شناسهٔ خبر: 47101156 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشریح کرد

آخرین تصمیمات برای بازار سیمان و مرغ و کالای اساسی در خوزستان

شایان حاجی‌نجف

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه دلال‌بازی باعث مشکلاتی در قیمت سیمان در خوزستان شده است، گفت: به کمک سامانه ساتکا می‌توانیم عاملان فروش را تحت نظارت و کنترل کامل قرار دهیم تا سیمان به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

صاحب‌خبر -

نوراله حسن‌زاده در نشست خبری که امروز (۱۸ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، با اشاره به وضعیت قیمت سیمان در بازار خوزستان اظهار کرد: در بحث سیمان کمبودهایی در سطح کشور وجود دارد و این مساله مشکلاتی برای خوزستان نیز به وجود آورده است هرچند تا اواخر بهمن‌ماه سال گذشته نیز خوزستان مشکلی در خصوص سیمان نداشت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در خوزستان سه کارخانه تولید سیمان وجود دارد که مجموعا توان تولید حدود ۱۳ هزار تن سیمان را دارند. کارخانه ۸ هزار تنی سیمان خوزستان، کارخانه ۳هزار تنی کارون و کارخانه ۲ هزار تنی سیمان بهبهان تولیدکننده سیمان در استان خوزستان هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: در شرایط عادی، مازاد تولید در کشور وجود داشت و بخشی از سیمان مورد نیاز استان خوزستان از سایر استان‌ها وارد می‌شد اما اکنون شرایط متفاوت شده و مشکلاتی در خصوص سیمان به وجود آمده است.

حسن‌زاده با اشاره به افزایش ۳۱ درصدی کرایه حمل و نقل سیمان به صورت کشوری ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های حمل و نقل، این افزایش کرایه توسط سازمان حمل و نقل جاده‌ای به کرایه حمل و نقل سیمان اضافه شد.

وی افزود: با افزایش کرایه‌های حمل و نقل، قیمت هر پاکت سیمان باید ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان باشد و اگر بخواهیم یک هزار تومان نیز برای هزینه تخلیه و بارگیری محاسبه کنیم، قیمت هر پاکت سیمان در خوزستان باید حداکثر ۳۵ هزار تومان باشد. البته با توجه به اینکه هزینه حمل و نقل به صورت تن-کیلومتر محاسبه می‌شود، این قیمت در برخی از شهرها می‌تواند مقداری بالاتر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به گزارش‌های رسیده به استاندار خوزستان در خصوص افزایش قیمت هر پاکت سیمان تا ۶۰ هزار تومان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، در بیشتر شهرستان‌های استان خوزستان قیمت هر پاکت سیمان ۳۸ هزار تومان بود اما در دو بخش از اهواز، سیمان ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسید که برای این فروشندگان پرونده تعزیراتی تشکیل شد تا با آن‌ها به صورت جدی برخورد شود زیرا قیمت هر پاکت سیمان در اهواز باید ۳۵ هزار تومان باشد.

حسن‌زاده ادامه داد: اداره‌کل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان بحثی در خصوص حمل‌کنندگان سیمان فله و سیمان پاکتی داشت که برای حمل‌کنندگان سیمان پاکتی علاوه بر افزایش ۳۰ درصدی کشوری هزینه حمل و نقل، ۱۵ درصد دیگر نیز افزایش قیمت برای حمل درون استان داشته باشیم.

وی افزود: این افزایش ۱۵ درصدی هزینه حمل و نقل برای حمل‌کنندگان سیمان پاکتی، قیمت هر پاکت سیمان را ۵۰۰ تا ۵۵۰ تومان بیشتر می‌کند که البته هنوز در این خصوص تصمیم‌گیری نشده و موضوع در دست بررسی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: ۲۰ عامل فروش سیمان توسط سازمان صمت استان خوزستان مشخص شده‌اند تا با نظارت کامل، سیمان را درون استان به فروش برسانند؛ البته استاندار خوزستان در نظر دارد که فروش سیمان در خوزستان توسط عاملان فروش، سامانه‌ای شود که این کار را می توانیم توسط سامانه ساتکا انجام دهیم.

حسن‌زاده با بیان اینکه دلال‌بازی باعث مشکلاتی در قیمت سیمان در خوزستان شده است، گفت: به کمک سامانه ساتکا می‌توانیم عاملان فروش را تحت نظارت و کنترل کامل قرار دهیم تا سیمان به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

وی افزود: ارزش یک کارخانه سیمان حدود یک هزار میلیارد تومان است و کارخانه‌دار با تمام همه مشکلات، تولید می‌کند اما وقتی یک دلال به اندازه یک کارخانه‌دار، از بازار سود می‌برد؛ یعنی مشکل وجود دارد و باید این مشکلات را رفع کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان عنوان کرد: عاملان فروش سیمان و خریداران سیمان، قابل کنترل هستند و اگر روزانه ۸ هزار تن سیمان در استان توزیع شود مشکلی نخواهیم داشت مگر اینکه سیمان از استان خارج شود.

حسن‌زاده افزود: در گذشته ۲۲ درصد از مصرف سیمان خوزستان از خارج از استان تامین می‌شد؛ با توجه به کمبود سیمان در استان‌های دیگر و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، تنها ۴ درصد از مصرف سیمان خوزستان از خارج از استان تامین می‌شود و بخشی از کمبود سیمان به این دلیل است.

وی در خصوص وضعیت شن و ماسه در خوزستان گفت: مدت‌ها است که قیمت‌گذاری جدید برای شن و ماسه انجام نشده است اما جلساتی برگزار شده تا قیمت واقعی شن و ماسه مشخص شود. در این زمینه انجمن‌ها خودشان باید قیمت‌گذاری کنند مگر اینکه قیمت خیلی بالایی ارائه دهند که دولت ورود می‌کند و برای شن و ماسه قیمت‌گذاری می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: برای قیمت‌گذاری شن و ماسه، باید قیمت تمام‌شده مشخص و با در نظر گرفتن سود معقول، تعیین شود و به دست مصرف‌کننده برسد.

حسن‌زاده با اشاره به وضعیت مرغ در خوزستان گفت: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و آّبزیان، مصرف مرغ در استان خوزستان بالا رفته است به شکلی که در ایام ماه رمضان نیاز استان حدود ۴۵۰ تن مرغ در روز است در حالی که روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ کشتار روز و مرغ منجمد در بازار توزیع می‌شود.

وی افزود: طبق آمارهای سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، میزان جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه امسال در مقاسیه با سال قبل، ۳۸ درصد رشد داشته است و بر این اساس، تا ۱۰ روز آینده باید شاهد عرضه این تولیدات در بازار باشیم تا نیاز خوزستان به مرغ کشتار روز تامین شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: مرغ‌های وارداتی که قرار بود وارد کشور شود و یک هزار تن آن به استان خوزستان اختصاص پیدا کند، هنوز وارد نشده‌اند و واردات آن نیز می‌تواند به بهبود وضعیت بازار مرغ استان کمک کند.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلاتی از جمله مشکل مرغ در کشور و خوزستان باید نسبت به واردات اقدام شود، افزود: در چنین شرایطی واردات یکی از راهکارهای حل مشکل است.

حسن‌زاده در خصوص وضعیت ذخایر کالای اساسی در خوزستان گفت: عمدتا ۳ میلیون تن ذخایر کالای اساسی در بنادر خوزستان وجود دارد که برای همه کشور است و از بنادر به نقاط مختلف کشور حمل می‌شود. در این بخش، روزانه حدود ۲ هزار کامیون، اقلام اساسی را از خوزستان به سراسر کشور حمل می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه تمام تلاش دولت این است که بتواند شرایط را در بخش اقلام اساسی مدیریت و کنترل کند، گفت: ذخایر استراتژیک کالای اساسی در خوزستان خوب است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

حسن‌زاده در خصوص وضعیت شکر در بازار خوزستان نیز گفت: در خوزستان مشکلی در بحث شکر نداریم و کارخانه‌های تولیدکننده شکر در استان نیز نهایت همکاری را با ما دارند. پیشنهادی به معاون اول رئیس جمهور داده شده تا قیمت شکر صنف و صنعت و قیمت شکر خانوار یکسان شود زیرا این کار، به از بین رفتن دلالی و واسطه‌گری در بازار شکر کمک می‌کند.

وی با اشاره به کمبود روغن نیز گفت: قیمت مواد اولیه روغن که از کشورهای خارجی وارد می‌شود حدود دو برابر شده است؛ وقتی وضعیت فعلی را با وضعیت عادی کشور مقایسه می‌کنیم می گویم که در تامین روغن مشکل داریم اما در شرایطی که آمریکا با تحریم‌ها قصد نابودی کشور را دارد باید گفت که در زمینه روغن مشکلی نداریم.

حسن‌زاده با بیان اینکه روزانه حدود ۲۵۰ تن روغن به بازار خوزستان تزریق می‌شود، بیان کرد: در شرایطی که دنیا با شیوع کرونا مواجه شده است، برخی کشورها حتی حاضر به صادرات نیستند و تولیدات خود را ذخیره می‌کنند. تامین ارز برای واردات مواد اولیه روغن و تامین مواد اولیه نیز از مهمترین مشکلات در تولید روغن است.

وی افزود: استان‌های تولیدکننده برخی برندهای معروف روغن، اجازه فرستادن تولیدات خود به خوزستان را نمی‌دهند و این مساله باعث شده که برخی از برندهای روغن در بازار کمیاب شود. در حال حاضر یکی از شرکت‌های درون استان خوزستان در حال تامین نیاز بازار خوزستان است و اگر این کارخانه تولید نمی‌کرد شرایط بسیار دشوار می‌شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: وقتی کالایی در بازار اختلاف قیمت پیدا می‌کند، میزان مصرف بالا می‌رود؛  این افزایش مصرف، یا احتکار خانگی است و یا در بخشی دیگر عرضه می‌شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه هر زمان که اختلاف قیمت در کالایی باشد، فساد سیستمی ایجاد می‌شود، گفت: تا کی می‌توان برای هر کالا و نظارت بر عرضه و قیمت آن بازرس در نظر گرفت؟ باید کالاهای چند قیمتی، یکسان‌سازی شوند تا شاهد چنین مشکلاتی در بازار نباشیم.

وی در خصوص وضعیت گوشت قرمز در خوزستان نیز عنوان کرد: کمبود گوشت قرمز در استان وجود دارد و قیمت آن نیز بالا است. پیشنهادی تهیه شده تا مجمتمع‌های دامداری و دامپروری بتوانند ۳۰ درصد از تولید خود را صادر و ارز آن را وارد کشور کنند.

حسن‌زاده بیان کرد: با توجه به اینکه دام تولید ایران را با قیمت خوبی خریداری می‌کنند، می‌توانیم با ارز حاصل از این صادرات، دام را از کشورهای دیگر مانند رومانی به داخل کشور وارد کنیم. این صادرات باعث جلوگیری از قاچاق دام می‌شود زیرا در شرایط فعلی با انواع روش‌ها دام را قاچاق می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما