شناسهٔ خبر: 47116181 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

عکسی دردناک با هشتگ مادر بلند شو.../ ماجرا چه بود؟

پس از هشتگ #جان_پدر_کجاستی حالا امروز افغان ها هشتگ #مادر_بلند_شو را در توئیتر ترند کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، روز گذشته بار دیگر افغانستان در ماتم کودکان در خون غلتطیده رفت.هنوز از جان پدر کجاستی نگذشته که روز گذشته آنطور که برخی رسانه ها می گویند داعش به این مدرسه که آنها به آن می گویند «مکتب خانه» حمله کرده است و طالبان نیز شدیدا دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده ،اما کاربران افغان در کانال های تلگرامی و توئیتر ادعای طالبان را مضحک خوانده اند.

ماجرا چه بود؟

روز شنبه ساعت 16:30 به وقت کابل، هنگامی که دخترکان از مدرسه کوثر دانش واقع در کوه چهل دختران قصد رفتن به خانه را داشتند بمب اول منفجر شد.مادرانی که به دنبال دخترکان خود آمده بودند نیز در انفجار دوم قربانی شدند و عده ای دیگر که به محل انفجار امدند که ببیند اوضاع از چه قرار است؟ انفجار سوم روی داد.

با اینکه طالبان دست داشتن در این انفجار را رد کرده است اما مقامات افغان نیز معتقدند که کار گروه طالبان است و آنها دروغ می گویند.

وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که شمار تلفات حمله‌ مرگبار بر یک مدرسه دخترانه  در  غرب شهر کابل به بیش از ۵۰ کشته و ۱۰۰ زخمی افزایش یافته است.

«طارق آرین»، سخن‌گوی وزارت کشور گفته است که کشته‌شدگان دانش‌آموزان این مدرسه و ساکنان محل حادثه بوده‌اند.

آرین افزوده که این آمار نهایی نیست و امکان افزایش آن وجود دارد.از سویی هم، سخن‌گوی وزارت کشور تأکید کرد که این حمله توسط جنگ‌جویان گروه طالبان راه‌اندازی شده بود.به گفته‌ وی، در حالی که مکان‌های آکادمیک مصونیت جنگی دارد، اما این گروه از این مناطق به عنوان اهرم فشار بر مردم و دولت افغانستان استفاده می‌کند.

طارق آرین گفته است که مشابه این حملات نشان می‌دهد که گروه طالبان مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد، اما به‌ صورت مستقیم در آن دست دارد.

جان پدر کجاستی و حالا مادر بلند شو...

از روز گذشته با انتشار تصویری از یک مادر که در انفجار کشته شده است و کودکانش بالای سر او ایستاده اند در توئیتر با هشتگ #مادر_بلند_شو ترند شده است. افغنستان امروز در غم دخترکانی است که با آرزوی فردایی بهتر با آینده ای روشن راهی مدرسه شده بودند.کودکانی که آرزوی آنها جوی خون شد و بهای آن را هیچکس نخواهد داد. 

تصویری دردناک که هشتگ مادر بلند شو را ترند کرد

در میان تصاویر عکس دیگری که در توئیتر بازتاب گسترده ای داشته در کنار جسد دخترک خردسال، کتاب کمپیوتر (کامپیوتر)صنف یازدهم(سال یازدهم) بود. روی جلد آن نوشته بود: «از معلم کمیا پرسیدم که عشق چیست؟ گفت که عشق عنصر است.»

تصویری دردناک که هشتگ مادر بلند شو را ترند کرد

تصویر دیگری که دل جهانیان را در شبکه های اجتماعی به درد آورده است، دخترکی خردسال که وحشت زده در حال گریستن است و کتاب‌های خود را مانند عروسک در بغل گرفته است.

تصویری دردناک که هشتگ مادر بلند شو را ترند کرد

این انفجار در حالی رخ می دهد که دولت این کشور و طالبان بر سر قدرت و حکومت اختلاف نظر جدی دارند و امریکا نیز در حال ترک افغانستان است. درگیری بر سرقدرت احتمالا جنگ داخلی را برای افغانستان به ارمغان بیاورد. با اینحال این تحجر و جنگ بر سرقدرت توجیه حمام خون این دخترکان نیست.

محکومیت گسترده بین‌المللی و داخلی حمله تروریستی کابل

حمله تروریستی روز گذشته به مدرسه دخترانه در غرب کابل پایتخت افغانستان که بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت با محکومیت و واکنش گسترده بین‌المللی و داخلی مواجه شده است.

به گزارش ایرنا،رئیس جمهوری افغانستان، سخنگوی وزارت کشور،شماری از سفارتخانه های خارجی مستقر در کابل ،سازمان ملل،اتحادیه اروپا و شماری از شخصیت های داخلی و بین المللی با صدور اطلاعیه هایی کشتار دانش آموزان بی گناه یک مدرسه دخترانه در کابل را محکوم کردند.

ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز شنبه هنگام تعطیلی مدرسه دخترانه سیدالشهدای غرب کابل که شیعیان هزاره در آن درس می خوانند هدف حمله خودرو بمب گذاری شده قرار گرفت که در آن ۵۵ نفر که بیشترین آنها دانش آموزان دختر این مدرسه هستند، کشته و ۱۵۱ تن دیگر هم زخمی و راهی بیمارستان‌ها شدند که وضعیت شماری از آنها وخیم گزارش شده است.

رئیس جمهوری افغانستان پس از این انفجار طالبان را مسوول این انفجار دانست و اعلام کرد این گروه در ادامه جنایت های خود عصر روز شنبه با انجام حمله تروریستی در دروازه ورودی مدرسه دخترانه سید الشهدا در منطقه دشت برچی شهر کابل تعدادی از دانش آموزان را شهید و مجروح کرد.

 محمداشرف غنی در این اطلاعیه اضافه کرد که طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت، یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی تمایل ندارد، بلکه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را  از بین می برد.

وی این اقدام را ضد  انسانی دانست و گفت که گروه طالبان حتی در شب های قدر که لحظات نزول قرآن است، دست از کشتار مردم بی گناه می زند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که طالبان که در میدان جنگ توان مقابله با نیروهای افغان را ندارد با بی رحمی تمام غیرنظامیان و دختران را هدف قساوت و بی رحمی خود قرار می دهد.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت هرگاه حملات طالبان با نفرت مردم و جامعه جهانی مواجه می شود ،طالبان این حملات را منتسب به داعش می کند.

وی اظهار داشت هرگاه طالبان به غیر نظامیان حمله می کند از طریق سایت اعماق داعش را مسوول این حملات معرفی می کند.

آرین  خاطرنشان کرد حمله روز  گذشته به مدرسه دخترانه در لولاگر،از نظر تکنیکی مشابه حملات طالبان به دانشگاه کابل است و هیچ شکی در دست داشتن طالبان در این حمله وجود ندارد.

وی افزود در حمله به دانشگاه کابل طالبان ابتدا دست داشتن در این حمله را انکار کرد ولی "عادل" طراح این حمله پس از دستگیری به عضویت در طالبان اعتراف کرد.

تعدادی از سفارتخانه های خارجی در کابل از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای حمله به مدرسه دخترانه در کابل را به شدت محکوم کردند.

در اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی ایران این حمله را فرقه گرایانه خوانده و تاکید کرده است که تروریست ها هرگز به اهداف خود برای راه اندازی جنگ فرقه ای و قومی در افغانستان نمی رسند و مسوولان افغانستان عاملان این حملات را مجازات خواهند کرد.

دفتر هیأت سازمان ملل متحد در کابل  بمب‌گذاری روز گذشته در دشت برچی کابل را اقدام وحشیانه خوانده  است.

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان هم در توئیتی، هدف قرار دادن مدرسه دخترانه را  ناجوانمردانه،زشت و حمله به آینده افغانستان دانست.

سفارت انگلیس در کابل نیز در توئیتی با محکوم کردن حمله نوشته است خشونت ها پیش از کشته شدن تعداد بیشتر کودکان بی گناه باید متوقف شود.

وزارت امور خارجه پاکستان انفجار تروریستی در کابل پایتخت افغانستان را  به شدت محکوم کرده و گفته است: ما در جنگ علیه تروریسم در کنار مردم افغانستان هستیم.

در اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان آمده است اقدام تروریستی در کابل مذموم و باعث ازدست رفتن جان با ارزش تعدادی دانش آموز شده است .

افراسیاب ختک، سیاستمدار مشهور و فعال حقوق بشر ایالت خیبر پختونخوا پاکستان هم در توئیتی نوشت به نظر نمی رسد که زندگی افغان ها برای متحدان فرضی آنها،سازمان ملل و حتی برخی  از دولت های اسلامی ارزش داشته باشد.

احمدولی مسعود رئیس بنیاد قهرمان ملی افغانستان در واکنش به این حمله نوشته است که جنگ افغانستان وارد مرحله جدیدی شده و به نظر می رسد هیچ ابزاری برای رهایی از این  گرداب نداریم .

وی افزوده است که متأسفانه نقش زمامداران کشور با وابستگی مطلق ۲۰ ساله، خواسته نا خواسته در سمت‌ و سو دهی این بازی کثیف و پیآمدهای خونین آن بشدت پر رنگ می‌باشد.

فرامرز تمنا رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان هم در واکنش به این حادثه نوشته است، من ۱۳ سال است که در دانشگاه ها تدریس می کنم و به یقین می‌توانم بگویم که قوم شریف هزاره به تناسب جمعیت اش و حتی فراتر از آن، بیشترین تعداد تحصیل‌کرده و متخصص در افغانستان را دارد.

وی افزوده است که این قوم صادق و پرتلاش راه پیشرفت خود و کشورمان را در «کسب دانایی» یافته ‌است. این زیباترین، خردمندانه‌ترین و ماندگارترین روش برای آبادی و توسعه کشور ما است.

تمنا گفته است که مذهبی‌های هزاره منفور تندروهای  سنی و روشنفکران آن مغضوب تاریک اندیشان خودی و غیر خودی و آموزش یافتگان آنان مقتول دشمنان آبادی و توسعه افغانستان هستند.

تصویری دردناک که هشتگ مادر بلند شو را ترند کرد

رزاق مأمون، نویسنده افغانستان ،حمله روز گذشته را حمله به نشست صلح استانبول دانست و گفت این حمله نشان داد که طالبان هرگز در محور قدرت افغانستان قرار نخواهد گرفت .

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با صدور اطلاعیه ای ضمن رد کردن دست داشتن طالبان در این حمله شوم که تلفات سنگینی برجا گذاشت گفت این کار حلقه های داعش است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل شب گذشته (شنبه) در بیانیه‌ای این حمله را تروریستی، غیر انسانی و ضد اسلامی دانست.

این سفارتخانه حمله به مرکز آموزشی کوثر در کابل را که منجر به کشته و مجروح شدن ده‌ها تن از دانش آموزان بی‌گناه شده است را به شدت محکوم و اعلام کرد ضمن عرض تسلیت به دولت و مردم افغانستان، با خانواده‌های شهدا اظهار همدردی نموده و برای مجروحان آرزوی بهبود و سلامت دارد.

در این بیانیه آمده است، متاسفانه طی هفته‌های اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه ریزی‌های شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان داشته و لازم است در این رابطه همگان هشیاری لازم را به خرج داده و جهات قانونی ذیربط اقدامات لازم را به عمل آورند.

سفارت آمریکا و زلمای خلیل زاد فرستاده ویژه واشنگتن به افغانستان که در حملات طالبان و یا حملات هوایی ارتش علیه این گروه از نخستین کسانی است که واکنش نشان می‌دهد، در رابطه با این حمله و کشتار هدفمند کودکان و دانش آموزان هزاره در کابل سکوت کرده است.

در این حال دولت و مردم افغانستان، سیاستمداران، مردم و فعالان این کشور در مورد این حمله تروریستی واکنش تندی نشان داده‌اند.

ریاست جمهوری افغانستان این حمله را وحشیانه خوانده و اعلام کرد که ۶ هزارو ۱۰۰ زندانی طالبان را به خواست جامعه بین‌المللی و مردم این کشور آزاد کردند تا پایان خون‌ریزی و جنگ را به ارمغان بیاورد اما مردم هنوز هم شاهد خشونت و ادامه جنگ نامشروع آنان می‌باشند.

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در فیسبوک نوشته است که حمله تروریستی به مرکز آموزشی کوثر دانش و  به شهادت رساندن کودکان و دانش‌آموزان عمل ضد بشری و خلاف ارزش‌های دینی، انسانی و اسلامی است.

عبدالله عاملان این حمله تروریستی را بدصفت و ترسو خوانده و آن را به شدت محکوم کرده است.

وی افزود که تروریست‌های بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان دادند که به هیچ آیین و اصولی پای‌بند نیستند.

«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان هم در اطلاعیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم کرده است.

کرزی گفت که افزایش تلفات و خشونت در کشور قابل قبول نبوده و طرف‌های درگیر در جنگ باید برای خاتمه دادن به مصائب و رنج و درد مردم افغانستان و تأمین صلح پایدار در کشور دست از خشونت بردارند و تمام تلاش‌ خود را برای کامیابی گفت‌وگوهای صلح به خرج دهند.

«محمدکریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان و رییس پیشین شورای عالی صلح این حمله را مصداق جنایت علیه بشریت دانسته است.

خلیلی از جامعه جهانی خواسته است که در برابر این جنایت سکوت نکنند و مسئولان امنیتی افغانستان نیز در قبال تامین امنیت شهروندان، به ویژه مراکز و محل‌های تجمع مردم، مسئوولیت‌پذیر باشند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی رییس جمهوری افغانستان در واکنش به حمله تروریستی مرکز آموزشی کوثر دانش نوشته است که مسئوولیت اصلی حمله متوجه طالبان است، القاعده بازوی طالبان و داعش هم سخنگوی طالبان است.

وی افزود که طالبان دشمن بشریت، آگاهی، دانایی و پیشرفت‌اند. آنان صبح و شام را با کشتار و تخریب آغاز می‌کنند. از جنایت لذت می‌برند. این گروه به صلح باور ندارد.

وی تصریح کرد، کسی تسلیم سپاه جهل و خشونت نخواهد شد. بیش از ۳۰ میلیون جمعیت کشور در برابر این لشکر بی ریشه و ستمگر مقابله خواهد کرد. رویدادهای سراسر کشور نشان می‌دهد که طالبان دشمن بشریت، تمامیت ارضی، وحدت ملی و همه اقوام ‌هستند.

«طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز در فیسبوک نوشته است که طالبان هرگز نمی‌تواند از مسئوولیت‌ کشتار مردم برائت بگیرد.

تصویری دردناک که هشتگ مادر بلند شو را ترند کرد

وی نوشته است که این گروه کریدور تروریسم را در افغانستان ایجاد کرده و از حسن‌نیت حکومت و مردم افغانستان سوء استفاده کرده است.

وی افزود، اکنون رویکرد جنگی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز تغییر خواهد کرد. هر گروه تحت هرنام برای ما طالبان است، تروریست است و جنایت‌کار. مبارزه را در برابر این گروه و سایر تروریستان تقویت می‌کنیم.

«رحمت الله نبیل» رییس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان هم در صفحه فیسبوک خود نوشته است: چه ظلمی، چه شقاوتی نبود که تروریست‌ها به نام اسلام برای بدنام کردن آن انجام ندادند.

وی تصریح کرد که آروزهای حقیقی کودکان این خاک بخاطر آرزوهای واهی و پوچ تروریست‌ها در زیر خاک دفن شد و این وحشی‌ها به نام اسلام، هم اسلام و هم ما را مظلوم ساختند.

حمله بر مرکز آموزشی کوثر اولین حمله بر مراکز آموزشی در منطقه غرب کابل نیست بلکه سال گذشته نیز این سپاه جهل و تاریکی و مرکز آموزشی «موعود» نیز حمله کرد که در آن صدها تن کشته و زخمی شدند.

نظر شما