شناسهٔ خبر: 47110408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

یاهونیوز از جزئیات ترور شهید سلیمانی و نقش اسرائیل و عواملی از اقلیم کردستان پرده برداشت / اقلیم کردستان تکذیب کرد اقلیم کردستان دست داشتن در ترور سردار سلیمانی را رد کرد

صاحب‌خبر -

شفقنا – در ۱۳ دی ۱۳۹۸ شهید سردار قاسم سلیمانی در حالی هدف ترور آمریکا قرار گرفت که با یک هواپیمای مسافربری و به دعوت دولت عراق و در قالب یک هیات رسمی و به صورت علنی به بغداد سفر کرده بود.

یاهونیوز گزارشی درباره جزئیات شهادت سردار سلمیانی و هیات همراه منتشر کرده است که البته هنوز مقامات ایرانی درباره آن اظهار نظری نداشته اند.

یاهو نیوز مدعی است: شهید سلیمانی در شش ساعت پیش از سوءقصد، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده و اسراییلی ها که از شماره این تلفن ها مطلع بودند، اطلاعات مربوط به ایشان را در اختیار آمریکایی ها قرار داده اند.

به گزارش شفقنا، «یاهونیوز» در مصاحبه با ۱۵ مقام فعلی و سابق آمریکایی به جزییات تازه ای از عملیات ایالات متحده برای ترور سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران اشاره کرده است.

به گزارش این سایت خبری، عملیات سوءقصد به جان شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس، فرماندهان ستاد الحشد الشعبی عراق در سوم ژانویه ۲۰۲۰ در فرودگاه بغداد، با همکاری آمریکا با نیروهای اطلاعاتی اسراییل صورت گرفته است. این سایت ادعا کرده که عواملی از اقلیم کردستان عراق نیز با آمریکا همکاری داسته اند.

بر این اساس،‌ تک تیراندازان یگان دلتافورس آمریکا و سه پهپاد مسلح به موشک های هلفایر در ترور شهید سلیمانی به کار گرفته شده اند.

و به ادعای یاهو نیوز هم زمان، اعضای یگان ضدتروریست اقلیم کردستان عراق به عملیات نظامیان آمریکایی در فرودگاه بغداد و گردآوری اطلاعات از کشته شدگان این عملیات کمک کرده اند.

از سوی دیگر، ماموران آمریکایی با کمک واحدهای اطلاعاتی اسراییل در ساعت های پیش از عملیات، فعالیت تلفن همراه شهید سلیمانی را رصد کرده اند.

به گزارش یاهونیوز، شهید سلیمانی در شش ساعت پیش از سوءقصد، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده و اسراییلی ها که از شماره این تلفن ها مطلع بودند، اطلاعات مربوط به تحرکات او را در اختیار آمریکایی ها قرار داده اند.

دولت آمریکا به این گزارش واکنش نشان نداده است.

به نوشته این سایت، هواپیمای حامل شهید حاج قاسم سلیمانی با چند ساعت تاخیر در نیمه شب سوم ژانویه در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

نظامیان آمریکایی به اسم برگزاری مانور،‌ بخش هایی از جنوب شرقی فرودگاه بغداد را در شب عملیات بستند و سه واحد تک تیرانداز دلتافورس در فاصله های ۵۵۰ تا ۸۰۰ متری محل سوءقصد مستقر شده بودند.

به گزارش یاهونیوز، هدایت این هواپیما به سمت توقفگاه و همچنین تخلیه بار همراه آن به وسیله ماموران واحد ضدتروریستی اقلیم کردستان صورت گرفت که با لباس مبدل در فرودگاه حضور داشتند.

شهید قاسم سلیمانی و هیات همراه پس از پیاده شدن از هواپیما با دو خودرو فرودگاه را ترک کردند.

بر این اساس، خودروی حامل شهید سلیمانی به محض نزدیک شدن به محل از پیش تعیین شده برای عملیات، هدف دو موشک هلفایر قرار گرفت.

راننده خودروی دوم که با سرعت قصد گریز از محل حمله را داشت، هدف یکی از تک تیراندازان آمریکایی قرار گرفت و این خودرو هم پس از توقف هدف موشک قرار گرفت.

به نوشته یاهونیوز، یک مامور واحد ضدتروریستی اقلیم کردستان که لباس پلیس بغداد را به تن داشت، پس از حمله به خودروهای منهدم شده نزدیک شد و پس از گرفتن چند عکس، به جمع آوری نمونه دن ان ای کشته شدگان برای شناسایی اقدام کرد.

این مامور پس از انجام این ماموریت، از محل عملیات گریخته است.

به نوشته یاهونیوز، این عملیات به طور همزمان به وسیله دن کوتس، مدیر امنیت ملی آمریکا و برایان هوک،‌ فرستاده ویژه در امور ایران در اتاق عملیات کاخ سفید دنبال می شد.

مایک پمپئو و مارک اسپر، وزرای خارجه و دفاع و ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا، از ساختمان پنتاگن نظاره گر تصاویر این حمله به طور زنده بودند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که برای تعطیلات سال نو به فلوریدا رفته بود به همراه رابرت اوبراین، به طور صوتی در جریان جزییات حمله بود.

به نوشته یاهونیوز، آمریکایی ها علاوه بر شهید سلیمانی اهداف دیگری را برای از بین بردن در نظر داشتند.

از جمله این افراد،‌ عبدالرضا شهلایی، فرمانده نیروی قدس سپاه در یمن بود که از سوءقصد جان سالم به در برد.

دو فرمانده شبه نظامیان حشد شعبی عراق هم از جمله دیگر اهداف آمریکا بودند.

به نوشته یاهونیوز، برنامه ریزی برای ترور شهید حاج قاسم سلیمانی در ابتدای دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در زمانی که مایک پمپئو، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بود، صورت گرفت.

بر این اساس، وزارت دفاع و مدیریت اطلاعات ملی آمریکا در ابتدا با این اقدام مخالف بودند ولی با بالا گرفتن تنش ها در سال ۲۰۱۹ طراحی برای از میان برداشت فرمانده نیروی قدس سپاه جدی تر شد.

با کشته شدن یک شهروند آمریکایی در حملات خمپاره به شمال عراق در دسامبر ۲۰۱۹، طرح ترور قاسم سلیمانی به میز دونالد ترامپ فرستاده شد.

با این حال عملیات اطلاعاتی برای رصد فعالیت های شهید سلیمانی از مدت ها قبل در جریان بوده است.

یاهونیوز در گزارش خود به یکی از عملیات اطلاعاتی برای استراق سمع از شهید سلیمانی اشاره کرده است.

بر اساس ادعای یاهو نیوز، نیروهای اطلاعاتی اسراییل به آمریکا اطلاع داده بودند که یک مامور خرید ایرانی قصد دارد تعدادی گوشی همراه پیشرفته برای فرماندهان نیروی قدس خریداری کند.

آمریکایی ها با شناسایی این مامور خرید متوجه می شوند که او قصد دارد این گوشی ها را از یک کشور عربی خریداری کند.

آنها با استفاده از اطلاعات به دست آمده در شبکه فروش نفوذ می کنند و تعدادی گوشی آلوده به نرم افزار استراق سمع را به مامور ایرانی می فروشند.

به ادعای یاهونیوز، یکی از این گوشی ها در اختیار یکی از فرماندهان نزدیک به حاج قاسم سلیمانی قرار گرفته بود که زمان زیادی را در کنار سردار سلیمانی بود اما موفقیت چندانی در شنود نداشته است. / میدل ایست

بعد از خبر:

اقلیم کردستان دست داشتن در ترور سردار سلیمانی را رد کرد

شفقنا – یگان مبارزه با تروریسم استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق امروز(یکشنبه) دست داشتن در حادثه ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشدالشعبی را تکذیب کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از إرم نیوز،در بیانیه یگان مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان در سلیمانیه آمده است: به شدت گزارشی را که در آن دستگاه مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان را به دست داشتن در مساله ترور سردار سلیمانی متهم می کند، محکوم می کنیم.

این بیانیه همچنین گزارش مذکور را که در آن تعدادی از افسران کرد را به حضور در این عملیات متهم کرده، و همچنین دست داشتن نیروهای مبارزه با تروریسم در این عملیات را محکوم کرد.

 

نظر شما