شناسهٔ خبر: 47106798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

طبق اعلام ستاد کرونا آزمون‌های پایه نهم و دوازدهم حضوری برگزار می‌شود

آیا باید منتظر موج پنجم کرونا باشیم

اعتراض‌ها به جایی نرسید. دانش‌آموزان تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم جلوگیری کنند.

صاحب‌خبر -

گلی ماندگار| اعتراض‌ها به جایی نرسید. دانش‌آموزان تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از برگزاری امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم جلوگیری کنند. اما آموزش و پرورش تصمیم نهایی را به اعلام ستاد کرونا موکول کرد و ستاد کرونا هم روز شنبه آب پاکی را روی دست دانش‌آموزان ریخت و گفت که باید امتحانات به صورت حضوری برگزار شود. این هم از همان روش‌های پلیس خوب و بد بود که آموزش و پرورش یک بار دیگر آن را به کار بست. اینکه در تمام این مدت وزارت آموزش و پرورش به ستاد کرونا فشار بیاورد تا برگزاری حضوری امتحانات را بدون مانع اعلام کند و در لحظه آخر اعلام کند تصمیم نهایی با ستاد کرونا است خود بحث دیگری است که باید در موقع لزوم به آن پرداخته شود. 

این در حالی است که حداقل کاری که آموزش و پرورش می‌توانست انجام دهد، به تعویق انداختن این امتحانات بود نه برگزاری حضوری آن در شرایطی که کشور اسیر موج چهارم کرونا است و به گفته کارشناسان تازه به قله آن رسیده است. اما به هر حال در این شرایط باید امیدوار بود برگزاری حضوری امتحانات به میزان مبتلایان کووید 19 دامن نزد.

    ستاد کرونا 

تکلیف آزمون‌های دیگر را هم مشخص کرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری آزمون‌های مختلف مرتبط با وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه خواهد بود. علیرضا رییسی همچنین اعلام کرد که آزمون سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری برگزار می‌شود و آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می‌شود. همچنین مقرر شد آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش‌آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد نیز به صورت حضوری خواهد بود. آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار می‌شود.

  برگزاری امتحانات 

نهمی‌ها و دوازدهمی‌ها طبق جدول زمانی

به این ترتیب با وجود آنکه احتمال تعویق امتحانات حضوری وجود داشت، طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در موعد مقرر و از هفته آتی آغاز می‌شود و دانش‌آموزان باید خود را برای شرکت در امتحانات آماده کنند. پیش‌تر نیز وزیر آموزش و پرورش گفته بود که ارزشیابی در تمام پایه‌ها با تصمیم معلم و به شیوه غیرحضوری است و تنها آزمون دانش‌آموزان در دو پایه نهم و دوازدهم به دلیل اهمیت این دو پایه و نقش آنها در آینده دانش‌آموزان و جلوگیری از تضییع حقوق دانش‌آموزان به صورت حضوری خواهد بود.

    دلیل اصرار بر برگزاری آزمون حضوری

موضوع مهم این است که امتحانات پایه دوازدهم حتماً باید به صورت حضوری برگزار شود چرا که مانند کنکور آزمونی سراسری است و نمراتش در سرنوشت ورود به دانشگاه برای بسیاری از دانش‌آموزان مهم است؛ اما سوال این است که آیا این امتحانات نمی‌تواند به زمانی دیرتر از روزهایی که در اوج شیوع کرونا هستیم موکول شود؟ بیشتر نمرات این آزمون برای انتخاب دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی مهم است و می‌توان این بخش از انتخاب دانشگاه را به زمانی که امتحان گرفته شد موکول کرد (حتی اگر اصرار هست آزمون سراسری در زمان خود برگزار شود) اما واقعیت این است که برای آموزش و پرورش موضوع، مهم جلوه دادن امتحانات پایه دوازدهم چیزی بیش از اینهاست. آموزش و پرورش که تلاش دارد سهم سوابق تحصیلی را در کنکور بیشتر کند و آموزش عالی به دلایل متعدد از جمله استاندارد ندانستن این آزمون‌ها از آن سرباز می‌زند، یک جدالی را ایجاد کرده است که حالا باید چوبش را وسط کرونا دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بخورند. 

  گزارش رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارایه نشده است

موضوع دیگر عدم ارایه یک گزارش رسمی و کارشناسی شده از سوی وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش درباره کیفیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون‌های حضوری این وزارتخانه است به‌طوریکه هیچ گزارشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امتحانات نهایی سال گذشته ارایه نشد.

موضوع دیگر عدم ارایه یک گزارش رسمی و کارشناسی شده از سوی وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش درباره کیفیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری آزمون‌های حضوری این وزارتخانه است به‌طوریکه هیچ گزارشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در امتحانات نهایی سال گذشته ارایه نشد. 

وزیر آموزش و پرورش در این روزها بارها اعلام کرد که تابع تصمیم ستاد مبارزه با کرونا خواهد بود اما علیرضا رییسی هفته گذشته تاکید کرد برگزاری امتحانات حضوری در این زمان با اصرار مسوولان آموزش و پرورش است. رییسی با شمردن نام شهرهای قرمز می‌گوید: استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان‌شرقی، هرمزگان و تهران نیاز به مراقبت بیشتری دارند، اما در عین حال قرار است ۱۰ روز بچه‌هایی که در یکسال گذشته از ترس کرونا حتی در روزهایی که در اوج بیماری نبودیم را به مدرسه نفرستادیم سر امتحان بفرستیم و نگران معاشرت این میزان دانش‌آموز در رفت و آمدها و قبل و بعد امتحانات نباشیم و در نهایت هم احتمالاً همه تقصیرها برعهده والدینی است که همراه فرزند خود به جلسات امتحان نرفتند که از او مراقبت کنند، ماسک‌شان را بزنند.

 

نظر شما