شناسهٔ خبر: 47106460 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در پایگاه خبری یاهو نیوز منتشر شد؛

افشای طرح ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی بدست تروریستهای آمریکا

پایگاه خبری یاهو نیوز در گزارشی به تشریح جزئیات ترور شهید حاج قاسم سلیمانی به دست تروریستهای آمریکایی پرداخته و به نقش ویژه دو مقام دولت پیشین آمریکا در این جنایت اشاره می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه خبری یاهو نیوز شامگاه شنبه به قلم «جک مورفی» و «زاک دارفمن» در گزارشی به تشریح جزئیات طرح ترور شهید سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» به دست تروریست‌های آمریکایی پرداخت.

در این گزارش تفصیلی، به ابعاد همکاری‌های تروریست‌های آمریکایی با رژیم صهیونیستی و مأموران امنیتی کردستان عراق اشاره شده و تصریح شده که این عملیات، بر وضعیت راهبردی دولت کنونی آمریکا به ریاست «جو بایدن» در منطقه طی سال‌های آینده اثرگذار خواهد بود.

این گزارش در ابتدا به تشریح سه تیم عملیاتی می‌پردازد که در مخفیگاه‌های خود در فرودگاه بین‌المللی بغداد منتظر ورود فرد موردنظر بودند: (شهید) قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران. اعضای این تیم‌های عملیاتی در لباس‌های مبدل و در هیئت کارکنان بخش تعمیرات در مواضع خود در ساختمان‌های قدیمی یا خودروهایی در کنار جاده مستقر شدند.

سه تیم تک تیرانداز در فاصله ۶۰۰ تا ۹۰۰ یارد (۵۴۸ تا ۸۲۳ متری) از «محل ترور» مستقر شدند. یکی از این تک تیراندازها با دوربینی که به سفارت ایالات متحده در بغداد متصل بود و تصاویر را به طور زنده برای فرمانده نیروهای زمینی دلتا مستقر در این سفارتخانه و نیروهای پشتیبان آن ارسال می‌کرد، محوطه موردنظر را تحت نظر داشت.

در این گزارش آمده است که یک عضو گروه مقابله با تروریسم، وابسته به یگان زبده نیروهای کُرد در شمال عراق که با نیروهای عملیات ویژه ایالات متحده ارتباط‌های تنگاتنگی دارد، به نیروهای دلتا در اجرای این عملیات کمک کرد.

«هواپیمای [حامل شهید حاج قاسم سلیمانی] از مبدأ دمشق، پایتخت سوریه نیمه شب سوم ژانویه ۲۰۲۰ پس از چند ساعت تأخیر سرانجام در فرودگاه بغداد به زمین نشست. همزمان سه پهپاد آمریکا بر فراز منطقه در حال گشت زنی بودند. زمانی که هواپیمای مذکور در حال حرکت بر روی باند فرودگاه به سمت بخش محصور فرودگاه بود، یکی از نیروهای تیم عملیاتی کردستان عراق در لباس خدمه فرودگاه هواپیما را به محل مورد نظر هدایت کرد. پس از اینکه فرد مورد هدف (شهید حاج قاسم سلیمانی) از هواپیما پیاده شد، نیروهای عملیاتی این یگان کردستان عراق در لباس کارکنان بخش تخلیه بار در محل حضور یافتند تا به طور دقیق او (شهید سلیمانی) را شناسایی کنند.[سردار شهید] سلیمانی وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد. این ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت منطقه ترور راندند، جایی که تک تیراندازهای دلتا منتظرشان بودند.

این دو خودرو که یکی از آنها حامل (سردار شهید) سلیمانی بود، از فرودگاه خارج و وارد خیابان شد. سه تیم تک تیرانداز دلتا آماده بودند، ضامن سلاحهای بلند خود را آزاد کرده و انگشتان اشاره خود را به آرامی بر روی ماشه گذاشته بودند. بالای سر آنها سه فروند پهپاد در آسمان شب پرواز می‌کرد که دو فروند از آنها به موشک‌های هل فایر مجهز بود.

به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، طی شش ساعت قبل از سوار شدن [سردار شهید] سلیمانی به هواپیما در دمشق، این ژنرال ایرانی سه بار تلفن همراه خود را عوض کرد. در تل آویو، رابطان فرماندهی عملیات ویژه مشترک آمریکا با همتایان اسرائیلی خود ردیابی تلفن‌همراه [سردار شهید] سلیمانی همکاری کردند. اسرائیلی‌ها که به شماره‌های [سردار شهید] سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را در اختیار آمریکایی‌ها قرار دادند، که آنها نیز [سردار شهید] سلیمانی و تلفن فعلی او را تا بغداد ردیابی کردند».

گفته می‌شود که سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن به پرسشها در این باره هنوز پاسخ نداده است.

این پایگاه خبری همچنین نوشت: «آن مقام نظامی آمریکایی می‌گوید اعضای واحد ارتش مخفی، معروف به گروه ضربت نارنجی نیز همان شب در بغداد در میدان عملیات حضور داشتند، تا به‌عنوان متخصصان اطلاعاتی سیگنال‌های بُرد نزدیک، برای بخش تاکتیکی عملیات به ردیابی دستگاه‌های الکترونیکی [سردار شهید] سلیمانی کمک کنند.

همزمان با ورود آن دو خودرو به منطقه ترور، هدایت‌کنندگان پهپادها به سمت خودروها شلیک کردند. دو موشک هل‌فایر به خودروی حامل [سردار شهید] سلیمانی برخورد کردند… راننده خودرو دوم برای گریختن، سرعت خودرو را افزایش داد. راننده خودروی دوم قبل از اینکه تک‌تیرانداز دلتا به سمت خودرو شلیک کند و مجبور به توقف شود، حدود ۹۰ متر حرکت کرد. در زمانی که خودرو دوم متوقف شد، سومین موشک هل‌فایر نیز به آن اصابت کرد».

به گفته نویسندگان، گزارش فوق محصول «مصاحبه با ۱۵ مقام کنونی و پیشین آمریکا است که جزئیات جدیدی را درباره ترور [سردار شهید] سلیمانی و ارزیابی‌های طولانی‌مدت دولت [دونالد] ترامپ در مورد ترور ژنرال ایرانی و سایر مقامات عالی‌رتبه ایران و گروه‌های تحت حمایت آنها افشا کردند». این [اطلاعات]، از جزئیات عملیاتی پرده بر می‌دارد که به مراتب پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شد و همچنین فهرست بلندبالایی از افرادی را نشان می‌دهد که اهداف احتمالی برای ترور بودند.

مورفی و دورفن می‌نویسند: «ترور [سردار شهید] سلیمانی یکی از پرپیامدترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود، که تأثیرات آن در سال‌های آینده بازتاب خواهد یافت و احتمالاً فضای استراتژیکی را که رئیس جمهور بایدن اکنون در منطقه با آن روبرو است، شکل می‌دهد».

نظر شما