شناسهٔ خبر: 47106862 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طی همایش وین نان نمی‌شود؛

حاجی‌دلیگانی: دولت با مذاکرات ساختگی، قصد تقویت دوقطبی در جامعه را دارد / تدوین طرح شفاف‌سازی مذاکرات توسط مجلس

همایش وین نان نمی‌شود به همت جمعی از بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران با محوریت بررسی مذاکرات اخیر در وین، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به همت هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، در پی مذاکرات اخیر وین، همایش بزرگ وین نان نمی‌شود، با حضور چندین تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در بخش چهارم این همایش حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به بیان نکات و مباحث خود پیرامون مذاکرات اخیر پرداخت. 

 

حسینعلی حاجی دلیگانی در ابتدای این همایش بیان کرد: آیا پذیرش پیشنهادات آمریکا باعث انتفاع اقتصادی ایران خواهد شد؟ جواب خیر است و علت آن، این است که آمریکایی‌ها دنبال رفع آن دسته از تحریم‌ها هستند که به صورت مشروط و بر روی کاغذ و نه در عمل وجود داشته باشد. آنان تحریم‌ها را به سه دسته‌ی قرمز (مذاکره ندارد)، سبز (موقت برداشته می‌شود) و زرد (قابل مذاکره) تقسیم کردند و قصد دارند مذاکرات را فرسایشی بکنند. بیش از پانصد نهاد و افراد در لیست ریسک همکاری تجاری قرار دارند که این بخش نیز جزء تحریم‌هایی که قرار است، برداشته شود، نیستند. مثل سیاستی که چندین سال پیش در عراق به عنوان نفت در برابر غذا در پیش گرفتند، می‌خواهند در ازای آزادسازی برخی منابع ارزی ما کار‌هایی را انجام دهند.


وی افزود: از طرفی دیگر در ازای لغو برخی تحریم‌ها، این را پذیرفته‌اند که برخی دیگر از تحریم‌ها تثبیت شده است. آیا پیشنهادات آمریکا با سیاست‌ها و موضع کلان همخوانی دارد؟ مشخص است که خیر و هم در قانون اقدام راهبردی و هم سیاست‌های کلی نظام که کلیه‌ی تحریم‌ها را بیان کرده است، این موضوع مشخص است. همین‌طور ما نیاز به چندین ماه زمان داریم تا راستی‌آزمایی واقعی را در این زمینه انجام دهیم. دو تصویر از مذاکرات مطرح است که یک تصویر، تصویر واقعی هست و یک تصویر، تصویر ساختگی است. تصویر واقعی این است که مذاکرات به نتیجه نرسیده و شکست خورده است. یکی از تحلیل‌ها سر انتشار صوت ظریف، همین مسئله شکست مذاکرات است. در واقع راجع به اصل موضوع که رفع تحریم‌ها هست، صحبت خاصی نشده است. این را نیز باید گفت که هیچ تفاوتی دولت ترامپ با دولت بایدن در اینگونه مسائل ایران، وجود ندارد.


مسئله به نتیجه رسیدن مذاکرات، دائماً در جامعه پمپاژ می‌شود
عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان کرد: یک تصویر ساختگی از مذاکرات در حال شکل‌دهی در جامعه ایران است و آن، این است که دائماً به نتیجه رسیدن و خوش‌بین بودن به مذاکرات، به جامعه ابغا می‌کنند و به نظر می‌رسد که این مسئله برای انتخابات پیش رو برنامه‌ریزی شده است. به عبارتی بنا دارند آن تصاویر دوقطبی‌سازی را در جامعه تقویت کنند و در زمان انتخابات از آن استفاده کنند. مسئله دیگر بزرگنمایی از دستاورد‌های مذاکرات استو در حالی که هنوز اتفاقی نیفتاده است و این به نفع منافع ملی ما نیست.


حاجی دلیگانی در ادامه با تأکید بر گره زدن هر چیزی در کشور به تحریم‌هت گفت: مسئله بعدی اغراق در اثر تحریم‌ها در ایران است و حتی سلامت را نیز به آن گره می‌زنند. به عنوان مثال اگر تولید واکسن ستاد فرمان امام را متوقف نکرده و دست به دامان خارج نمی‌شدند، در حال حاضر پنج ماه جلوتر بودیم. همچنین همه مسائل مربوط به معیشت را نیز به بیرون گره می‌زنند. مانند بازار نابسامان مرغ. البته به صورت کلی اثر تحریم‌ها صفر نیست، ولی اینقدری هم که آقایان اعلام می‌کنند، نیست. در حال حاضر نیز به دنبال این هستند که به هر نحوری باید مذاکرات انجام بگیرد. ما در مجلس طرحی را در دست تدوین داریم که دولت موظف می‌شود تمامی مذاکرات برجام و قبل و بعد از آن را شفاف کند و منتشر کنند. تا مردم بدانند که در این فضا چه اتفاقاتی افتاده است و نحوه دفاع ما در مقابل دیگران به چه نحوری می‌باشد.


او در پایان اظهار کرد: مسئله دیگری که در حال انتقال به جامعه است، بحث تحریف در مقصر نشان دادن تحریم می‌باشد. در حال حاضر نیز به جای عذرخواهی به کار خود ادامه می‌دهند. تحریم‌ها دقیقاً از زمانی که فتنه ۸۸ رخ داد، به صورت جدی شروع شدند و دشمن از موضع ضعف ما استفاده فراوان کرد.

نظر شما