شناسهٔ خبر: 47103249 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پرندگان مهاجر کمتری در زمستان گرم ۹۹ به کرمانشاه آمدند

کرمانشاه - ایرنا - رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش کرمانشاه گفت: زمستان گذشته در مجموع ۱۰ هزار پرنده مهاجر در سایت های استان رصد شدند در حالیکه کرمانشاه میزبان ۵۰ هزار پرنده مهاجر در سال ۹۸ بود.

صاحب‌خبر -

فردین الفتی عصر شنبه به مناسب روز جهانی پرندگان مهاجر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا اصلی ترین عامل کاهش ورود پرندگان مهاجر است.

وی اظهار داشت: به دلیل کاهش تعداد پرنده‌های مهاجر در سال ۹۹ هیچ مجوز شکاری در استان صادر نشد.

الفتی حضور پرندگان مهاجر در منطقه را از نظر زیبایی شناسی حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: افراد نباید به شکار این پرندگان فکر کنند چرا که ممکن است از نظر بیماری آلوده باشند.

وی با اشاره به گشت‌های مشترک با دامپزشکی برای رصد بیماری در بین پرندگان مهاجر گفت: با اینکه در سال ۹۹، تعداد ۲ کانون آنفلوآنزا در میان پرندگان اهلی استان شناسایی شد اما در بین پرندگان مهاجر موردی از بیماری مشاهده نشد.

الفتی در خصوص نحوه رصد پرندگان نیز یادآور شد: بطور کل پرندگان با استفاده از دوربین توسط افراد آموزش دیده رصد می‌شوند اما بدلیل آنکه بسیاری از پرندگان، شبانه مهاجرت می‌کنند آمار نمی‌تواند دقیق باشد.

او همچنین به تجربه استفاده از هلی شات برای رصد پرندگان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: این روش بدلیل ترساندن پرندگان روش مناسبی ارزیابی نشد.

آنچنان که الفتی توضیح داد پرندگان مهاجر در فصل سرما از قسمت‌های سیبری به مناطق معتدل مهاجرت می‌کنند و ۲۱ سایت در استان کرمانشاه توقفگاه این پرندگان مهاجر است و از تالاب هشیلان باید بعنوان مهمترین آنها نام برد.

به گفته وی، سرشماری پرندگان هر سال از ۱۲ دی به مدت یک ماه انجام می‌شود.

جمعیت حیات وحش استان تصاعدی است/ مردم آگاه تر شده اند

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان در بخش دیگری آمار کلی جمعیت حیات وحش را تصاعدی دانست و گفت: ۱۰ سال است که برای شکار هیچ پستانداری مجوز شکار صادر نکردیم برای همین هم شاهد افزایش ۲۸ درصدی جمعیت آنها در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ هستیم.

او اضافه کرد: طبق آخرین سرشماری هم اکنون حیات وحش استان میزبان ۶۱۳ راس کل و بز، ۷۹ راس قوچ و میش و هزار و ۵۰۳ آهو است.

الفتی همچنین جمعیت خرس های قهوه ای ساکن در استان را رو به افزایش اعلام کرد و گفت: با اینکه سرشماری این حیوان به دلیل همرنگی با طبیعت دشوار است اما تاکنون ۱۷ قلاده خرس قهوه ای سرشماری شده است.

وی از چهارزبر، دالاهو، شاهو و قلاجه به عنوان زیستگاه خرس قهوه ای در استان نام برد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان به ماجرای تصادف اخیر یک قلاده خرس قهوه ای با خودرو سواری در منطقه چهارزبر و همکاری مردم برای نجات جان خرس اشاره کرد و افزود: مردم نسبت به حیات وحش پیگیرتر و حساس تر شده‌اند.

خبر خوب دیگر الفتی، مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه پاوه و فیلمبرداری از آن بود، او همچنین آخرین آمار شوکا بعنوان کوچکترین گونه گوزن در منطقه بوزین و مرخیل پاوه  را ۲۰ راس اعلام کرد.

وی البته از ازدیاد جمعیت گراز به خصوص در منطقه سرپل ذهاب و قصرشیرین خبر داد و گفت: سال گذشته به کشاورزان منطقه هفت مجوز تیر اندازی هوایی برای دفع گراز از مزارع کشاورزی صادر شده و امسال نیز ۲ مجوز صادر شده است.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت است که یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود بطوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

نظر شما