شناسهٔ خبر: 47103570 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

صدای پرواز هلی کوپتر مریخی ثبت شد

کاوشگر استقامت برای نخستین بار صدای پرواز هلی کوپتر «نبوغ» را روی سطح مریخ ثبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا و به نقل از اسپیس، ناسا نخست تصاویر و بعد یک ویدئو از مریخ منتشر کرد که توسط هلی کوپتر مریخی ثبت شده بود. اکنون سازمان فضایی آمریکا کلیپ صوتی پرواز نبوغ در هوای مریخ را نیز منتشر کرده است.

آزمایشگاه JPL ناسا این کلیپ صوتی را روز گذشته و قبل از انجام پنجمین پرواز آزمایشی هلی کوپتر منتشر کرد. در حقیقت کاوشگر استقامت حرکت سریع پروانه‌های «نبوغ» را در چهارمین پرواز بر فراز سیاره سرخ ثبت کرده بود.

کلیپ صوتی مذکور با استفاد از میکروفونی روی ابزار SuperCam کاوشگر استقامت ضبط شده است.

این نخستین باری است که یک کاوشگر صوت کاوشگر دیگر را در محیطی خارج از زمین ثبت می‌کند. البته به گفته کارشناسان این کلیپ ارزشی بیشتر از ثبت صوت یک هلی کوپتر را در خود دارد.

دیوید میمون استاد علوم سیاره‌ای در انستیتو ISAE-SUPAERO فرانسه می‌گوید: این صوت مانند یک معدن طلا است و درک انسان از اتمسفر مریخ را ارتقا می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، طی چهارمین پرواز هلی کوپتر، صدای حرکت تیغه‌های پروانه نبوغ به سختی قابل شنیدن بود. زیرا این هلی کوپتر ۱.۸ کیلوگرمی ۸۰ متر با میکروفون کاوشگر استقامت فاصله داشت. از سوی دیگر باد نیز روی صدای حرکت ابزار تأثیر می‌گذاشت.

به همین دلیل محققان صدای حرکت تیغه‌های هلی کوپتر را ایزوله و بزرگنمایی کردند تا صدای آن راحت تر شنیده شود.

نبوغ نخستین هلی کوپتری است که در اتمسفر یک سیاره دیگر پرواز کرده است.

در همین راستا  هلی کوپتر نبوغ  شب گذشته پنجمین پرواز خود را انجام داد.  طی این عملیات نبوغ  به ارتفاع ۵ متری سطح مریخ رفت و مسافت ۱۲۹ متر را طی کرد.  هرچند چهار پرواز پیشین رفت و برگشت بود اما عملیات جدید فقط یک طرفه بود . نبوغ پس از رسیدن به مقصد مورد نظر ارتفاع خود را به ۱۰ متر افزایش داد و چند عکس ثبت کرد. سپس روی یک نقطه جدید فرود آمد. کل فرایند ۱۰۸ دقیقه طول کشید.

 

بیشتر بخوانید:

  • ثبت تصویر کلی از سطح مریخ توسط "کنجکاوی"
  • کشف دانشمندان شواهدی از رشد قارچ در مریخ

برچسب‌ها:

نظر شما