شناسهٔ خبر: 47110596 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محکومیت گسترده بین‌المللی و داخلی حمله تروریستی کابل

کابل - ایرنا - حمله تروریستی روز گذشته به مدرسه دخترانه در غرب کابل پایتخت افغانستان که بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت با محکومیت و واکنش گسترده بین‌المللی و داخلی مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،رئیس جمهوری افغانستان، سخنگوی وزارت کشور،شماری از سفارتخانه های خارجی مستقر در کابل ،سازمان ملل،اتحادیه اروپا و شماری از شخصیت های داخلی و بین المللی با صدور اطلاعیه هایی کشتار دانش آموزان بی گناه یک مدرسه دخترانه در کابل را محکوم کردند.

ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر روز شنبه هنگام تعطیلی مدرسه دخترانه سیدالشهدای غرب کابل که شیعیان هزاره در آن درس می خوانند هدف حمله خودرو بمب گذاری شده قرار گرفت که در آن ۵۵ نفر که بیشترین آنها دانش آموزان دختر این مدرسه هستند، کشته و ۱۵۱ تن دیگر هم زخمی و راهی بیمارستان‌ها شدند که وضعیت شماری از آنها وخیم گزارش شده است.

رئیس جمهوری افغانستان پس از این انفجار طالبان را مسوول این انفجار دانست و اعلام کرد این گروه در ادامه جنایت های خود عصر روز شنبه با انجام حمله تروریستی در دروازه ورودی مدرسه دخترانه سید الشهدا در منطقه دشت برچی شهر کابل تعدادی از دانش آموزان را شهید و مجروح کرد.

 محمداشرف غنی در این اطلاعیه اضافه کرد که طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت، یکبار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح آمیز و اساسی تمایل ندارد، بلکه با پیچیده کردن وضعیت، فرصت فراهم شده برای صلح را  از بین می برد.

وی این اقدام را ضد  انسانی دانست و گفت که گروه طالبان حتی در شب های قدر که لحظات نزول قرآن است، دست از کشتار مردم بی گناه می زند.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که طالبان که در میدان جنگ توان مقابله با نیروهای افغان را ندارد با بی رحمی تمام غیرنظامیان و دختران را هدف قساوت و بی رحمی خود قرار می دهد.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت هرگاه حملات طالبان با نفرت مردم و جامعه جهانی مواجه می شود ،طالبان این حملات را منتسب به داعش می کند.

وی اظهار داشت هرگاه طالبان به غیر نظامیان حمله می کند از طریق سایت اعماق داعش را مسوول این حملات معرفی می کند.

آرین  خاطرنشان کرد حمله روز  گذشته به مدرسه دخترانه در لولاگر،از نظر تکنیکی مشابه حملات طالبان به دانشگاه کابل است و هیچ شکی در دست داشتن طالبان در این حمله وجود ندارد.

وی افزود در حمله به دانشگاه کابل طالبان ابتدا دست داشتن در این حمله را انکار کرد ولی "عادل" طراح این حمله پس از دستگیری به عضویت در طالبان اعتراف کرد.

سفارت خانه ها حمله را محکوم کردند 

تعدادی از سفارتخانه های خارجی در کابل از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران با صدور اطلاعیه ای حمله به مدرسه دخترانه در کابل را به شدت محکوم کردند.

در اطلاعیه سفارت جمهوری اسلامی ایران این حمله را فرقه گرایانه خوانده و تاکید کرده است که تروریست ها هرگز به اهداف خود برای راه اندازی جنگ فرقه ای و قومی در افغانستان نمی رسند و مسوولان افغانستان عاملان این حملات را مجازات خواهند کرد.

دفتر هیأت سازمان ملل متحد در کابل  بمب‌گذاری روز گذشته در دشت برچی کابل را اقدام وحشیانه خوانده  است.

نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان هم در توئیتی، هدف قرار دادن مدرسه دخترانه را  ناجوانمردانه،زشت و حمله به آینده افغانستان دانست.

سفارت انگلیس در کابل نیز در توئیتی با محکوم کردن حمله نوشته است خشونت ها پیش از کشته شدن تعداد بیشتر کودکان بی گناه باید متوقف شود.

وزارت امور خارجه پاکستان انفجار تروریستی در کابل پایتخت افغانستان را  به شدت محکوم کرده و گفته است: ما در جنگ علیه تروریسم در کنار مردم افغانستان هستیم.

در اطلاعیه وزارت خارجه پاکستان آمده است اقدام تروریستی در کابل مذموم و باعث ازدست رفتن جان با ارزش تعدادی دانش آموز شده است .

افراسیاب ختک، سیاستمدار مشهور و فعال حقوق بشر ایالت خیبر پختونخوا پاکستان هم در توئیتی نوشت به نظر نمی رسد که زندگی افغان ها برای متحدان فرضی آنها،سازمان ملل و حتی برخی  از دولت های اسلامی ارزش داشته باشد.

احمدولی مسعود رئیس بنیاد قهرمان ملی افغانستان در واکنش به این حمله نوشته است که جنگ افغانستان وارد مرحله جدیدی شده و به نظر می رسد هیچ ابزاری برای رهایی از این  گرداب نداریم .

وی افزوده است که متأسفانه نقش زمامداران کشور با وابستگی مطلق ۲۰ ساله، خواسته نا خواسته در سمت‌ و سو دهی این بازی کثیف و پیآمدهای خونین آن بشدت پر رنگ می‌باشد.

فرامرز تمنا رئیس سابق مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه افغانستان هم در واکنش به این حادثه نوشته است، من ۱۳ سال است که در دانشگاه ها تدریس می کنم و به یقین می‌توانم بگویم که قوم شریف هزاره به تناسب جمعیت اش و حتی فراتر از آن، بیشترین تعداد تحصیل‌کرده و متخصص در افغانستان را دارد.

وی افزوده است که این قوم صادق و پرتلاش راه پیشرفت خود و کشورمان را در «کسب دانایی» یافته ‌است. این زیباترین، خردمندانه‌ترین و ماندگارترین روش برای آبادی و توسعه کشور ما است.

تمنا گفته است که مذهبی‌های هزاره منفور تندروهای  سنی و روشنفکران آن مغضوب تاریک اندیشان خودی و غیر خودی و آموزش یافتگان آنان مقتول دشمنان آبادی و توسعه افغانستان هستند.

رزاق مأمون، نویسنده افغانستان ،حمله روز گذشته را حمله به نشست صلح استانبول دانست و گفت این حمله نشان داد که طالبان هرگز در محور قدرت افغانستان قرار نخواهد گرفت .

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با صدور اطلاعیه ای ضمن رد کردن دست داشتن طالبان در این حمله شوم که تلفات سنگینی برجا گذاشت گفت این کار حلقه های داعش است.

نظر شما