شناسهٔ خبر: 47103216 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده گفت:

۶۹ اثر منقول مکشوفه از محوطه تاریخی حسنلو در فهرست آثار ملی به ثبت رسید به گزارش رکنا وبه نقل از وابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، حسن شیری، با اعلام این مطلب اظهار کرد: محوطه تاریخی حسنلو با حدود ۸۰۰۰ سال قدمت یکی از مهمترین سایت‌های باستان‌شناسی کشور است که هزاران اشیای فرهنگی تاریخی نفیسی از قبیل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و برنزی، زیورآلات، ادوات جنگی و اشیای تزئینی در اثر کاوش‌های انجام شده از آن به دست آمده است.

رکنا: تعداد ۶۹ قلم از اشیای موجود در موزه‌های باستان‌شناسی ارومیه، نقده و پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو که عمدتا شامل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و ادوات جنگی بوده در فهرست آثار ملی ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا وبه نقل از وابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، حسن شیری، با اعلام این مطلب اظهار کرد: محوطه تاریخی حسنلو با حدود ۸۰۰۰ سال قدمت یکی از مهمترین سایت‌های باستان‌شناسی کشور است که هزاران اشیای فرهنگی تاریخی نفیسی از قبیل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و برنزی، زیورآلات، ادوات جنگی و اشیای تزئینی در اثر کاوش‌های انجام شده از آن به دست آمده است.

 

وی افزود: اشیا به دست آمده عمدتا مربوط به هزاره‌های اول و دوم قبل از میلاد بوده و هم اکنون در موزه‌های مختلف داخل کشور مانند، موزه ملی ایران باستان تهران، موزه آذربایجان تبریز، موزه‌های باستانشناسی ارومیه، نقده و پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو و همچنین موزه‌های مختلف خارج از کشور در معرض نمایش است.

مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده بیان کرد: معروفترین اثر باستانی یافت شده از این محوطه جام زرین حسنلو است که حدود سه هزار سال قدمت دارد و این کشف در تاریخ باستان‌شناسی ایران و جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی و از نادر ترین آثار تاریخی، دینی و هنری دنیای باستان به شمار می‌رود.

شیری تصریح کرد: این جام در حفاری‌های انجام گرفته توسط رابرت دایسون در تابستان سال ۱۹۵۸ یافت و حدود ۹۵۰ گرم وزن دارد و از طلا ساخته شده و به شکل ساغری با دیواره‌های نسبتا زاویه‌دار است.

وی بیان کرد: همچنین  این ظرف حدود ۲۰ سانتیمتر ارتفاع و در قسمت لبه حدود ۱۸ سانتیمتر قطر دارد که هم اکنون در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود.

مدیر پایگاه ملی حسنلو نقده افزود: در راستای حفاظت از آثار ملی و میراث فرهنگی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ با انجام مطالعه، مستندنگاری و گردآوری اطلاعات اشیاء منقول تاریخی و فرهنگی مکشوفه از محوطه تاریخی حسنلو، تعداد ۶۹ قلم از اشیای موجود در موزه‌های باستانشناسی ارومیه، نقده و پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو  که عمدتا شامل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و ادوات جنگی بوده در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که از این حیث در جایگاه نخست آذربایجان‌ غربی قرار گرفته است.

 ارومیه/ نسرین کریم معجنی 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما