شناسهٔ خبر: 47103677 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشکسالی و سرما تولید محصولات پاییزه گلستان را ۶۳۰ هزار تن کاهش داد

گنبدکاووس - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که به‌دلیل کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال زراعی جاری (پاییز و زمستان ۹۹) و چند مرحله سرما و یخبندان پارسال ۱۲۶ هزار و ۱۶۸ هکتار از مزارع گندم، جو، کلزا و چغندرقند استان دچار خسارت و کاهش تولید به مقدار ۶۳۰ هزار تن شد.

صاحب‌خبر -

محمدرضا عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درسال زارعی جاری سطح ابلاغی کشت زراعت پاییزه گلستان در مجموع ۵۳۷ هزار و ۲۶۴ هکتار بود که از این میزان ۵۲۶ هزار و ۴۶۱ هکتار گندم، جو، دانه روغنی کلزا و چغندرقند کشت شد و به سبب کاهش بارش‌ها در زمان کشت و پس از آن، ۴۷۸ هزار و ۸۷۱ هکتار به مرحله سطح سبز رسید.

وی افزود: به سبب استمرار کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان پارسال و نیز چند مرحله سرما و یخبندان در مجموع ۱۲۶ هزار و ۱۶۸ هکتار از مزارع گندم، جو، کلزا و چغندرقند گلستان دچار خسارت شد که بیشترین خسارت مربوط به مزارع گندم به مقدار تقریبی ۸۰ هزار هکتار و سپس جو به مقدار ۳۴ هزار هکتار بود. 

عباسی اضافه کرد: مطابق اعلام سازمان هواشناسی حجم بارش‌ها درسال آبی امسال یعنی از مهر ۹۹ تا ۱۵ اردیبهشت امسال در گلستان حدود ۲۱۵ میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و نیز دوره بلندمدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: درحال حاضر فقط ۴۰۰ هزار و ۴۶۸ هکتار از زراعت پاییزه استان شامل ۳۰۱ هزار هکتار گندم، ۴۶ هزار و ۲۵۴ هکتار جو، ۴۸ هزار و ۹۲۰ هکتار کلزا و چهار هزار و ۲۳۷ هکتار چغندرقند، قابل برداشت بوده و پیش بینی تولید این چهار محصول یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۴۸۴ تن است.

به گفته وی، امسال بیشترین میزان برداشت محصول پاییزه در گلستان مربوط به گندم با ۹۱۰ هزار تن، چغندرقند با ۲۰۳ هزار و ۳۸۶ تن، دانه روغنی کلزا با ۷۸ هزار و ۲۷۲ تن و جو با ۷۳ هزار و ۸۲۰ تن است.

عباسی اضافه کرد: هم اکنون افزون بر ۹۰ درصد مزارع کلزا در مرحله غلاف بندی، مزارع گندم و جو در مرحله شیری و خمیری و در زراعت چغندرقند در مرحله کامل شدن غده‌ها قرار دارند که طی یک تا ۲ هفته آینده برداشت زراعت پاییزه گلستان با محصول کلزا و در ادامه از اوائل خرداد با برداشت سه محصول دیگر آغاز می‌شود.

به گفته عباسی، برای خرید محصولات پاییزه گلستان ۱۲۰ مرکز خرید گندم، ۱۲ مرکز خرید جو، ۴۲ مرکز خرید دانه روغنی کلزا و ۲ مرکز خرید چغندرقند پیش بینی شده است. 

گلستان با داشتن ۶۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از استان‌های مهم تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

نظر شما