شناسهٔ خبر: 47103783 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی:

میزان ابتلا و فوتی کرونا در قزوین کاهش پیدا کرده است

آرزو یارکه سلخوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: طی هفته گذشته شاهد کاهش بستری‌ها و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان بودیم اما باید با تشدید محدودیت‌ها از افزایش مجدد ابتلا به کرونا جلوگیری کنیم.

صاحب‌خبر -

پیمان نامدار در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان قزوین که امروز ۱۸ اردیبهشت در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: از قله موج چهارم کرونا در استان قزوین عبور کردیم اگرچه هنوز تغییر محسوسی در تعداد فوتی‌های کشور نداشتیم اما امیدواریم که روند قطعی کاهش فوتی‌ها از هفته آینده به چشم بیاید.

وی افزود: در استان قزوین دو هفته گذشته که در اوج کرونا بودیم تعداد فوتی‌ها ۷۴ نفر بود، هفته گذشته نیز ۷۱ نفر در استان قزوین بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند که این تعداد در این هفته به ۵۸ نفر رسیده است و امیدواریم که در هفته‌های آینده با کاهش چشمگیر تعداد فوتی‌ها روبرو شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: تعداد بستری‌های کرونایی نیز در اوج شیوع کرونا به ۶۸۰ بیمار رسید، همچنین تعداد تست مثبت‌های استان قزوین در یک هفته به عدد ۴۰۰ نفر رسیده است اما در این هفته ۳۵۰ تست مثبت بستری در بیمارستان‌های استان قزوین داریم که نشان‌دهنده کاهش تعداد بستری و رد شدن از قله است.

وی بیان کرد: در حال حاضر پذیرش در بیمارستان‌ها کاهش محسوسی نداشته و بین ۹۰ تا ۱۱۰بستری داریم که برای استان ما بسیار زیاد است، در سال ۹۹ ارائه خدمات بیمارستانی به بیماران غیرکرونایی در استان قزوین کاهش محسوسی داشت و مردم مراجعه نمی‌کردند اما در موج چهارم کرونا حوادث ترافیکی استان قزوین دو برابر شده بود و از طرفی بیماران غیرکرونایی نیز برای دریافت خدمات مراجعه می‌کردند بنابراین کار دشوار بود.

نامدار خاطرنشان کرد: تعداد پذیرش جدید طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ نفر بوده است، ۱۱۱ نفر نیز در بخش آی سی یو بستری هستند و انتظار آی‌سی‌یو از عدد ۱۵ و ۲۰ به عدد چهار نفر رسیده است، همچنین تعداد بیماران متصل به ونتیلاتور از ۶۰ نفر به ۳۴ نفر رسیده است، تعداد کل افراد بستری شده تاکنون ۲۳ هزار و ۴۵۴ نفر است که از این میزان ۱۹ هزار و ۳۰۴ نفر ترخیص شدند، همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۶ فوتی داشتیم که مجموعه فوتی‌های استان به ۱۶۳۴ فوتی رسیده است.

وی تاکید کرد: در فازهای قبلی کرونا اگر فردی مبتلا می‌شد در خانواده صرفاً یک یا دو نفر به کرونا مبتلا می‌شدند اما در پیک چهارم خانواده‌ها به صورت کلی درگیر شدند و اگر فردی مبتلا به کرونا می‌شد سایر افراد خانواده نیز به کرونا مبتلا می‌شدند، تاکنون ۲۱۹ هزار و ۷۱۵ تست کرونا انجام شده است علی رغم کمبودهای موجود در کیت تست رپید این میزان تست عدد خوبی است، کل تست‌های سریع انجام شده ۷۸ هزار و ۵۶۶ تست بوده و باقی تست‌ها به صورت پی سی آر انجام شده است.

تعداد بیماران پذیرش شده جدید رو به کاهش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: رشد تعداد بیماران پذیرش جدید به صورت محسوس در حال کاهش است، در اواخر فروردین ماه روزانه ۱۹۰ بستری داشتیم که امروز به ۸۰ نفر رسیده است، رشد تعداد بیماران بستری موجود نیز روند کاهش دارد؛ با توجه به اینکه از قله کرونا عبور کردیم از روز گذشته بخش‌هایی از بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات به بیماران غیر کرونایی آزاد شده‌اند و ۳۸۰ نفر از خدمات سرپایی استفاده کردند.

وی اظهار کرد: به طور میانگین روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی ترخیص شده داریم که این امر باعث شده است بار بیماری کاهش پیدا کند.

نامدار با اشاره به تزریق واکسن کرونا در استان، بیان کرد: بخش درمان که مهم و هدف ما بود تاکنون ۱۲۰ درصد یعنی ۷ هزار و ۷۱۱ نفر واکسن دریافت کردند ۱۲۰ درصد به این معنا که ۲۰ درصد افرادی که در ابتدا در لیست نبود نیز واکسن دریافت کردند و همین امر باعث کاهش میزان مرخصی ناشی از کرونا در حوزه درمان شده است، در گذشته برخی از افراد کادر درمان حتی سه بار به مرخصی کرونا رفتند که باعث کاهش تعداد اعضای کادر درمان می‌شد.

وی تاکید کرد: در بحث استخدامی‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد و استخدامی‌ها قطعی نشده است و باید با نیروهای موجود خدمات ارائه دهیم، از سال گذشته بالغ بر ۶۰ تخت آی سی یو به استان قزوین اضافه شده و بیمارستان رحیمیان به صورت ۱۰۰% وارد عرصه شده است در صورتی که نیروهای ما همان تعداد قبلی است و نیروی جدیدی نتوانستیم جذب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: ۹۴ درصد از بخش بهداشت نیز واکسیناسیون شدند همچنین ۲ هزار و ۹۵۱ بیمار خاص دارای پرونده شامل بیماران سرطان، تالاسمی، دیالیز، هموفیلی  و سایر نیز ۱۰۱ درصد واکسن دریافت کردند، کلیه بیماران سرطانی استان قزوین واکسن دریافت کردند همچنین برخی برای شیمی درمانی به تهران مراجعه می‌کنند که آنها نیز به صورت انفرادی مراجعه و واکسن دریافت کردند.

وی عنوان کرد: واکسیناسیون سرای سالمندان بالغ بر ۶۰ درصد انجام شده است و در صورت هماهنگی بیشتر با بهزیستی باقی واکسن‌ها را تزریق می‌کنیم، برخی نیز رضایت نداشتند و تمایل داشتند واکسن ایرانی دریافت کنند، جانبازان نیز ۱۱۰ درصد و پاکبانان ۵۳ درصد واکسن دریافت کردند.

نامدار یادآور شد: واکسیناسیون نظام پزشکی ۶۱% تزریق شده است، همچنین ۳۸ درصد افراد بالای ۸۰ سال استان قزوین واکسن دریافت کردند که عدد خوب و منطقی حساب می‌شود با توجه به واکسن‌های موجود در استان تزریق به زودی تکمیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد کل واکسن‌های دریافتی استان قزوین ۳۶ هزار و ۷۱۸ دز بوده است که ۲۳‌ هزار و ۳۳۵ دز در فاز اول و در فاز دوم نیز ۴ هزار و ۷۲۰ دز تزریق شده است،۱۳ هزار واکسن نیز امروز توزیع شده است که ظرف دو روز آینده تمام می‌شود.

روستایی‌ها تمایل بیشتری به دریافت واکسن دارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: اطلاع‌رسانی واکسن مانند گذشته و با تلفن و پیامک انجام می‌شود اما برخی از افراد تمایل به دریافت واکسن ندارند و مراجعه نمی‌کنند به محض اینکه کاهش مراجعه را احساس کنید وارد فاز تزریق واکسن ۷۵ ساله‌ها می‌شویم.

وی تاکید کرد: واکسن‌های وارداتی با سرعت بیشتری می‌آید و امیدواریم گروه هدف ما تا یک ماه و نیم آینده تمام شود، در استان قزوین نظرسنجی انجام شده است که طی آن بیش از ۱۰هزار پرسشنامه فیزیکی و الکترونیکی برای مردم ارسال شده است طبق نتیجه به دست آمده بیشتر افراد تمایل به دریافت واکسن ایرانی دارند و ۱۸ درصد گفتند که واکسنی تزریق نمی‌کنند.

نامدار افزود: این نکته امیدبخشی است که بیشتر افراد در انتظار واکسن ایرانی هستند، بیشتر عدم تمایل به دریافت واکسن در شهرستان‌های آوج و بوئین‌زهرا بوده است همچنین مردان نسبت به زنان و افراد روستایی نسبت به افراد شهری تمایل بیشتری به دریافت واکسن دارند.

استفاده از حمل و نقل عمومی عاملی اصلی ابتلا به کرونا

وی تاکید کرد: با توجه به کاهش بیماران کرونایی در استان قزوین امیدواریم وارد فاز پنجم نشویم اما به نظر می‌رسد که روند افزایش بیماران سرپایی زمانی است که ما باید محدودیت‌ها را تمدید کنیم تا بتوانیم کاهش بار بستری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: خانم‌های خانه‌دار با ۳۸ درصد، کارکنان شرکت‌های صنعتی ۱۳ درصد و بازنشستگان با ۷ درصد بیشتری افراد مبتلا به کرونا در استان قزوین هستند، همچنین طبق ارزیابی صورت گرفته استفاده از اتوبوس و وسایل عمومی که قبل از آن کمتر بود در حال حاضر مهمترین عامل و بعد از آن حضور در بازار و مراکز خرید بیشترین عامل ابتلا به کرونا است، نسبت به هفته‌های گذشته حضور در مهمانی‌ها کاهش خوبی داشته است و این نشان می‌دهد که فرهنگ‌سازی خوبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی باید روی وسایل نقلیه عمومی حساسیت بیشتری به خرج دهیم همچنین شرکت در کلاس‌های آموزشی و آزمون‌های حضوری نیز در بین مبتلایان افزایش پیدا کرده است که در این حوزه نیز باید اقدامات خوبی صورت بگیرد.

نامدار در ادامه با اشاره به وضعیت شهرستان‌های استان قزوین اظهار کرد: در شهرستان قزوین باید دقت بیشتری صورت بگیرد چرا که میزان بستری طی هفته گذشته بالاتر بوده ولی میزان فوت کاهش پیدا کرده است،  شهرستان تاکستان نیز کاهش خوبی در حوزه میزان بستری پیدا کرده است، شهرستان البرز و بویین زهرا نیز در حوزه فوتی‌ها کاش داشته است، اما شهرستان آبیک باید مداخله به‌صورت جدی‌تر انجام شود اگر چه تعداد فوت کاهش داشته اما شاهد افزایش بستری‌ها هستیم.

انتهای پیام 

نظر شما