شناسهٔ خبر: 47103858 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

آیا خانواده جوان مقتول اهوازی از روی کارت معافیت به گرایش جنسی اش پی بردند؟

امیر رحیمی پور: گرایشات جنسی بر روی کارت معافیت سربازی درج نمی شود

رکنا: رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر این که گرایشات جنسی افراد روی کارت معافیت آنها درج نمی شود، عنوان کرد: چنین مساله ای ابدا در کارت معافیت ذکر نمی شود و براساس آیین نامه ما، اختلالات جنسی یک نوع بیماری اعصاب و روان محسوب می شود و در کارت معافیت تمام بیماری های اعصاب و روان به صورت «بند ه – ماده د» قید می شود.

صاحب‌خبر -

امیر غلامرضا رحیمی پور تصریح کرد: مسائلی مثل دچار بودن یک فرد به اختلال جنسیتی، اصلا در کارت معافیت ذکر نمی شود و فقط در پرونده پزشکی آن فرد درج می شود و اگر کسی به پرونده پزشکی دسترسی داشته باشد، می تواند به مشکل این شخص پی ببرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اخیرا خبری درباره کشته شدن علیرضا، جوان 20 ساله اهوازی توسط برادر ناتنی و پسرعموهایش در رسانه ها منتشر شده است. آن طور که در خبرها آمده، علیرضا اختلال جنسی داشت که به همین دلیل از خدمت سربازی معاف شده است و ظاهرا چند روز قبل از حادثه، کارت معافیت علیرضا به دست خانواده او رسیده و قاتلان علیرضا از همین کارت به اختلال جنسیتی او پی برده اند.

اما سوال اصلی اینجاست که اساسا آیا اختلال جنسی  یک فرد در کارت معافیت سربازی او ذکر می شود و اصلا امکان داشته است که خانواده علیرضا از طریق این کارت پی به مساله فرزندشان ببرند؟ این سوال را با امیر غلامرضا رحیمی پور، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در میان گذاشتیم و او در پاسخ به رکنا گفت: چنین مساله ای ابدا در کارت معافیت ذکر نمی شود و براساس آیین نامه ما، این مساله در کارت معافیت به عنوان بیماری اعصاب و روان ذکر می شود، نه بیماری جنسیتی.

وی افزود: البته همین بیماری اعصاب و روان نیز به وضوح روی کارت اشخاص نوشته نمی شود، بلکه نوشته می شود این شخص به دلیل «بند ه – ماده د» از خدمت معاف شده است و اگر کسی با مواد آیین نامه نظام وظیفه آشنایی نداشته باشد، نمی تواند به ابتلای فرد معاف شده به بیماری اعصاب و روان پی ببرد. اگر هم کسی می خواهد به این مساله پی ببرد، باید آیین نامه نظام وظیفه را به صورت جزئی بررسی کند.

دسترسی به پرونده پزشکی، تنها راه پی بردن به مشکل

رحیمی پور ادامه داد: مسائلی مثل دچار بودن یک فرد به اختلال جنسیتی، اصلا در کارت معافیت ذکر نمی شود و فقط در پرونده پزشکی مربوط به سربازی آن فرد درج می شود. بنابراین فقط اگر کسی به پرونده پزشکی دسترسی داشته باشد، می تواند به مشکل این شخص پی ببرد.

به گفته او، در آیین نامه نظام وظیفه، ده نوع بیماری اعصاب و روان قید شده است که همه آنها با قید «بند ه – ماده د» روی کارت معافیت اشخاص درج می شود، اما هیچ کس نمی تواند از روی این عبارت به نوع بیماری شخص معاف شده پی ببرد.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر یک شخص از روی کارت معافیت بفهمد که فردی به خاطر مشکلات اعصاب و روان از خدمت معاف شده است، باید حتما پرونده پزشکی این شخص را بررسی کند تا متوجه شود مشکل او دقیقا چه بوده است.

آیا خانواده علیرضا به پرونده پزشکی او دسترسی داشته اند؟

از این صحبت های رحیمی پور، این سوال مطرح می شود که آیا اجازه دسترسی به پرونده پزشکی معاف شدگان از خدمت به خانواده های آنها داده می شود؟ رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به این سوال گفت: ما اجازه دسترسی به پرونده پزشکی اشخاص را به خانواده آنها نمی دهیم، اما ممکن است خود خانواده بعد از پی بردن به مشکل اعصاب و روان فرزندش از روی کارت معافیت، بخواهد خیلی جزئی مشکل او را بررسی کند و بعد از مراجعه به پزشکان مختلف، بفهمد که فرزندش دچار مشکل جنسیتی است.

وی در ادامه بیان کرد: البته ما هنوز در آیین نامه هایمان، این مساله را که والدین لزوما نمی توانند به پرونده های پزشکی فرزندشان دسترسی داشته باشند، تعیین تکلیف نکرده ایم، چون به هر حال برخی افراد معتقدند که این حق پدر و مادر است که به ریز جزئیات بیماری فرزندشان پی ببرند. اما در رویه های جاری نظام وظیفه، این طور نیست که پرونده پزشکی افراد به والدین داده شود.

رحیمی پور اظهار داشت: بنابراین حتی اگر خانواده این جوان 20 ساله اهوازی نیز به پرونده پزشکی او دسترسی پیدا کرده باشند، نمی توان گفت که اقدامی غیرقانونی رخ داده است، چون آیین نامه های ما، این موضوع را تعیین تکلیف نکرده است. اما در عمل، کارکنان نظام وظیفه، پرونده پزشکی افراد را نه به پدر و مادر و نه به هیچ شخص دیگری ارائه نمی دهند.

وی در پایان تصریح کرد: مشکل تراجنسیتی از نظر نظام وظیفه یک نوع بیماری اعصاب و روان محسوب می شود، اما نظام وظیفه مراقبت می کند که هیچ وقت در سطح جامعه ابتلای یک شخص به چنین اختلالی از کارت معافیت یا پرونده پزشکی مشخص نشود. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 1

نظر شما