شناسهٔ خبر: 47103501 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

گفتگو با خدیجه حبیبی معلم نمونه استانی؛

معلم با آموختن به یک انسان کلید بهره برداری از گنجینه ای تمام نشدنی را به او می دهد

معلم نمونه استان مازندران گفت: موفقیت پدیده‌ای اتفاقی نیست بلکه لازمه‌اش تلاش و پشتکار فراوان است .

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش و پرورش ؛ «خدیجه حبیبی»، معلم نمونه استانی در سال تحصیلی جاری در گفتگو با این روابط عمومی خود را این گونه معرفی کرد:

خدیجه حبیبی هستم متولد سال 57 ، فوق لیسانس رشته زبان و ادبیات فارسی و دارای 17 سال سابقه کار در آموزش و پرورش .

    تدریس را از چه سالی شروع کردیدو مختصری در مورد تاریخچه کاری خود شرح دهید:

 از سال ۸۲ با پذیرفته شدن در آزمون ورودی حق التدریس وارد نهضت سواد آموزی شدم و در سال ۹۰مجدداً با قبولی در آزمون استخدامی رسماً کار خود را در آموزش و پرورش شروع کردم. اولین سال کاری، به عنوان معلم پایه اول در روستای امره مشغول شدم . بعد از آن در همه پایه‌های مقطع ابتدایی به غیر از ششم در مدارس شهری و روستایی تدریس داشتم  و در حال حاضر در دبستان شهید شجاعی معلم پایه پنجم می‌باشم.

*از خاطرات دوران تحصیلی تان برایمان بگویید:

 دوران تحصیلی خوبی را پشت سر گذراندم  چون درسم خوب بود معلمانم مرا سرگروه می کردند تا به بچه های دیگر در درس ها کمک کنم همین امر هر روز شوق یادگیری و یاد دادن در من بیشتر می کرد .

ماندگار ترین روز در دوران تدریس:

روزی که نتیجه آزمون استخدامیم مشخص شد و فهمیدم که سیستم آموزش پرورش به عنوان یه خانواده بزرگ بنده را به عنوان عضو کوچکی پذیرفته است.

انگیزه شما برای انتخاب شغل معلمی چه بود؟!

 مهمترین انگیزه علاقه من به معلمی بود همیشه دوست داشتم چیزهای جدید یاد بگیرم و به دیگران انتقال دهم . در همان نوجوانی من  به  برادرانم و بچه های همسایه قرآن آموزش می دادم و احساس خوبی پیدا می‌کردم.

بعدها برای من هدف شد زیرا معلمی را شغلی می دیدم که با روح و روان انسان در ارتباط است و می تواند هم خود را کشف کند  هم دیگران را و از همه مهمتر معلم می تواند  آینده یک شخص را بسازد.

در صورتی که دوباره انتخاب شغل می کردید آیا غیر از معلمی شغل دیگری را انتخاب می کردید؟ 

 نه به هیچ وجه چون همیشه احساسم این بوده که گل مرا با این مایه ی معلمی سرشته اند

 *از چه روش هایی در جهت آموزش دانش آموزان بهره می برید؟

 استفاده از روش های نوین و فعال آموزشی، ترکیبی از روشهای مشارکتی، اکتشافی،کاوشگری، بازی نمایشی، استفاده از فناوری آموزشی و تکنولوژی روز  و.......  به طور کلی بستگی به نوع درس  و شرایط موجود  روش انتخاب می شود.

*ارتباط شما با دانش آموزان تان در مدرسه به چه صورتی است؟

به صورت تعاملی و سازنده در حین حال دوستانه و همین طور تلاش می کنم هم حس مسولیت و هم اعتماد به نفس بچه ها را بالا ببرم و آنها را به سوی پژوهش سوق دهم  واینکه کلاس درس صرفا آموزش نیست بلکه پرورش هم هست و این پرورش نشأت گرفته از رفتار ما با دانش آموزان است .

*میزان ارتباط شما با والدین دانش آموزان در چه سطحی است؟

احساس می کنم تا حدود زیادی موفقم  و ارتباط خوبی با والدین هم دارم . والدین و آموزش و پرورش مثل دو بال مکمل یکدیگرند  و باید که والدین با معلمان و مدرسه همکاری داشته باشند . در واقع تلاش می کنم تا والدین ارتباطی همسویه با مدرسه داشته باشند. با توجه به اینکه چندین سال هست رابط مشاوره و پژوهشی و طرح جابر مدرسه بودم همین امر باعث شد با اکثر خانواده های مدرسه در تعامل باشم   در تمام این مدت   با روی باز  از آنها استقبال کردم و هیچ وقت سعی نکردم اخلاقم موجب رنجش خاطرشان شود.

. دلایل موفقیت خود را در تدریس چه می دانید ؟

  اول خدا را کنار خود در تمام لحظات زندگی ام  حس کردن و شوق  یاد دادن که مرا به مطالعه و یادگیری و پژوهش در این زمینه سوق داده تا موفقتر عمل کنم و مهمترین عامل موفقیت من عشق و علاقه به دانش آموزان و  به کارم هست .

*نحوه تشویق و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان ضعیف چگونه است؟

 اولین کار ارتباط بیشتر با والدینشان و همسو کردن آنان برای تقویت درس بچه هایشان، تهیه بروشورهای راهنمایی والدین با اینگونه دانش آموزان، تقویت رفتارهای مثبتشان و تشویق کردن آنها حتی کلامی یا  تشویق  سر صف، دادن هدیه برای پیشرفتهای ساده ای که دارن، دادن تکالیف در حد تواناییشان، مشارکت دادن در طرح جابر و بوم  و کارهای عملی  و بالا بردن اعتماد به نفس آنها و ........

* چه مسائلی می تواند مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردد؟

تهاجم فرهنگی، پایین آمدن شان معلمی در جامعه، تشویق های مالی و معنوی معلمان به جهت بالا بردن انگیزه آنها، مشکلات خانوادگی از قبیل طلاق، اعتیاد، اختلالات رفتاری خود دانش آموز، نبودن امکانات و مشاور در مدرسه و ......

*اگر به شما بگویند یک جمله روی تخته سیاه بنویسید چه می نویسید؟

به نام خداوند بخشنده و مهربان

دانش آموز من، من شمع روشنم در دست تو تا تو بتوانی آینده‌ات را روشن کنی.

*برای سایر همکاران چه توصیه ای دارید تا در کار تدریس و ارتباط با دانش آموزان موفق‌تر باشند؟

  وقتی وارد کلاس شدیم از من رها شده و ما شویم تا به هدف خود برسیم و اینکه همیشه کنار تدریس مطالعه و پژوهش هم داشته باشیم و با روشهای نوین و فناوری نوین آموزش آشنا شویم و بکار گیریم .انگیزه داشته باشیم و از دوره های ضمن خدمت بهره ببریم  و در طرحهای پژوهشی بیشتر شرکت کنیم مهمتر از همه دانش خود را به‌روز کنیم.

با شنیدن کلمات زیر کلمه یا عبارت کوتاهی که به ذهنتان می رسد عنوان کنید:

معلم: اسوه صبر و ایثار

مدرسه: محلی برای ساختن آینده

کرونا: همدلی در این ایام دلها بیشتر نزدیک شده است و باعث شده که قدر همدیگر را بیشتر بدانیم و هر لحظه ای که نفس می کشیم شکر گزار خدا باشیم.

آموزش مجازی: موقعیت و فرصتی نوین برای بالا بردن سواد رسانه ای

موفقیت: پدیده ای اتفاقی نیست بلکه لازمه اش تلاش و پشتکار فراوان است.

دانش آموزان: جامعه سازان آینده (انرژی مثبت)

  و سخن آخر:

با بیانی زیبا از مقام معظم رهبری به پایان می برم: «معلم با آموختن به یک انسان کلید بهره برداری از گنجینه ای تمام نشدنی را به او می دهد.»

با آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون برای همه دانش آموزان، همکاران ارجمند و کلیه دست اندرکاران عرصه تعلیم و تربیت

به امید آینده ای روشنتر برای سرزمین عزیزمان، ایران . 

نظر شما