شناسهٔ خبر: 47121798 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران:

دیدگاه «مردم خودشان خانه بسازند» باعث بحران در بازار مسکن شد

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران گفت: متاسفانه ۸ سال با دیدگاهی که دولت نباید در مسکن دخالت کند و مردم خودشان خانه بسازند مواجه بودیم که به بحران کمبود مسکن منجر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سعید محمد رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران عصر امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری‌های آموزشی و پژوهشی این انجمن با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه من عضو این سازمان هستم و درددل مهندسان را می شنوم گفت: دغدغه مهندسان بحث تعرفه هاست و نظام مهندسی باید در حالی که یک NGO بوده و به صورت مستقل اداره شود بعضاً با دخالت‌هایی از سوی دولت مواجه است.

محمد تصریح کرد: ما در تلاشیم رشته‌های نقشه برداری، راه سازی و مدیریت پروژه را به رشته‌های نظام مهندسی اضافه کنیم. نامه درخواست آن را نیز به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده ام و علیرغم پیگیری‌ها پاسخی دریافت نکرده ام.

وی ادامه داد: متأسفانه به مهندسان ذی صلاح در شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های ذی ربط نامهربانی هایی می‌شود و بعضاً پروانه ساختمانی و پایان کار بدون داشتن مجری ذی صلاح صادر شده است.

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران با اشاره به اهمیت کسب علم مدیریت پروژه از سوی مهندسان گفت: متأسفانه در ۸ سال گذشته از ساخت و ساز مسکونی غفلت شده است چیزی که جزو تعهدات دولت‌ها و در قانون اساسی آمده است.

محمد افزود: در دولت در این سال‌ها با این دیدگاه مواجه شدیم که دولت چه کاری به مسکن مردم دارد و مردم خودشان بروند خانه بسازند این دیدگاه باعث شد ساخت مسکن به شدت کاهش یابد و امروز بحران جدی مسکن داریم.

وی یادآور شد: دولت مسئول تأمین مسکن مردم است و امروز زوایای این بحران کمبود مسکن را مردم بیشتر می‌بینند.

محمد گفت: قبلاً مردم سی سال کار می‌کردند تا خانه بخرند اما الان باید ۳۰ سال کار کنند تا بتوانند مسکن اجاره کنند.

وی به مشکل حاشیه نشینی و زندگی ۱۹ میلیون نفر در حاشیه شهرها در بدترین شرایط شهری و بهداشتی اشاره و اظهار کرد: در سال ۹۲، ۵۰ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شد اما در سال گذشته ۱۰ میلیون متر مربع پروانه صادر شده بود آمارها نشان می‌دهد امروزه کشور به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد که بخشی از آن با قوانین مالیاتی از محل خانه‌های خالی تأمین می‌شود.

رئیس انجمن مدیریت پروژه ایران با اشاره به اهمیت نظم دهی به حوزه مشاوران املاک و خرید و فروش مسکن گفت: اینکه یک نفر چند هزار واحد مسکونی داشته باشد و پول خود را در واحدهای خالی سرمایه گذاری کند تا ارزش آن حفظ شود سبب شده مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

وی در خصوص روش‌های افزایش ساخت و ساز گفت: باید انبوه سازان حمایت شوند تا ساخت مسکن افزایش یابد همچنین مشوق‌های مالیاتی به سازندگان ارائه شود و در خصوص دریافت پروانه نیز خدمات خوبی به آنها ارائه شود.

نظر شما