شناسهٔ خبر: 47103518 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

15 میلیون متر مکعب آبگیری سازه ها، ارمغان بارش های اخیر

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از استحصال ۱۵ میلیون متر مکعب روان آب در طی بارندگی‌های اخیر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، نصر آبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به شروع بارندگی‌های سال آبی جدید گفت: با بهره برداری و آبگیری از  ۷۰ سازه جدید، کشاورزان از آب جمع شده در این ساز‌ها بهره مند می‌شوند.

او افزود: در سطح استان حدود ۲ هزار و ۲۰۰ پروژه سازه‌ی آبخیزداری اجرا شده است که از این میزان طی بارندگی‌های روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت ماه، بالغ بر ۷۰ درصد از سازه‌های آبخیز داری استان آبگیری شده است.

نصرآبادی با اشاره به این که حدود ۳۰ تا ۱۰۰ درصد از سازه‌ها در این مدت آبگیری شده است تصریح کرد: حجم کلیه روان آب‌های استحصال شده در این مدت حدود ۱۵ میلیون متر مکعب بوده است.

قاین، رکورد دار آبگیری سازه های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به این که در همه‌ی شهرستان‌ها سازه‌های آبخیزداری آبگیری شده است ادامه داد: بیشترین میزان آبگیری در این مدت مربوط به شهرستان قاین است.

او عنوان کرد: ماهیت بارش‌های فصل بهار رگباری است و حجم زیاد روان آب را در لحظه داریم که فقط با سازه‌های آبخیزداری می‌توانیم این حجم از آب را جمع‌آوری و در سایر روز‌های سال استفاده کنیم.

نصرآبادی  با اشاره به این که امسال بیش از ۷۰ سازه‌ی آبخیزداری جدید در دست اجرا است، گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، این ۷۰ سازه‌ی آبخیزداری جدید تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

او با اشاره به اینکه بیشتر این سازه‌ها در بالادست قنات‌ها ساخته شده تا سبب افزایش دبی آن‌ها شود، گفت: آبگیری سازه‌های آبخیزداری سبب می‌شود تا در آینده دبی آب قنات‌ها حدود ۷۰۰ درصد افزایش یابد.

انتهای پیام / س

نظر شما