شناسهٔ خبر: 47119540 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش بیست و ششمین سفر استانی رئیس قوه قضاییه|

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

رئیس قوه قضاییه در بیست و ششمین سفر استانی خود، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به منظور بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان همدان به این استان سفر کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در بیست و ششمین سفر استانی خود، روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به منظور بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان همدان به این استان سفر کرد.

امر رهبر انقلاب در خصوص حمایت از تولید و رفع موانع آن نباید بر زمین بماند
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ - ۱۰:۲۳

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در جریان سفر به استان همدان در شورای قضایی این استان سخن می‌گفت، بر لزوم رسیدگی و پاسخگویی به تک‌تک مطالبات مردمی که در جریان این سفر مطرح شد، تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: وقتی مسئولان عالی قضایی به یک استان می‌روند مردم با یک امیدواری درد‌ها و مطالبات‌شان را مطرح می‌کنند و انتظار رسیدگی ویژه دارند.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

آیت الله رئیسی برخورد ماشینی با کار مردم را ناپسند خواند و برای نمونه به مشکل یک فرد مُسن اشاره کرد که یکی از مراجع قضایی بعد از ۵۰ سال سکونت دستور قلع و قمع سکونتگاه او را صادر کرده و خواستار رسیدگی ویژه به چنین مسائلی شد.

رئیس قوه قضاییه بر لزوم ارتباط روسای کل دادگستری، دادستان‌ها و روسای سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا با نخبگان نیز تاکید کرد و آن را در پیشبرد کار‌ها سودمند دانست.

آیت‌الله رئیسی گفت: وقتی مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام نظام سه ساعت با دانشجویان دیدار می‌کنند و پای حرف‌ها و درددل هایشان می‌نشیند، این رفتارشان برای ما الگوست.

رئیس دستگاه قضا افزود: رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان، مسائل مهم جهان اسلام و کشور را مطرح می‌کنند و من طلبه هم به‌ عنوان مسئول قوه قضاییه باید با تأسی از ایشان در حوزه کاری خود حرف‌ها و نظرات نخبگان را بشنوم.

آیت الله رئیسی بر همین اساس به بخش‌های مختلف دستگاه قضا به ویژه بخش راهبردی آن توصیه کرد با بدنه راهبردی کشور ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و از نظرات آن‌ها بهره ببرند.

آیت‌الله رئیسی گفت: نفس ارتباط با نخبگان و مجموعه‌های دغدغه‌مندی که نفع شخصی ندارند و اطلاعات خوبی هم دارند بسیار موثر است و کسی از آن ضرر نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر گروه‌های نخبگان اطلاعاتی که ارائه می‌دهند نادرست باشد، با تبیین و توضیح مسائل قابل اصلاح است و در صورت اطلاعات آنها، باید مسائلی که مطرح می‌کنند پیگیری شود تا به بحران تبدیل نشود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت قضایی استان همدان از "سازمان زندان ها" به‌عنوان یکی از بخش‌هایی یاد کرده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آیت الله رئیسی "توجه به زندانیان و خواسته‌های آنها" و "اصلاح مجرمین" را از سیاست‌های دستگاه قضا در دوران تحول برشمرد و اقدام قابل تقدیر سازمان زندان‌ها برای افزایش میزان اشتغالزایی از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد را در کاهش ناهنجاری‌ها مؤثر دانست.

آیت‌الله رئیسی افزود: زندانی یک انسان است و فلسفه زندان هم اصلاح و تربیت و انسان سازی است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: زندانی باید مدت مجازاتش را بگذراند، اما نظام اسلامی با امتیازاتی مانند عفو، مرخصی و ملاقات خصوصی که در ذات نظام است، زمینه بازاجتماعی شدن زندانیان را فراهم می‌کند و این از وظایف ماست.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم حل مشکلات تولیدگران و سرمایه گذاران متذکر شد: بسیاری از مشکلات به دست استانداران قابل حل است و مسئولان عالی قضایی نیز آمادگی دارند مواردی که در سطح استان حل نمی‌شود، پیگیری و برای حل آن‌ها مساعدت کنند.

آیت‌الله رئیسی گفت: رهبر معظم انقلاب امر کردند به مسأله تولید توجه شود و نباید امر ایشان بر زمین بماند و ما خود را سرباز رهبری و مأمور به انجام این کار می‌دانیم.

رئیس قوه قضاییه به گزارش‌های متعدد از حل مشکلات تولیدکنندگان در سایه تعامل مسئولان اجرایی و قضایی اشاره کرد و گفت: مشکلات بسیاری از شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی در استان‌ها با تعامل استانداران و رؤسای کل دادگستری‌ها حل شده و در استان همدان نیز مواردی هست که نیاز به شورای عالی اقتصادی کشور ندارد و در سطح استان حل می‌شود.

آیت الله رئیسی برای نمونه به مشکل شرکتی در ملایر اشاره کرد که به دلیل یک اختلاف سلیقه بین مدیرعامل شرکت و بانک، ۱۰ سال بلاتکلیف مانده است!

رئیس دستگاه قضا متذکر شد: یک واحد تولیدی که ۳۰۰ کارگر می‌تواند در آن مشغول کار باشد، چرا باید به خاطر یک اختلاف سلیقه که به سادگی و با یک تصمیم مقتدرانه قابل حل است، معطل بماند؟ این مسأله آنقدر پیچیده نیست و بن‌بست ندارد که نیازمند قانونگذاری مجلس یا قوه قضاییه باشد.

آیت‌الله رئیسی بار دیگر تاکید کرد: همه بدانند که تک‌تک ما مخاطب امر رهبر معظم انقلاب در پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از آن هستیم و هر کدام از ما در هر سطحی و هر جا بتوانیم چراغ تولید را روشن نگه داریم باید به وظیفه‌مان عمل کنیم.

رئیس دستگاه قضا در پایان این جلسه دستوراتی را برای حل مشکل کمبود قاضی در استان همدان و تامین اعتبارات، امکانات و تجهیزات مورد نیاز بخش‌های مختلف قضایی استان از جمله سازمان زندان ها، سازمان پزشکی قانونی و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح صادر کرد.

اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان
۱۴۰۰/۰۲/۲۰ - ۰۷:۵۷

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری پایان سفر به استان همدان اظهار کرد: این سفر باید زودتر انجام می شد و در شرایط رعایت اصول بهداشتی در رابطه با کرونا تلاش شد تا با کمترین ظرفیت جلسات را داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مسائل مهم امروز در پرتوی تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع تولید است که در این‌ رابطه نشستی را با مدیران و برخی از تولیدکنندگان داشتیم و با حضور مسئولان اجرایی و استاندار محترم موانع و مشکلاتی مطرح شد که بخشی از این مشکلات به نظر ما حتما در استان قابل رفع‌ و برخی دیگر نیز در مرکز قابل حل است. مجموعه این اقدامات می تواند به رونق تولید، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان حتما کمک کند.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: بازدیدی که از کارخانه صنایع غذایی داشتیم گواه بر همین بود که باید اقدام متفاوتی انجام داد که ما در آنجا اعلام کردیم ظرف یک ماه کارخانه کیوان راه بیفتد. برداشت ما بر اساس صحبت هایی که با مسئولان استانی و‌ استاندار محترم داشتیم این است که ظرف ۱۰ روز‌ آینده چرخ های تولید این کارخانه به حرکت بیفتد و‌ ان‌شاالله روز‌ به روز رونق پیدا کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: ما مجاز نیستیم تعطیلی مجموعه تولیدی که با همه امکانات امکان فعال شدن آن وجود دارد را مشاهده کنیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: تصمیماتی نیز در رابطه با جلسه مربوط به کارآفرینان و سرمایه گذاران به منظور رفع موانع داشتیم که هر کدام را پیگیری کردیم و‌ امیدواریم موضوع رفع موانع تولید‌ به صورت جد عملیاتی دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت حفظ ذخایر و ثروت‌های‌ استان همدان تاکید کرد و گفت: بخش‌های مربوطه باید در این رابطه به صورت فعالانه عمل کنند. مثلاً در رابطه با مسئله اراضی و تغییر کاربری اراضی مقرراتی داریم که در این مورد در آنجایی که می‌شود برابر مقررات تغییر کاربری انجام شود، ما به سهولت افراد، اشخاص، کشاورز و فعال اقتصادی را نباید متخلف تلقی کنیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: مسئولان اجرایی و دستگاه‌هایی که در این رابطه مسئولیت دارند و کمیته‌های مربوط به مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی در آنجایی که ممکن است به شکل قانونمند اقدام کنند تا مردم در انجام یک فعالیت اقتصادی و یا در انجام یک کار کشاورزی به سهولت متخلف تلقی نشوند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مسئولین مربوطه باید راه‌های قانونی را بگشایند تا با گشودن این راه های قانونی مردم، دست اندرکاران و فعالان اقتصادی و کشاورزی متخلف تلقی نشوند؛ باید در این خصوص ساز و کاری وجود داشته باشد که در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ما نباید راه‌ها و گشایش‌هایی که به لحاظ قانونی در اختیار داریم را انجام ندهیم تا بر اساس این انجام ندادن، مردم متخلف تلقی شوند، گفت: یک کارآفرین چرا باید برای گرفتن یک مجوز به ۱۸ مرکز و ساختمان مراجعه کند و با مراکز مختلف تماس بگیرد و مدت ها معطل بماند و در نهایت دچار پشیمانی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه موضوع کسب و کار و تسهیل راه ها برای مردم و فعالان اقتصادی را باید حتماً در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: در این رابطه گفته‌ایم بازرسی کل کشور کار را دنبال کند و مسئولین اجرایی نیز دنبال کنند تا مسئله فضای کسب و کار و تسهیل دسترسی به مجوزها دنبال شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت: ۲۵ نفر از همکاران ما در سطح استان همدان مشکلات استان را بررسی کردند و امشب در جلسه‌ای که با مسئولان قضایی استان همدان داشتیم هم نیاز ها و هم راهکارها مطرح شد و مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان از بودجه قوه قضاییه و بودجه عمومی و منابع استانی اختصاص دادیم تا با این مبلغ در وهله اول مشکلات سازمان زندان‌ها به ویژه در خصوص اشتغال زندانیان حل شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال زندانیان گفت: همکاران در سال گذشته تلاش کردند میزان اشتغال زندانیان را از ۱۵ و ۲۰ درصد به ۵۰ درصد برسانند و امسال نیز برنامه دارند تا مسئله اشتغال زندانیان را به ۸۰ درصد برسانند و این کار قابل انجام و دستیابی است. هرچه اشتغال زندانی بیشتر شود می‌تواند در بازاجتماعی کردن زندانیان موثر باشد. زندان های ما باید به مرکز نیکی ها تبدیل شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: همچنین به منظور رفع مشکلات پزشکی قانونی در این استان و شوراهای حل اختلاف و یا برخی از دادگستری ها این مبلغ اختصاص داده شد که امیدواریم بتواند مقداری از مشکلات بخش های مختلف دستگاه قضایی را بکاهد.

رئیس دستگاه قضا افزود: ارتباط با جوانان، دغدغه مندان و نخبگان یکی از ضرورت های کاری ماست و این ارتباط مبارک است؛ چرا که جوانان دغدغه هایی دارند که دغدغه های جامعه و کف خیابان است و اطلاع از آنها برای مسئولین ذیربط و همکاران ما می‌تواند مفید فایده شود.

اگر کسی خواست به دادرسی عادلانه برسد و الان امکان پرداخت هزینه دادرسی را نداشت، باید برای آن راهکاری پیدا کنیم
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۲۲:۵۷

آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان همدان، تولید و حمایت از آن و رفع موانع تولید را عامل تولید قدرت اقتصادی در کشور دانست.

رئیس قوه قضاییه، مسئولان و مدیران همه بخش‌ها را مخاطب بیانات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید دانست و گفت: وقتی مدیر واحد تولیدی می‌گوید به خاطر نداشتن مواد اولیه کارگاه او در حال تعطیلی است، نباید به انعکاس مشکل به تصمیم گیران بسنده کرد بلکه باید برای حل مشکلاتش کمر همت بست.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

آیت الله رئیسی با بیان این که تعطیلی یک واحد تولیدی هم زیبنده کشور نیست، افزود وقتی کسی برای کار کشاورزی با یک تغییر کاربری مواجه می‌شود، وزارت جهاد با توجه به سازوکار‌ها و کمیسیون‌هایی که دارد باید موضوع را تا حل کامل مشکل او پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه تسهیل امور و برداشتن مقررات دست و پا گیر در صدور مجوز‌ها را از عوامل موثر در رونق فضای کسب و کار دانست.

آیت الله رئیسی گفت: برخی موانع و مجوز‌ها را می‌شود با سرعت صادر کرد تا کارآفرینان و صادرکنندگان احساس خستگی و مانع نکنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: همه مسئولان باید با یک احساس مسئولیت جدی و روحیه جهادی وظایف خود را برای رفع موانع و مشکلاتی که سر راه کارآفرینان وجود دارد انجام دهند.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت موجود در استان‌ها برای حل مشکلات کارگاه‌ها گفت: وقتی کارآفرینان آمادگی دارند یک واحد تولیدی را فعال کنند، چرا باید مسئولان اجازه دهند به خاطر چند مانع جزئی تولید متوقف شود؟

رئیس دستگاه قضا بر همین اساس تاکید کرد: هیچ دستگاه و سازمان و مسئولی مجاز نیست با دیوان‌سالاری و بروکراسی اداری پیچیده، به جای تسهیل کار تولیدکننده و کارآفرین و صادر کننده، غل و زنجیر به پای او بزند.

آیت الله رئیسی از هزینه دادرسی به عنوان یکی از مشکلاتی یاد کرد که در دوره تحول قضایی تدابیری برای حل آن در نظر گرفته شد و گفت: اگر کسی به هر نحوی توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشت، نباید مانع از رسیدگی به کارش شود.

رئیس قوه قضاییه هدف دستگاه قضا را اجرای عدالت دانست و متذکر شد: وقتی کسی می‌گوید توان پرداخت هزینه دادرسی ندارد، اما بعد از رسیدگی به پرونده امکان پرداخت برایش فراهم می‌شود، بر اساس اعسار به کار او رسیدگی می‌شود.

آیت الله رئیسی با ذکر نمونه‌ای در این زمینه گفت: در یکی از استان‌ها چند روز پیش اعلام شد کارخانه‌ای می‌خواهد راه بیفتد، اما هزینه دادرسی را بعد از رسیدگی و حل مساله می‌پردازند؛ ما زمینه‌ای فراهم کردیم تا این کار انجام شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که هیچ مساله‌ای نباید در کشور بن بست تلقی شود، اظهار داشت: نباید به بهانه‌های مختلف کارخانه و کارگاه تولیدی را تعطیل کرد بلکه معتقدم هر جا مشکلی وجود داشت باید راه را باز کرد.

آیت الله رئیسی گفت: هنر مدیران این است که نسبت به تولید کننده، کارآفرین و صادرکننده گشایش ایجاد کنند و اجازه ندهند یک ماده و تبصره کار را بر زمین بگذارد.

آیت الله رئیسی افزود: اجرای قانون اصالت دارد، اما می‌توان راه‌های قانونی را باز کرد و در این مسیر نمی‌توانیم و نمی‌شود و نشد، یک مانع است.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

رئیس دستگاه قضا گفت: وقتی کارخانه آماده کار و کارگر لباس بر تن آماده تلاش است و کارفرما و سرمایه گذار هم هست، باید شرایط را برای کار تولید فراهم کرد و این انتظار مقام معظم رهبری از همه ما دست اندرکاران است که هیچ مانعی را در انجام وظیفه مانع ندانیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: شهدای عزیز ما همچون سردار شهید همدانی نیز در دوران دفاع مقدس با یک روحیه عملیاتی بر موانع غلبه می‌کردند و اصلاً مانع را نمی‌شناختند و نبود پول و امکانات آن‌ها را از حرکت باز نمی‌داشت.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: نیاز کشور باید دقیقاً سنجیده و بر همین مبنا نیز تولید شود تا یک روز با کمبود محصول و یک روز با هدررفت تولید مواجه نشویم و هر جا هم لازم بود نیاز را با واردات رفع کنیم.

آیت الله رئیسی افزود: نباید اجازه داد یک سال تولیدات کشاورزان از بین برود و یک سال کشور با کمبود محصول مواجه و دچار بازار سیاه و دلالی شود.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: حلقه تولید، تامین، توزیع و مصرف کالا در کشور باید تعریف شده باشد تا هم برای تولید کننده به صرفه باشد و هم به مصرف کننده ظلم نشود.

آیت الله رئیسی ثبات در تصمیم‌گیری‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر کارآفرین و سرمایه گذار هر روز با یک بخشنامه و تصمیم مواجه شود نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه ریزی داشته و کار‌ها را اداره کند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ثبات در تصمیم‌گیری و مقررات از شرایط و الزامات رونق تولید است و به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک می‌کند.

رئیس دستگاه قضا حمایت جدی از تولید و صادرات را از دیگر الزامات رونق کسب و کار دانست و از مسئولان اجرایی و استانداران خواست با برگزاری نشست با تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف، مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان و صادرکنندگان را حل و فصل کنند.

آیت الله رئیسی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تولید باید در کشور به جایگاهی برسد که شاهد استقلال اقتصادی و استقلال کشاورزی و استقلال در حوزه‌های مختلف باشیم و همه ما به عنوان مخاطب این سخن وارد میدان شویم.

رئیس قوه قضاییه با استقبال از پیشنهاد تولیدکنندگان همدانی برای حضور بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها گفت: اگر کسانی که در میدان هستند و کار دست آنهاست در حوزه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور یابند تصمیم دقیقی گرفته می‌شود و فردا هم در میدان با مانع مواجه نمی‌شوند.

آیت الله رئیسی افزود: هر وقت بخش‌های نظری و تئوری پردازان با کسانی که در میدان و کف بازار هستند ارتباط و تعامل داشتند تصمیمات متقن گرفته شده و در اجرا هم موفق‌تر عمل شده است‌

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به انتقاد تولید‌گران از سود‌های کلان بانکی و ربح مرکب، گفت: بانک‌ها به هیچ عنوان حق ندارند بیش از میزان مورد مصوب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سود بگیرند.

آیت الله رئیسی متذکر شد: اگر بانک‌ها از اشخاص و تولیدکنندگان بیش از نرخ مصوب سود دریافت کردند، قضات بر اساس بخشنامه صادره مجاز به ضمانت اجرای مصوبه خلاف قانون در رسیدگی به دعاوی حقوقی آن‌ها نیستند.

وی همچنین تاکید کرد که بخشنامه مذکور در قالب رای وحدت رویه از سوی دیوان عالی کشور نیز به همه محاکم و دادگاه‌ها ابلاغ شده و برای همه همکاران قضایی لازم الاتباع است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به جلسات خود با مدیران شبکه بانکی کشور اشاره کرد و گفت که در این جلسات به مدیران بانک‌ها اعلام کرده اقدام آن‌ها در قفل زدن بر درب کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که تملک کردند، خلاف سیاست‌های نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید بوده است.

آیت الله رئیسی گفت: نباید کار به جایی برسد که بانک‌ها واحد‌های تولیدی را به دلیل توقف چرخه تولید تملک کنند، اما اگر بانکی یک واحد تولیدی را تملک کرد باید همه امکانات و تسهیلات خود را به کار گیرد تا چراغ تولید در آن روشن بماند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز متاسفانه صد‌ها واحد تولیدی در اختیار بانک‌ها هستند و به هیچ عنوان نباید این واحد‌ها منجر به تعطیلی شود در غیر اینصورت کارشان خلاف همه قوانین و مقررات بوده و قابل پیگرد است.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات استان همدان برای رونق تولید و ابراز تاسف از تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی به رئیس دادگستری و استاندار و مسئولان سازمان بازرسی تاکید کرد همه تلاش خود را برای پر فروغ بودن چراغ تولید و صنعت در این استان به کار گیرند تا میزان بیکاری در همدان کاهش یابد.

رئیس دستگاه قضا همچنین تصریح کرد: کارخانه عظیمی که در نزدیکی فرودگاه با قرار دارد و تجهیزات قابل توجهی نیز دارد و می‌شود به تولید بازگردد، ثواب نیست با مشکل مواجه باشد و معطل بماند.

آیت الله رئیسی در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت رزن سافت که در زمینه تولید فویل‌های آلومینیومی فعالیت دارد، اظهار داشت: وقتی دولت برای ستاد تنظیم بازار یا بخش‌های دیگر درباره ساماندهی برخی کالا‌ها تصمیم می‌گیرد، برای موارد استثنایی که نمی‌توان با بورس حل کرد، باید تدبیر کرد و کسی که کل تصمیمات را می‌گیرد باید در برای تبصره‌های آن نیز فکر کند.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به اظهارت مدیرعامل شرکت فیلتر سرکان نیز خواستار پیگیری موضوع از طریق وزارت صمت و استانداری همدان شد و تاکید کرد: پشتیبانی از صنعت می‌طلبد تا استثنائات نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین در واکنش به اظهارات یکی از فعالان اقتصادی درباره تغییر کاربری غیرمجاز بخشی از اراضی به منظور تولید به رئیس کل دادگستری همدان ماموریت داد با معاون استاندار جلسه بگذارد و ظرف ۱۰ روز راهکار حقوقی کارشناسی را به دیوان عدالت اداری ارائه دهد تا موضوع با سرعت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی همچنین رسیدگی به موضوع شرکت تلسه امید که نیازمند هماهنگی با بانک برای کسب وثیقه است و موضوع شرکت زمرد را نیز به مسئولان استانی تفویض کرد.

آیت الله رئیسی: هدایت، نظارت و حمایت وظیفه دولت است
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۲۰:۱۷

رئیس قوه قضاییه در شورای اداری استان همدان اظهار کرد: می‌خواستند با تحریم‌ها در صنایع دفاعی و صنعت هسته‌ای پیشرفت نداشته باشیم، اما امروز به اعتراف کارشناسان نوآوری‌های بسیاری در صنایع دفاعی و هسته‌ای داریم.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: کسانیکه به دنبال خنثی کردن تحریم هستند کار برایشان قابل انجام است. غربی‌ها مگر می‌توانند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند؟

وی افزود: آنچه رهبر انقلاب در سال پشتیبانی تولید از ما می‌خواهند همین است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در بازدید از کارخانه سوال کردیم مگر مواداولیه از خارج وارد می‌شود؟ مواداولیه کارخانه نه تنها در سطح کشور بلکه در استان قابل تامین است/برداشت من این بود ظرف ۱۰ روز [هرچند ضرب العجل ۳۰ روزه داده شد]این کارخانه باید راه بیفتد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082945" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082945?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خصوصی سازی در برنامه‌های توسعه کشور موردتاکید بوده است و باید انجام شود، اما دولت باید سه کار کند، تصریح کرد: هدایت، نظارت و حمایت وظیفه دولت است.

وی ادامه داد: اگر وظایف دولت انجام شود، فردی که به او واگذاری صورت می‌گیرد باید تولید را حفظ کند و افزایش دهد و اشتغال ایجاد کند نه اینکه ۵۰۰ نیرو را به ۵۰ نیرو تبدیل کند. ما به عنوان دستگاه قضایی از خصوصی سازی حمایت می‌کنیم، اما باید بر خصوصی سازی‌ها نظارت داشت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082943" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082943?width=640&height=352"></script></div>

رئیس دستگاه قضا گفت: نسبت به تجویز‌های کشور‌های دیگر باید دقت کرد؛ آن‌ها نمی‌خواهند ما درباره موضوعات مختلف [به‌عنوان مثال در کشاورزی]به استقلال برسیم.

وی افزود: نظام سلطه نمی‌خواهد کشور‌های دیگر مستقل شوند. باید از تجربه‌های کشور‌های دیگر استفاده کنیم، اما مراقب تجویز‌های آن‌ها باشیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ما باید از مدیران ریسک پذیرِ شجاعِ دارای روحیه جهادی و فرهنگ ما میتوانیم حمایت کنیم و ما به عنوان قوه قضاییه وظیفه داریم از این مدیران حمایت کنیم.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه درکنار کیفر مجرم، اصلاح مجرمان نیز اهمیت دارد، گفت: زندان‌های ما باید آموزشگاه نیکی‌ها باشد.

وی ادامه داد: کار‌های تحولی آغاز شده و امیدواریم حرکت به سمت بازاجتماعی کردن فرد آسیب دیده اجتماعی باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082944" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082944?width=640&height=352"></script></div>
مردم باید احساس کنند که در نتیجه اجرای سند تحول در واحدهای قضایی، تحول ایجاد شده و کارها به سهولت انجام می‌شود
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۱۸:۲۵

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان واحدهای قضایی استان همدان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر و علمای استان همدان، گفت: این شهر و استان به زینت شهدای فراوانی مزین است و نام مبارک این شهیدان زینت‌بخش هر کوی و برزن است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خدمت به مردمی که هشت هزار شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده‌اند و جانبازان فراوانی دارند بسیار باارزش است، بر حفظ کرامت مردم، ارباب رجوع، همکاران قضایی و قضات در دستگاه قضایی تاکید کرد.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع ضرورت حفظ سلامت دستگاه‌های اجرایی به خصوص در واحدهای قضایی گفت: باید از سلامت مجموعه‌های قضایی به عنوان یک امانت الهی صیانت شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه  مجموعه سالم می‌تواند حکم عادلانه صادر کرده و برای مردم احقاق حق کند، عنوان کرد که باید جلوی هرگونه ناسلامتی در مجموعه‌های قضایی گرفته شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نظام ارزشیابی کارمندان و قضات، ابتکار خوبی است که در استان همدان انجام می‌شود و باید سایر واحدهای قضایی نیز این کار را انجام دهند، تصریح کرد: کارمند سالم، فعال، شجاع و نفوذناپذیر باید مورد تشویق قرار گیرد و در سوی مقابل آن فرد کم‌کاری که به انجام وظیفه بی‌توجهی می‌کند باید توبیخ شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082985" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082985?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت دستگاه  قضایی در حوزه اصلاح مجرمین گفت: کسانی که به هر دلیل به زندان فرستاده می‌شوند باید اصلاح شوند و در این زمینه همه قضات و کارکنان واحدهای قضایی باید تلاش کنند که شخصیت آسیب‌دیدگان اجتماعی «بازاجتماعی» شود تا آنها بتوانند به جامعه برگردند. 

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در راستای وظیفه اصلاح مجرمین که دستگاه قضایی بر عهده دارد، مسئولیت فقط با سازمان زندان‌ها نیست و قضات و نیروهای تربیتی نیز باید برای تحقق اصل اصلاح مجرمین تلاش کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082990" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082990?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به سند تحول قضایی که چند ماه از ابلاغ آن به واحدهای قضایی می‌گذرد، گفت: در اجرای این سند باید تمام بدنه دستگاه قضایی همراه باشد چرا که اگر همه بدنه دستگاه قضایی حس تحول پیدا نکنند تحول به عنوان یک دستورالعمل می‌ماند. 

آیت الله رئیسی افزود: مردم باید احساس کنند که در نتیجه اجرای سند تحول در واحدهای قضایی، تحول ایجاد شده و کارها به سهولت انجام می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082991" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082991?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به هوشمندسازی اقدامات قضایی که در دستور کار قوه قضاییه است، گفت: تا کنون قریب به 30 سامانه الکترونیک فعال شده و 40 سامانه دیگر نیز تا آخر سال فعال خواهند شد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه گفت: طرح معتذرین ابتکاری است که رئیس کل دادگستری استان همدان مشغول اجرای آن است و لازم است معاونت راهبردی قوه قضاییه نیز آن را دنبال کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بالاترین نرخ برخی از جرایم در برخی از استان‌ها مواردی هستند که با شکایت شاکی خصوصی شروع و با گذشت آن تمام می‌شوند، این سوال را مطرح کرد که چرا باید با وجود سازوکارهایی مثل شورای حل اختلاف، قبل از ورود موضوع به دادگستری آن را حل نکنیم؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083005" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083005?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت موضوع اتقان آرا گفت: فرآیند قضایی برای تضمین حقوق مردم است و نه نقض قطعی آرا ؛ تاکید ما این است که در صدور قرار تامین به ویژه قرار بازداشت و یا منتهی به بازداشت بسیار باید با احتیاط عمل کرد و صرفا در مواقعی که ضرورت وجود دارد چنین قرارهایی صادر شوند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083008" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083008?width=640&height=352"></script></div>

آیت الله رئیسی با اشاره به سیاست‌های قضازدایی قوه قضاییه گفت: فعال شدن بخش‌های پیشگیری از وقوع جرم به کاهش ورودی پرونده به دادگستری‌ها کمک می‌کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: اصلاح نظام پولی و مالی در کشور، اصلاح نظام صادارت و واردات، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظامات اداری حتما منجر به کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری خواهند شد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت همه دستگاه ها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: هیچ دستگاهی وجود ندارد که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم مسئولیت نداشته باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083014" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083014?width=640&height=352"></script></div>

آیت الله رئیسی همچنین گفت: وظیفه خود می‌دانیم که با تمام وجود از کارمند سالم نفوذناپذیر و قاضی شجاع، نفوذناپذیر و قاطع حمایت کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083016" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083016?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دغدغه‌های معیشتی کارکنان واحدهای قضایی گفت: مسئله معیشت کارکنان دستگاه قضا دغدغه ماست و اعلام کرده‌ایم نسبت به فعال‌سازی تعاونی‌های مسکن و مصرف اقدام شود و در این راستا، رعایت شان دستگاه قضایی و تقسیم عادلانه امکانات مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به سیاست انقباضی و چابک سازی نیروی انسانی در دستگاه قضایی گفت: در این زمینه حذف پست‌هایی که وجود آنها ضرورت دارد قطعا درست نیست.

رئیس قوه قضاییه افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی اما شاهد هستیم که همت بالای قضات و کارکنان به رسیدگی به بخش قابل توجهی از پرونده های معوقه منجر شده است.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت که در جلسه شورای قضایی استان همدان که امشب برگزار می‌شود نسبت به رفع و رجوع مشکلات واحدهای قضایی این استان تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: خواهری که در گوشه ای از استان مورد ظلم قرار گرفته و به دادگستری مراجعه می‌کند و یا پیرزن و پیرمردی که زبان حقوقی و پول وکیل ندارد و به دادگستری و عدلیه مراجعه می‌کند و به قاضی ما می‌گوید که «در جای علی نشسته‌ای»، باید یقین داشته باشد که نسبت  به آنها رفع ظلم خواهد شد. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083017" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083017?width=640&height=352"></script></div>
ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اگر مالک به اجرای قانون تن ندهد باید از طریق قانونی خلع ید صورت بگیرد
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۱۷:۵۱

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین برنامه از سفر به استان همدان از کارخانه صنایع غذایی کیوان که روند تولید در آن متوقف شده است، بازدید کرد. این کارخانه یکی از کارخانجات برند کشور در حوزه تولید محصولات خوراکی است که در جریان خصوصی سازی به فردی واگذار شده که با به تعطیلی کشاندن این کارخانه و بیکاری کارگران، جریان تولید را متوقف نموده است.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توقف تولید در کارخانه‌های کشور برای هیچ فردی قابل قبول و خوشایند نیست گفت این کارخانه با همین وضعیت فعلی اگر درست مدیریت می شد می ‌توانست حداقل با 500 کارگر به فعالیت بپردازد، متاسفانه امروز 50 کارگر دارد و مثل شمع در حال آب شدن است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه کارخانه صنایع غذایی کیوان باید از حالت تعطیلی خارج شود، خطاب به مدیران و کارگران کارخانه عنوان کرد: به هیچ وجه اجازه خروج تجهیزات از کارخانه را ندهید.

آیت الله رئیسی افزود: کاهش تدریجی تعداد کارگران کارخانه صنایع غذایی کیوان و فرسوده شدن تجهیزات این کارخانه ممکن است به تعطیلی کامل و صددرصدی آن بینجامد و بر همین اساس، به هر نحو ممکن باید از تعطیلی این کارخانه جلوگیری شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مالک یک کارخانه به هیچ عنوان حق تعطیلی کارخانه‌‌اش را ندارد، گفت: سوال جدی این است که مالک چرا اجازه داده است این کارخانه پس از واگذاری به این روز بیفتد؛ به هیچ عنوان بنا نیست که یک مالک بیاید و کارخانه‌ای را تحویل بگیرد و سپس چراغ تولید در آن کارخانه را خاموش کند. قانون اجازه نمی دهد که مالک یک کارخانه، بعد از گذشت مدتی از تصدی مالکیت آن کارخانه، چراغ تولید آن را خاموش کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی از شروط واگذاری‌ها در اجرای اصل 44 قانون اساسی این است که واگذاری با رونق تولید، افزایش اشتغال و بهبود کیفیت محصولات همراه باشد، گفت: مالک این کارخانه باید در دادگستری حاضر شده و پاسخگوی بیکاری کارگران و تعطیلی و توقف تولید باشد.

رئیس قوه قضاییه همچنین تاکید کرد: اگر مالک فعلی به معنای واقعی، آماده راه اندازی دوباره روند تولید در این کارخانه باشد از نظر ما مانعی نیست اما اگر حاضر به اجرای قانون نشد، باید موضوع را از طریق وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی دنبال کرد تا به نحو قانونی خلع ید انجام شود.

در پایان این بازدید، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید ظرف مدت حداکثر یک ماه، خط تولیدهای کارخانه صنایع غذایی کیوان به راه بیفتند، گفت: استاندار و رئیس کل دادگستری همدان در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان ظرف 10 روز آینده، از مسئولین مربوطه دعوت کرده و سخنان و مشکلات آنها را بشنوند و حداکثر ظرف مدت یک ماه مشکلات مربوطه را حل کنند. اگر مشکلات مربوط به این کارخانه در همدان قابل رفع و رجوع شدن نبود، به ما بگویید تا در تهران آن را پیگیری کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082885" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082885?width=640&height=352"></script></div>
هیات ۲۵ نفره به استان همدان سفر کرده و مسائل را مورد بررسی قرار داده‌اند
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۱۵:۱۰

آیت الله سیدابراهیم رئیسی بعدازظهر امروز (یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت) در بیست و ششمین سفر استانی خود وارد همدان شد و مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، رئیس کل دادگستری و مقامات استانی همدان قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در بدو ورود به فرودگاه همدان، این سفر استانی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: از مسئولان و‌ مردم عزیز بابت تاخیر در انجام این سفر به دلیل شرایط کرونایی عذرخواهی می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: قرار بود یک ماه و نیم قبل سفر به استان همدان انجام شود که به دلیل موج چهارم شیوع کرونا در‌ کشور این مهم محقق نشد و امروز پس از استعلام و پیگیری از ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط برای انجام سفر مهیا شد.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تاریخ و تمدن بزرگ و کهن ایرانی که همدان از نمادهای اصلی آن است، به  نقش مثال‌زدنی مردم این استان در پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همگان شاهد رشادت‌ها و ایستادگی‌های مردم استان همدان در دوران پر افتخار دفاع مقدس بوده‌اند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سفر هیئت عالی قضایی به استان همدان در پی سفر هیئت ۲۵ نفره که در هفته‌های گذشته به این استان انجام شد و مسائل مختلف از سوی آنها مورد بررسی قرار گرفت انجام می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در خصوص برنامه‌های سفر به استان همدان نیز گفت: در جلسات شورای اداری و شورای قضایی استان همدان که با حضور نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار و رئیس کل دادگستری همدان برگزار می‌شود، گزارش‌های واصله در مورد این استان را مورد بررسی قرار می‌دهیم‌ و در خصوص مواردی که می توان در استان تصمیم‌گیری کرد تصمیم‌گیری خواهیم کرد و در مورد مسائلی نیز که نیاز به تصمیم گیری در مرکز است در مرکز پیگیری‌ها انجام می‌شود.

رئیس قوه قضاییه در بیست و ششمین سفر استانی خود وارد همدان شد
۱۴۰۰/۰۲/۱۹ - ۱۴:۴۸

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بیست و ششمین سفر استانی خود، امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی، وارد استان همدان شد.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

در این سفر، بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان همدان و نتیجه ارزیابی تیم‌های کارشناسی که از هفته‌های گذشته برای بررسی آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی در این استان حضور یافته‌اند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دیدار با قضات، کارکنان و مسئولان قضایی و حضور در جلسه شورای اداری از برنامه‌های رئیس قوه قضاییه در سفر به استان همدان خواهد بود.

آیت الله رئیسی در این سفر با حضور در شورای قضایی همدان به بررسی مشکلات حقوقی و قضایی این استان خواهد پرداخت.

لازم به ذکر است این سفر با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی این ستاد صورت پذیرفته است.

 

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که در جریان سفر به استان همدان در شورای قضایی این استان سخن می‌گفت، بر لزوم رسیدگی و پاسخگویی به تک‌تک مطالبات مردمی که در جریان این سفر مطرح شد، تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: وقتی مسئولان عالی قضایی به یک استان می‌روند مردم با یک امیدواری درد‌ها و مطالبات‌شان را مطرح می‌کنند و انتظار رسیدگی ویژه دارند.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

آیت الله رئیسی برخورد ماشینی با کار مردم را ناپسند خواند و برای نمونه به مشکل یک فرد مُسن اشاره کرد که یکی از مراجع قضایی بعد از ۵۰ سال سکونت دستور قلع و قمع سکونتگاه او را صادر کرده و خواستار رسیدگی ویژه به چنین مسائلی شد.

رئیس قوه قضاییه بر لزوم ارتباط روسای کل دادگستری، دادستان‌ها و روسای سازمان‌های وابسته به دستگاه قضا با نخبگان نیز تاکید کرد و آن را در پیشبرد کار‌ها سودمند دانست.

آیت‌الله رئیسی گفت: وقتی مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام نظام سه ساعت با دانشجویان دیدار می‌کنند و پای حرف‌ها و درددل هایشان می‌نشیند، این رفتارشان برای ما الگوست.

رئیس دستگاه قضا افزود: رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان، مسائل مهم جهان اسلام و کشور را مطرح می‌کنند و من طلبه هم به‌ عنوان مسئول قوه قضاییه باید با تأسی از ایشان در حوزه کاری خود حرف‌ها و نظرات نخبگان را بشنوم.

آیت الله رئیسی بر همین اساس به بخش‌های مختلف دستگاه قضا به ویژه بخش راهبردی آن توصیه کرد با بدنه راهبردی کشور ارتباط تنگاتنگ داشته باشد و از نظرات آن‌ها بهره ببرند.

آیت‌الله رئیسی گفت: نفس ارتباط با نخبگان و مجموعه‌های دغدغه‌مندی که نفع شخصی ندارند و اطلاعات خوبی هم دارند بسیار موثر است و کسی از آن ضرر نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر گروه‌های نخبگان اطلاعاتی که ارائه می‌دهند نادرست باشد، با تبیین و توضیح مسائل قابل اصلاح است و در صورت اطلاعات آنها، باید مسائلی که مطرح می‌کنند پیگیری شود تا به بحران تبدیل نشود.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت قضایی استان همدان از "سازمان زندان ها" به‌عنوان یکی از بخش‌هایی یاد کرده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آیت الله رئیسی "توجه به زندانیان و خواسته‌های آنها" و "اصلاح مجرمین" را از سیاست‌های دستگاه قضا در دوران تحول برشمرد و اقدام قابل تقدیر سازمان زندان‌ها برای افزایش میزان اشتغالزایی از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد را در کاهش ناهنجاری‌ها مؤثر دانست.

آیت‌الله رئیسی افزود: زندانی یک انسان است و فلسفه زندان هم اصلاح و تربیت و انسان سازی است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: زندانی باید مدت مجازاتش را بگذراند، اما نظام اسلامی با امتیازاتی مانند عفو، مرخصی و ملاقات خصوصی که در ذات نظام است، زمینه بازاجتماعی شدن زندانیان را فراهم می‌کند و این از وظایف ماست.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم حل مشکلات تولیدگران و سرمایه گذاران متذکر شد: بسیاری از مشکلات به دست استانداران قابل حل است و مسئولان عالی قضایی نیز آمادگی دارند مواردی که در سطح استان حل نمی‌شود، پیگیری و برای حل آن‌ها مساعدت کنند.

آیت‌الله رئیسی گفت: رهبر معظم انقلاب امر کردند به مسأله تولید توجه شود و نباید امر ایشان بر زمین بماند و ما خود را سرباز رهبری و مأمور به انجام این کار می‌دانیم.

رئیس قوه قضاییه به گزارش‌های متعدد از حل مشکلات تولیدکنندگان در سایه تعامل مسئولان اجرایی و قضایی اشاره کرد و گفت: مشکلات بسیاری از شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی در استان‌ها با تعامل استانداران و رؤسای کل دادگستری‌ها حل شده و در استان همدان نیز مواردی هست که نیاز به شورای عالی اقتصادی کشور ندارد و در سطح استان حل می‌شود.

آیت الله رئیسی برای نمونه به مشکل شرکتی در ملایر اشاره کرد که به دلیل یک اختلاف سلیقه بین مدیرعامل شرکت و بانک، ۱۰ سال بلاتکلیف مانده است!

رئیس دستگاه قضا متذکر شد: یک واحد تولیدی که ۳۰۰ کارگر می‌تواند در آن مشغول کار باشد، چرا باید به خاطر یک اختلاف سلیقه که به سادگی و با یک تصمیم مقتدرانه قابل حل است، معطل بماند؟ این مسأله آنقدر پیچیده نیست و بن‌بست ندارد که نیازمند قانونگذاری مجلس یا قوه قضاییه باشد.

آیت‌الله رئیسی بار دیگر تاکید کرد: همه بدانند که تک‌تک ما مخاطب امر رهبر معظم انقلاب در پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از آن هستیم و هر کدام از ما در هر سطحی و هر جا بتوانیم چراغ تولید را روشن نگه داریم باید به وظیفه‌مان عمل کنیم.

رئیس دستگاه قضا در پایان این جلسه دستوراتی را برای حل مشکل کمبود قاضی در استان همدان و تامین اعتبارات، امکانات و تجهیزات مورد نیاز بخش‌های مختلف قضایی استان از جمله سازمان زندان ها، سازمان پزشکی قانونی و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح صادر کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری پایان سفر به استان همدان اظهار کرد: این سفر باید زودتر انجام می شد و در شرایط رعایت اصول بهداشتی در رابطه با کرونا تلاش شد تا با کمترین ظرفیت جلسات را داشته باشیم.

وی افزود: یکی از مسائل مهم امروز در پرتوی تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع تولید است که در این‌ رابطه نشستی را با مدیران و برخی از تولیدکنندگان داشتیم و با حضور مسئولان اجرایی و استاندار محترم موانع و مشکلاتی مطرح شد که بخشی از این مشکلات به نظر ما حتما در استان قابل رفع‌ و برخی دیگر نیز در مرکز قابل حل است. مجموعه این اقدامات می تواند به رونق تولید، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در استان حتما کمک کند.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: بازدیدی که از کارخانه صنایع غذایی داشتیم گواه بر همین بود که باید اقدام متفاوتی انجام داد که ما در آنجا اعلام کردیم ظرف یک ماه کارخانه کیوان راه بیفتد. برداشت ما بر اساس صحبت هایی که با مسئولان استانی و‌ استاندار محترم داشتیم این است که ظرف ۱۰ روز‌ آینده چرخ های تولید این کارخانه به حرکت بیفتد و‌ ان‌شاالله روز‌ به روز رونق پیدا کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: ما مجاز نیستیم تعطیلی مجموعه تولیدی که با همه امکانات امکان فعال شدن آن وجود دارد را مشاهده کنیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: تصمیماتی نیز در رابطه با جلسه مربوط به کارآفرینان و سرمایه گذاران به منظور رفع موانع داشتیم که هر کدام را پیگیری کردیم و‌ امیدواریم موضوع رفع موانع تولید‌ به صورت جد عملیاتی دنبال شود.

رئیس قوه قضاییه بر ضرورت حفظ ذخایر و ثروت‌های‌ استان همدان تاکید کرد و گفت: بخش‌های مربوطه باید در این رابطه به صورت فعالانه عمل کنند. مثلاً در رابطه با مسئله اراضی و تغییر کاربری اراضی مقرراتی داریم که در این مورد در آنجایی که می‌شود برابر مقررات تغییر کاربری انجام شود، ما به سهولت افراد، اشخاص، کشاورز و فعال اقتصادی را نباید متخلف تلقی کنیم.

آیت‌الله رئیسی افزود: مسئولان اجرایی و دستگاه‌هایی که در این رابطه مسئولیت دارند و کمیته‌های مربوط به مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی در آنجایی که ممکن است به شکل قانونمند اقدام کنند تا مردم در انجام یک فعالیت اقتصادی و یا در انجام یک کار کشاورزی به سهولت متخلف تلقی نشوند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: مسئولین مربوطه باید راه‌های قانونی را بگشایند تا با گشودن این راه های قانونی مردم، دست اندرکاران و فعالان اقتصادی و کشاورزی متخلف تلقی نشوند؛ باید در این خصوص ساز و کاری وجود داشته باشد که در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ما نباید راه‌ها و گشایش‌هایی که به لحاظ قانونی در اختیار داریم را انجام ندهیم تا بر اساس این انجام ندادن، مردم متخلف تلقی شوند، گفت: یک کارآفرین چرا باید برای گرفتن یک مجوز به ۱۸ مرکز و ساختمان مراجعه کند و با مراکز مختلف تماس بگیرد و مدت ها معطل بماند و در نهایت دچار پشیمانی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه موضوع کسب و کار و تسهیل راه ها برای مردم و فعالان اقتصادی را باید حتماً در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: در این رابطه گفته‌ایم بازرسی کل کشور کار را دنبال کند و مسئولین اجرایی نیز دنبال کنند تا مسئله فضای کسب و کار و تسهیل دسترسی به مجوزها دنبال شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین گفت: ۲۵ نفر از همکاران ما در سطح استان همدان مشکلات استان را بررسی کردند و امشب در جلسه‌ای که با مسئولان قضایی استان همدان داشتیم هم نیاز ها و هم راهکارها مطرح شد و مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان از بودجه قوه قضاییه و بودجه عمومی و منابع استانی اختصاص دادیم تا با این مبلغ در وهله اول مشکلات سازمان زندان‌ها به ویژه در خصوص اشتغال زندانیان حل شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال زندانیان گفت: همکاران در سال گذشته تلاش کردند میزان اشتغال زندانیان را از ۱۵ و ۲۰ درصد به ۵۰ درصد برسانند و امسال نیز برنامه دارند تا مسئله اشتغال زندانیان را به ۸۰ درصد برسانند و این کار قابل انجام و دستیابی است. هرچه اشتغال زندانی بیشتر شود می‌تواند در بازاجتماعی کردن زندانیان موثر باشد. زندان های ما باید به مرکز نیکی ها تبدیل شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: همچنین به منظور رفع مشکلات پزشکی قانونی در این استان و شوراهای حل اختلاف و یا برخی از دادگستری ها این مبلغ اختصاص داده شد که امیدواریم بتواند مقداری از مشکلات بخش های مختلف دستگاه قضایی را بکاهد.

رئیس دستگاه قضا افزود: ارتباط با جوانان، دغدغه مندان و نخبگان یکی از ضرورت های کاری ماست و این ارتباط مبارک است؛ چرا که جوانان دغدغه هایی دارند که دغدغه های جامعه و کف خیابان است و اطلاع از آنها برای مسئولین ذیربط و همکاران ما می‌تواند مفید فایده شود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز (یکشنبه) در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان همدان، تولید و حمایت از آن و رفع موانع تولید را عامل تولید قدرت اقتصادی در کشور دانست.

رئیس قوه قضاییه، مسئولان و مدیران همه بخش‌ها را مخاطب بیانات مقام معظم رهبری برای حمایت از تولید دانست و گفت: وقتی مدیر واحد تولیدی می‌گوید به خاطر نداشتن مواد اولیه کارگاه او در حال تعطیلی است، نباید به انعکاس مشکل به تصمیم گیران بسنده کرد بلکه باید برای حل مشکلاتش کمر همت بست.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

آیت الله رئیسی با بیان این که تعطیلی یک واحد تولیدی هم زیبنده کشور نیست، افزود وقتی کسی برای کار کشاورزی با یک تغییر کاربری مواجه می‌شود، وزارت جهاد با توجه به سازوکار‌ها و کمیسیون‌هایی که دارد باید موضوع را تا حل کامل مشکل او پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه تسهیل امور و برداشتن مقررات دست و پا گیر در صدور مجوز‌ها را از عوامل موثر در رونق فضای کسب و کار دانست.

آیت الله رئیسی گفت: برخی موانع و مجوز‌ها را می‌شود با سرعت صادر کرد تا کارآفرینان و صادرکنندگان احساس خستگی و مانع نکنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: همه مسئولان باید با یک احساس مسئولیت جدی و روحیه جهادی وظایف خود را برای رفع موانع و مشکلاتی که سر راه کارآفرینان وجود دارد انجام دهند.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت موجود در استان‌ها برای حل مشکلات کارگاه‌ها گفت: وقتی کارآفرینان آمادگی دارند یک واحد تولیدی را فعال کنند، چرا باید مسئولان اجازه دهند به خاطر چند مانع جزئی تولید متوقف شود؟

رئیس دستگاه قضا بر همین اساس تاکید کرد: هیچ دستگاه و سازمان و مسئولی مجاز نیست با دیوان‌سالاری و بروکراسی اداری پیچیده، به جای تسهیل کار تولیدکننده و کارآفرین و صادر کننده، غل و زنجیر به پای او بزند.

آیت الله رئیسی از هزینه دادرسی به عنوان یکی از مشکلاتی یاد کرد که در دوره تحول قضایی تدابیری برای حل آن در نظر گرفته شد و گفت: اگر کسی به هر نحوی توان پرداخت هزینه دادرسی را نداشت، نباید مانع از رسیدگی به کارش شود.

رئیس قوه قضاییه هدف دستگاه قضا را اجرای عدالت دانست و متذکر شد: وقتی کسی می‌گوید توان پرداخت هزینه دادرسی ندارد، اما بعد از رسیدگی به پرونده امکان پرداخت برایش فراهم می‌شود، بر اساس اعسار به کار او رسیدگی می‌شود.

آیت الله رئیسی با ذکر نمونه‌ای در این زمینه گفت: در یکی از استان‌ها چند روز پیش اعلام شد کارخانه‌ای می‌خواهد راه بیفتد، اما هزینه دادرسی را بعد از رسیدگی و حل مساله می‌پردازند؛ ما زمینه‌ای فراهم کردیم تا این کار انجام شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که هیچ مساله‌ای نباید در کشور بن بست تلقی شود، اظهار داشت: نباید به بهانه‌های مختلف کارخانه و کارگاه تولیدی را تعطیل کرد بلکه معتقدم هر جا مشکلی وجود داشت باید راه را باز کرد.

آیت الله رئیسی گفت: هنر مدیران این است که نسبت به تولید کننده، کارآفرین و صادرکننده گشایش ایجاد کنند و اجازه ندهند یک ماده و تبصره کار را بر زمین بگذارد.

آیت الله رئیسی افزود: اجرای قانون اصالت دارد، اما می‌توان راه‌های قانونی را باز کرد و در این مسیر نمی‌توانیم و نمی‌شود و نشد، یک مانع است.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

رئیس دستگاه قضا گفت: وقتی کارخانه آماده کار و کارگر لباس بر تن آماده تلاش است و کارفرما و سرمایه گذار هم هست، باید شرایط را برای کار تولید فراهم کرد و این انتظار مقام معظم رهبری از همه ما دست اندرکاران است که هیچ مانعی را در انجام وظیفه مانع ندانیم.

آیت الله رئیسی ادامه داد: شهدای عزیز ما همچون سردار شهید همدانی نیز در دوران دفاع مقدس با یک روحیه عملیاتی بر موانع غلبه می‌کردند و اصلاً مانع را نمی‌شناختند و نبود پول و امکانات آن‌ها را از حرکت باز نمی‌داشت.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: نیاز کشور باید دقیقاً سنجیده و بر همین مبنا نیز تولید شود تا یک روز با کمبود محصول و یک روز با هدررفت تولید مواجه نشویم و هر جا هم لازم بود نیاز را با واردات رفع کنیم.

آیت الله رئیسی افزود: نباید اجازه داد یک سال تولیدات کشاورزان از بین برود و یک سال کشور با کمبود محصول مواجه و دچار بازار سیاه و دلالی شود.

رئیس قوه قضاییه خاطر نشان کرد: حلقه تولید، تامین، توزیع و مصرف کالا در کشور باید تعریف شده باشد تا هم برای تولید کننده به صرفه باشد و هم به مصرف کننده ظلم نشود.

آیت الله رئیسی ثبات در تصمیم‌گیری‌ها را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر کارآفرین و سرمایه گذار هر روز با یک بخشنامه و تصمیم مواجه شود نمی‌تواند برای زندگی خود برنامه ریزی داشته و کار‌ها را اداره کند.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: ثبات در تصمیم‌گیری و مقررات از شرایط و الزامات رونق تولید است و به بهبود فضای کسب و کار در کشور کمک می‌کند.

رئیس دستگاه قضا حمایت جدی از تولید و صادرات را از دیگر الزامات رونق کسب و کار دانست و از مسئولان اجرایی و استانداران خواست با برگزاری نشست با تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف، مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان و صادرکنندگان را حل و فصل کنند.

آیت الله رئیسی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند تولید باید در کشور به جایگاهی برسد که شاهد استقلال اقتصادی و استقلال کشاورزی و استقلال در حوزه‌های مختلف باشیم و همه ما به عنوان مخاطب این سخن وارد میدان شویم.

رئیس قوه قضاییه با استقبال از پیشنهاد تولیدکنندگان همدانی برای حضور بخش خصوصی در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها گفت: اگر کسانی که در میدان هستند و کار دست آنهاست در حوزه‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری حضور یابند تصمیم دقیقی گرفته می‌شود و فردا هم در میدان با مانع مواجه نمی‌شوند.

آیت الله رئیسی افزود: هر وقت بخش‌های نظری و تئوری پردازان با کسانی که در میدان و کف بازار هستند ارتباط و تعامل داشتند تصمیمات متقن گرفته شده و در اجرا هم موفق‌تر عمل شده است‌

رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به انتقاد تولید‌گران از سود‌های کلان بانکی و ربح مرکب، گفت: بانک‌ها به هیچ عنوان حق ندارند بیش از میزان مورد مصوب بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار سود بگیرند.

آیت الله رئیسی متذکر شد: اگر بانک‌ها از اشخاص و تولیدکنندگان بیش از نرخ مصوب سود دریافت کردند، قضات بر اساس بخشنامه صادره مجاز به ضمانت اجرای مصوبه خلاف قانون در رسیدگی به دعاوی حقوقی آن‌ها نیستند.

وی همچنین تاکید کرد که بخشنامه مذکور در قالب رای وحدت رویه از سوی دیوان عالی کشور نیز به همه محاکم و دادگاه‌ها ابلاغ شده و برای همه همکاران قضایی لازم الاتباع است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به جلسات خود با مدیران شبکه بانکی کشور اشاره کرد و گفت که در این جلسات به مدیران بانک‌ها اعلام کرده اقدام آن‌ها در قفل زدن بر درب کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که تملک کردند، خلاف سیاست‌های نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید بوده است.

آیت الله رئیسی گفت: نباید کار به جایی برسد که بانک‌ها واحد‌های تولیدی را به دلیل توقف چرخه تولید تملک کنند، اما اگر بانکی یک واحد تولیدی را تملک کرد باید همه امکانات و تسهیلات خود را به کار گیرد تا چراغ تولید در آن روشن بماند.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز متاسفانه صد‌ها واحد تولیدی در اختیار بانک‌ها هستند و به هیچ عنوان نباید این واحد‌ها منجر به تعطیلی شود در غیر اینصورت کارشان خلاف همه قوانین و مقررات بوده و قابل پیگرد است.

آیت الله رئیسی با اشاره به ظرفیت‌ها و امکانات استان همدان برای رونق تولید و ابراز تاسف از تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی به رئیس دادگستری و استاندار و مسئولان سازمان بازرسی تاکید کرد همه تلاش خود را برای پر فروغ بودن چراغ تولید و صنعت در این استان به کار گیرند تا میزان بیکاری در همدان کاهش یابد.

رئیس دستگاه قضا همچنین تصریح کرد: کارخانه عظیمی که در نزدیکی فرودگاه با قرار دارد و تجهیزات قابل توجهی نیز دارد و می‌شود به تولید بازگردد، ثواب نیست با مشکل مواجه باشد و معطل بماند.

آیت الله رئیسی در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت رزن سافت که در زمینه تولید فویل‌های آلومینیومی فعالیت دارد، اظهار داشت: وقتی دولت برای ستاد تنظیم بازار یا بخش‌های دیگر درباره ساماندهی برخی کالا‌ها تصمیم می‌گیرد، برای موارد استثنایی که نمی‌توان با بورس حل کرد، باید تدبیر کرد و کسی که کل تصمیمات را می‌گیرد باید در برای تبصره‌های آن نیز فکر کند.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به اظهارت مدیرعامل شرکت فیلتر سرکان نیز خواستار پیگیری موضوع از طریق وزارت صمت و استانداری همدان شد و تاکید کرد: پشتیبانی از صنعت می‌طلبد تا استثنائات نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین در واکنش به اظهارات یکی از فعالان اقتصادی درباره تغییر کاربری غیرمجاز بخشی از اراضی به منظور تولید به رئیس کل دادگستری همدان ماموریت داد با معاون استاندار جلسه بگذارد و ظرف ۱۰ روز راهکار حقوقی کارشناسی را به دیوان عدالت اداری ارائه دهد تا موضوع با سرعت پیگیری شود.

آیت الله رئیسی همچنین رسیدگی به موضوع شرکت تلسه امید که نیازمند هماهنگی با بانک برای کسب وثیقه است و موضوع شرکت زمرد را نیز به مسئولان استانی تفویض کرد.

رئیس قوه قضاییه در شورای اداری استان همدان اظهار کرد: می‌خواستند با تحریم‌ها در صنایع دفاعی و صنعت هسته‌ای پیشرفت نداشته باشیم، اما امروز به اعتراف کارشناسان نوآوری‌های بسیاری در صنایع دفاعی و هسته‌ای داریم.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: کسانیکه به دنبال خنثی کردن تحریم هستند کار برایشان قابل انجام است. غربی‌ها مگر می‌توانند جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرند؟

وی افزود: آنچه رهبر انقلاب در سال پشتیبانی تولید از ما می‌خواهند همین است.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در بازدید از کارخانه سوال کردیم مگر مواداولیه از خارج وارد می‌شود؟ مواداولیه کارخانه نه تنها در سطح کشور بلکه در استان قابل تامین است/برداشت من این بود ظرف ۱۰ روز [هرچند ضرب العجل ۳۰ روزه داده شد]این کارخانه باید راه بیفتد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082945" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082945?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خصوصی سازی در برنامه‌های توسعه کشور موردتاکید بوده است و باید انجام شود، اما دولت باید سه کار کند، تصریح کرد: هدایت، نظارت و حمایت وظیفه دولت است.

وی ادامه داد: اگر وظایف دولت انجام شود، فردی که به او واگذاری صورت می‌گیرد باید تولید را حفظ کند و افزایش دهد و اشتغال ایجاد کند نه اینکه ۵۰۰ نیرو را به ۵۰ نیرو تبدیل کند. ما به عنوان دستگاه قضایی از خصوصی سازی حمایت می‌کنیم، اما باید بر خصوصی سازی‌ها نظارت داشت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082943" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082943?width=640&height=352"></script></div>

رئیس دستگاه قضا گفت: نسبت به تجویز‌های کشور‌های دیگر باید دقت کرد؛ آن‌ها نمی‌خواهند ما درباره موضوعات مختلف [به‌عنوان مثال در کشاورزی]به استقلال برسیم.

وی افزود: نظام سلطه نمی‌خواهد کشور‌های دیگر مستقل شوند. باید از تجربه‌های کشور‌های دیگر استفاده کنیم، اما مراقب تجویز‌های آن‌ها باشیم.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: ما باید از مدیران ریسک پذیرِ شجاعِ دارای روحیه جهادی و فرهنگ ما میتوانیم حمایت کنیم و ما به عنوان قوه قضاییه وظیفه داریم از این مدیران حمایت کنیم.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه درکنار کیفر مجرم، اصلاح مجرمان نیز اهمیت دارد، گفت: زندان‌های ما باید آموزشگاه نیکی‌ها باشد.

وی ادامه داد: کار‌های تحولی آغاز شده و امیدواریم حرکت به سمت بازاجتماعی کردن فرد آسیب دیده اجتماعی باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082944" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082944?width=640&height=352"></script></div>

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان واحدهای قضایی استان همدان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر و علمای استان همدان، گفت: این شهر و استان به زینت شهدای فراوانی مزین است و نام مبارک این شهیدان زینت‌بخش هر کوی و برزن است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه خدمت به مردمی که هشت هزار شهید به اسلام و انقلاب تقدیم کرده‌اند و جانبازان فراوانی دارند بسیار باارزش است، بر حفظ کرامت مردم، ارباب رجوع، همکاران قضایی و قضات در دستگاه قضایی تاکید کرد.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

آیت الله رئیسی با اشاره به موضوع ضرورت حفظ سلامت دستگاه‌های اجرایی به خصوص در واحدهای قضایی گفت: باید از سلامت مجموعه‌های قضایی به عنوان یک امانت الهی صیانت شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه  مجموعه سالم می‌تواند حکم عادلانه صادر کرده و برای مردم احقاق حق کند، عنوان کرد که باید جلوی هرگونه ناسلامتی در مجموعه‌های قضایی گرفته شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه نظام ارزشیابی کارمندان و قضات، ابتکار خوبی است که در استان همدان انجام می‌شود و باید سایر واحدهای قضایی نیز این کار را انجام دهند، تصریح کرد: کارمند سالم، فعال، شجاع و نفوذناپذیر باید مورد تشویق قرار گیرد و در سوی مقابل آن فرد کم‌کاری که به انجام وظیفه بی‌توجهی می‌کند باید توبیخ شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082985" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082985?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت دستگاه  قضایی در حوزه اصلاح مجرمین گفت: کسانی که به هر دلیل به زندان فرستاده می‌شوند باید اصلاح شوند و در این زمینه همه قضات و کارکنان واحدهای قضایی باید تلاش کنند که شخصیت آسیب‌دیدگان اجتماعی «بازاجتماعی» شود تا آنها بتوانند به جامعه برگردند. 

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در راستای وظیفه اصلاح مجرمین که دستگاه قضایی بر عهده دارد، مسئولیت فقط با سازمان زندان‌ها نیست و قضات و نیروهای تربیتی نیز باید برای تحقق اصل اصلاح مجرمین تلاش کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082990" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082990?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به سند تحول قضایی که چند ماه از ابلاغ آن به واحدهای قضایی می‌گذرد، گفت: در اجرای این سند باید تمام بدنه دستگاه قضایی همراه باشد چرا که اگر همه بدنه دستگاه قضایی حس تحول پیدا نکنند تحول به عنوان یک دستورالعمل می‌ماند. 

آیت الله رئیسی افزود: مردم باید احساس کنند که در نتیجه اجرای سند تحول در واحدهای قضایی، تحول ایجاد شده و کارها به سهولت انجام می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082991" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082991?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به هوشمندسازی اقدامات قضایی که در دستور کار قوه قضاییه است، گفت: تا کنون قریب به 30 سامانه الکترونیک فعال شده و 40 سامانه دیگر نیز تا آخر سال فعال خواهند شد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه گفت: طرح معتذرین ابتکاری است که رئیس کل دادگستری استان همدان مشغول اجرای آن است و لازم است معاونت راهبردی قوه قضاییه نیز آن را دنبال کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بالاترین نرخ برخی از جرایم در برخی از استان‌ها مواردی هستند که با شکایت شاکی خصوصی شروع و با گذشت آن تمام می‌شوند، این سوال را مطرح کرد که چرا باید با وجود سازوکارهایی مثل شورای حل اختلاف، قبل از ورود موضوع به دادگستری آن را حل نکنیم؟

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083005" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083005?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت موضوع اتقان آرا گفت: فرآیند قضایی برای تضمین حقوق مردم است و نه نقض قطعی آرا ؛ تاکید ما این است که در صدور قرار تامین به ویژه قرار بازداشت و یا منتهی به بازداشت بسیار باید با احتیاط عمل کرد و صرفا در مواقعی که ضرورت وجود دارد چنین قرارهایی صادر شوند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083008" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083008?width=640&height=352"></script></div>

آیت الله رئیسی با اشاره به سیاست‌های قضازدایی قوه قضاییه گفت: فعال شدن بخش‌های پیشگیری از وقوع جرم به کاهش ورودی پرونده به دادگستری‌ها کمک می‌کند.

رئیس دستگاه قضا افزود: اصلاح نظام پولی و مالی در کشور، اصلاح نظام صادارت و واردات، اصلاح نظام مالیاتی و اصلاح نظامات اداری حتما منجر به کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری خواهند شد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیت همه دستگاه ها در حوزه پیشگیری از وقوع جرم گفت: هیچ دستگاهی وجود ندارد که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم مسئولیت نداشته باشد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083014" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083014?width=640&height=352"></script></div>

آیت الله رئیسی همچنین گفت: وظیفه خود می‌دانیم که با تمام وجود از کارمند سالم نفوذناپذیر و قاضی شجاع، نفوذناپذیر و قاطع حمایت کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083016" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083016?width=640&height=352"></script></div>

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دغدغه‌های معیشتی کارکنان واحدهای قضایی گفت: مسئله معیشت کارکنان دستگاه قضا دغدغه ماست و اعلام کرده‌ایم نسبت به فعال‌سازی تعاونی‌های مسکن و مصرف اقدام شود و در این راستا، رعایت شان دستگاه قضایی و تقسیم عادلانه امکانات مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به سیاست انقباضی و چابک سازی نیروی انسانی در دستگاه قضایی گفت: در این زمینه حذف پست‌هایی که وجود آنها ضرورت دارد قطعا درست نیست.

رئیس قوه قضاییه افزود: با توجه به کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی اما شاهد هستیم که همت بالای قضات و کارکنان به رسیدگی به بخش قابل توجهی از پرونده های معوقه منجر شده است.

رئیس قوه قضاییه همچنین گفت که در جلسه شورای قضایی استان همدان که امشب برگزار می‌شود نسبت به رفع و رجوع مشکلات واحدهای قضایی این استان تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: خواهری که در گوشه ای از استان مورد ظلم قرار گرفته و به دادگستری مراجعه می‌کند و یا پیرزن و پیرمردی که زبان حقوقی و پول وکیل ندارد و به دادگستری و عدلیه مراجعه می‌کند و به قاضی ما می‌گوید که «در جای علی نشسته‌ای»، باید یقین داشته باشد که نسبت  به آنها رفع ظلم خواهد شد. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3083017" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3083017?width=640&height=352"></script></div>

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین برنامه از سفر به استان همدان از کارخانه صنایع غذایی کیوان که روند تولید در آن متوقف شده است، بازدید کرد. این کارخانه یکی از کارخانجات برند کشور در حوزه تولید محصولات خوراکی است که در جریان خصوصی سازی به فردی واگذار شده که با به تعطیلی کشاندن این کارخانه و بیکاری کارگران، جریان تولید را متوقف نموده است.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه توقف تولید در کارخانه‌های کشور برای هیچ فردی قابل قبول و خوشایند نیست گفت این کارخانه با همین وضعیت فعلی اگر درست مدیریت می شد می ‌توانست حداقل با 500 کارگر به فعالیت بپردازد، متاسفانه امروز 50 کارگر دارد و مثل شمع در حال آب شدن است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه کارخانه صنایع غذایی کیوان باید از حالت تعطیلی خارج شود، خطاب به مدیران و کارگران کارخانه عنوان کرد: به هیچ وجه اجازه خروج تجهیزات از کارخانه را ندهید.

آیت الله رئیسی افزود: کاهش تدریجی تعداد کارگران کارخانه صنایع غذایی کیوان و فرسوده شدن تجهیزات این کارخانه ممکن است به تعطیلی کامل و صددرصدی آن بینجامد و بر همین اساس، به هر نحو ممکن باید از تعطیلی این کارخانه جلوگیری شود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه مالک یک کارخانه به هیچ عنوان حق تعطیلی کارخانه‌‌اش را ندارد، گفت: سوال جدی این است که مالک چرا اجازه داده است این کارخانه پس از واگذاری به این روز بیفتد؛ به هیچ عنوان بنا نیست که یک مالک بیاید و کارخانه‌ای را تحویل بگیرد و سپس چراغ تولید در آن کارخانه را خاموش کند. قانون اجازه نمی دهد که مالک یک کارخانه، بعد از گذشت مدتی از تصدی مالکیت آن کارخانه، چراغ تولید آن را خاموش کند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه یکی از شروط واگذاری‌ها در اجرای اصل 44 قانون اساسی این است که واگذاری با رونق تولید، افزایش اشتغال و بهبود کیفیت محصولات همراه باشد، گفت: مالک این کارخانه باید در دادگستری حاضر شده و پاسخگوی بیکاری کارگران و تعطیلی و توقف تولید باشد.

رئیس قوه قضاییه همچنین تاکید کرد: اگر مالک فعلی به معنای واقعی، آماده راه اندازی دوباره روند تولید در این کارخانه باشد از نظر ما مانعی نیست اما اگر حاضر به اجرای قانون نشد، باید موضوع را از طریق وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی دنبال کرد تا به نحو قانونی خلع ید انجام شود.

در پایان این بازدید، رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه باید ظرف مدت حداکثر یک ماه، خط تولیدهای کارخانه صنایع غذایی کیوان به راه بیفتند، گفت: استاندار و رئیس کل دادگستری همدان در اولین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان ظرف 10 روز آینده، از مسئولین مربوطه دعوت کرده و سخنان و مشکلات آنها را بشنوند و حداکثر ظرف مدت یک ماه مشکلات مربوطه را حل کنند. اگر مشکلات مربوط به این کارخانه در همدان قابل رفع و رجوع شدن نبود، به ما بگویید تا در تهران آن را پیگیری کنیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3082885" ><script type="text/JavaScript" src="https://www.mizan.news/fa/news/play/embed/723168/3082885?width=640&height=352"></script></div>

آیت الله سیدابراهیم رئیسی بعدازظهر امروز (یک‌شنبه ۱۹ اردیبهشت) در بیست و ششمین سفر استانی خود وارد همدان شد و مورد استقبال رسمی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، رئیس کل دادگستری و مقامات استانی همدان قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در بدو ورود به فرودگاه همدان، این سفر استانی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌شود را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: از مسئولان و‌ مردم عزیز بابت تاخیر در انجام این سفر به دلیل شرایط کرونایی عذرخواهی می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: قرار بود یک ماه و نیم قبل سفر به استان همدان انجام شود که به دلیل موج چهارم شیوع کرونا در‌ کشور این مهم محقق نشد و امروز پس از استعلام و پیگیری از ستاد ملی مقابله با کرونا، شرایط برای انجام سفر مهیا شد.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تاریخ و تمدن بزرگ و کهن ایرانی که همدان از نمادهای اصلی آن است، به  نقش مثال‌زدنی مردم این استان در پشتیبانی از رزمندگان در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همگان شاهد رشادت‌ها و ایستادگی‌های مردم استان همدان در دوران پر افتخار دفاع مقدس بوده‌اند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سفر هیئت عالی قضایی به استان همدان در پی سفر هیئت ۲۵ نفره که در هفته‌های گذشته به این استان انجام شد و مسائل مختلف از سوی آنها مورد بررسی قرار گرفت انجام می‌شود.

آیت‌الله رئیسی در خصوص برنامه‌های سفر به استان همدان نیز گفت: در جلسات شورای اداری و شورای قضایی استان همدان که با حضور نماینده مقام معظم رهبری در استان، استاندار و رئیس کل دادگستری همدان برگزار می‌شود، گزارش‌های واصله در مورد این استان را مورد بررسی قرار می‌دهیم‌ و در خصوص مواردی که می توان در استان تصمیم‌گیری کرد تصمیم‌گیری خواهیم کرد و در مورد مسائلی نیز که نیاز به تصمیم گیری در مرکز است در مرکز پیگیری‌ها انجام می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بیست و ششمین سفر استانی خود، امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی، وارد استان همدان شد.

ضرب‌الاجل یک ماهه رئیس دستگاه قضا برای احیای تولید در کارخانه صنایع غذایی کیوان/ اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات واحدهای قضایی استان همدان

در این سفر، بررسی مسائل و مشکلات قضایی و حقوقی استان همدان و نتیجه ارزیابی تیم‌های کارشناسی که از هفته‌های گذشته برای بررسی آخرین مسائل و تهیه گزارش‌های کارشناسی در این استان حضور یافته‌اند در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دیدار با قضات، کارکنان و مسئولان قضایی و حضور در جلسه شورای اداری از برنامه‌های رئیس قوه قضاییه در سفر به استان همدان خواهد بود.

آیت الله رئیسی در این سفر با حضور در شورای قضایی همدان به بررسی مشکلات حقوقی و قضایی این استان خواهد پرداخت.

لازم به ذکر است این سفر با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی این ستاد صورت پذیرفته است.

نظر شما