموزش مداوم دانشجویان، پشتیبانی آنلاین و پاسخگویی به سوالات دانشجویان در تمام سطوح حتی مهارت های عمومی کامپیوتر از راهکارهای ما برای حل مشکلات آموزشی در ایام کرونا محسوب می شود.
وی به مشکلات آموزشی_ پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی و قطع ارتباط مؤثر دانشجو و استاد در دوران کرونا اشاره کردو بیان داشت: برای برطرف کردن این مشکلات اقدام به مهیا کردن شرایطی برای تسهیل حضور دانشجویان دوره های تکمیلی در دانشگاه، آماده سازی یک شیوه نامه مشاوره الکترونیکی، اطلاع رسانی ساعات مشاوره استادان و اختصاص یک اتاق مجازی به استادان و تشکیل گروه های مجازی در پیام رسان ها، پشتیبانی آموزشی، پژوهشی و مشاوره های عمومی کردیم.
افشاری فر ادامه داد: برگزاری آزمون های الکترونیکی و نگرانی در مورد سلامت این آزمون ها نیز از معضلات دانشجویان و استادان به شمار می رفت که ما سعی کردیم با راه اندازی یک سامانه واحد برای آزمون های الکترونیکی، برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور متخصصین برای آشنایی با سامانه و پشتیبانی آنلاین بیش از ۱۸ ساعت در روز به حل این معضلات کمک کنیم.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز افزود: آموزش استادان برای کاهش میزان تخلف در آزمون ها و ارتقا سامانه آزمون برای ثبت تمامی فعالیت های دانشجویان نیز از اقدامات ما در طولاین مدت بود.
او به مشکلات آموزشی مربوط به دروس عملی نیز اشاره کرد و عنوان داشت: اقداماتی از جمله اجرای تصمیمات گرفته شده از طریق کمیته تدوین دروس مجازی با حضور متخصصین از حوزه های مختلف، آموزش لازم برای ساخت آزمایشگاه های مجاری و فیلمبرداری از بخشی دیگر، اختصاص بودجه کافی به دانشگاه ها و اجرای غیرمتمرکز طرح، پشتیبانی و نظارت بر طرح از طریق کمیته هم در راستای حل مشکلات آموزشی ویژه دروس عملی صورت گرفت.
وی در تشریح اقدامات صورت گرفته توسط  آموزش عالی کشور، گفت: ابلاغ و اجرای سریع مصوبات، ظارت مداوم بر حسن اجرای طرح‌ها، همکاری در اجرای طرح همیار دانشجو با حضور اعضای هیات علمی به عنوان پشتیبان و معاونین فرهنگی و همچنین با مشارکت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده‌ها جهت ضمانت اجرای تصمیمات، تشکیل کارگروه آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز، تشکیل کارگروه آزمون‌های الکترونیکی دانشگاه شیراز، تشکیل کمیته تدوین دروس علمی بصورت الکترونیکی، برگزاری بیش از ده کارگاه آموزشی در سطح دانشگاه و کشور، شرکت فعال در همایش تبادل تجربیات دانشگاه‌ها و مراکز آمورشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ و ارائه تجربیات مفید حاصل در این همایش برای کل پژوهشگران کشور از اقدامات صورت گرفته در طول این دوران به شمار می رود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز در خصوص نحوه انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه، گفت: برای  انتخاب اعضای هیئت علمی شاخص هایی از جمله چگونگی امور آموزشی و تربیتی، تکلیف، ارزیابی، حمایتی، رسانه های چندگانه،طراحی درس، فناوری و همکاری با مدیریت بخش و دانشکده، حضور و تعامل با دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است.

نظر شما