شناسهٔ خبر: 47122680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رییس کل دادگستری استان کرمان:

با توسعه فناوری‌های نوین حضور کارشناسان در کنار قضات اهمیت می یابد

موحدگفت: پیچیدگی علوم و توسعه روز افزون فناوری‌های نوین اهمیت حضور کارشناسان در کنار قضات را افزایش می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یدالله موحد،رییس کل دادگستری استان کرمان در آئین تحلیف کارشناسان کانون کارشناسان رسمی قوه قضاییه گفت: روز به روز روابط اجتماعی و علوم و فنونی که در اختیار رشد و توسعه جامعه بشری قرار می‌گیرد، پیچیده‌تر و فنی‌تر می‌شود و از این رو نیاز به بهره گیری از تخصص و دانش کارشناسان افزایش می‌یابد.

او با تاکید بر این مطلب که اجرای عدالت و رسیدگی به امور قضایی در حوزه‌های تخصصی بدون مشارکت افراد خبره، متخصص و کارشناس برای تشخیص دقیق موضوعات امکان پذیر نیست، تاکید کرد: اگر سیستم قضایی از کارشناسان امین و مورد وثوق استفاده نکند در مسیر توسعه و تعمیق عدالت موفق نخواهد بود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که از بعد اخلاق قضایی، اجرای عدالت امر مقدسی است، اظهار کرد: تقدس آن در این است که بنای خلقت بر عدالت است و حیات و بقای جامعه به عدالت بستگی دارد و اگر در جامعه‌ای عدالت باشد آن جامعه می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و در غیر اینصورت دچار اضمحلال و فروپاشی خواهد شد.

موحد با اشاره به اینکه یکی از رسالت انبیاء الهی نیز اقامه قسط و عدل در جامعه بوده است، گفت: از این رو کار در عرصه قضاوت و اقامه قسط و عدالت امر بسیار مقدسی است، زیرا از طرفی نیز به حقوق عمومی و جامعه و حق الناس بر می‌گردد.

او با تاکید بر این مطلب که هدف و آرمان عدالت این است که حق را به صاحب حق برساند، تاکید کرد: امر عدالت مساله بسیار مهم و بنیادین برای جامعه است و به دلیل همین اهمیت است که فرد در ابتدای قبول مسئولیت در این حوزه باید سوگند یاد کند که با صداقت و امانت رفتار کرده و نظری خلاف واقع نداده و تمام حقیقت را بنویسد.

رییس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم حفظ و امانت داری از اسرار خصوصی مردم به دست کارشناسان تاکید کرد و ادامه داد: همه مشاغل نیاز به ادای سوگند ندارد و اینکه قاضی، وکیل، کارشناس، پزشک و سایر مشاغل حساس نیاز به ادای سوگند و پایبندی به الزامات اخلاقی دارند، نشان از اهمیت این مشاغل دارد.

او گفت: تشخیص صحیح، استقامت، شجاعت، ابراز صادقانه نظر در امر قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و از ملزومات مورد نیاز در مسیر رفع خصومت و رساندن حق به صاحب حق به شمار می‌رود.

عباس دلفاردی، رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان نیز گفت: ۳۵۰ کارشناس در ۴۲ رشته در این مرکز و در کنار همکاران خود در کانون کارشناسان دادگستری در راه خدمت رسانی به جامعه و سیستم قضایی تلاش می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه کارشناسان رییس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان جزء سالمترین کارشناسان کشور هستند و کمترین میزان شکایت‌های انتظامی از این قشر انجام می‌شود، اظهارداشت: رعایت شئونات کار کارشناسی، حفظ احترام قضات و دستگاه قضایی، رعایت احترام پیشکسوتان، استفاده از تجربیات پیشکسوتان و انجام به موقع امور کارشناسی از مواردی است که همواره باید مورد توجه کارشناسان باشد.

انتهای پیام/ی

نظر شما