شناسهٔ خبر: 47087966 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کاهش مصرف مواد شیمیایی خطرناک در صنایع با نانوپوشش‌های سبز

مریم رضایی

یکی از شرکت‌های فناور نانو پوشش‌های دوستدار محیط زیست برای صنایع عرضه کرده و این پوشش جایگزین پوشش‌های رایج شده و توانسته استفاده از مواد شیمیایی خطرناک را در صنایع به حداقل ممکن برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یکی از شرکت‌های فناور طی سال‌های اخیر با عرضه نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی خود به بازار کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست کرده است؛ چرا که این نانوپوشش جایگزین پوشش‌های رایج در شرکت‌های ایرانی شده و میزان استفاده از مواد شیمیایی خطرناک را در تولید محصولاتی نظیر ماشین لباس‌شویی، یخچال، رادیاتور، بخاری، کولر و پکیج به حداقل میزان ممکن رسانده است.

پوشش‌های محافظتی که معمولا روی سطح فلزات استفاده می‌شود، نیازمند ترکیباتی است که برای محیط‌زیست خطرناک بوده و می‌تواند آسیب‌های زیادی به افراد در محیط کار و همچنین محیط‌زیست وارد کند.

فرهنگ آزاد، مدیر مهندسی این شرکت با اشاره به عرضه پوشش‌های تبدیلی نانوسرامیکی مبتنی بر زیرکونیوم، گفت: این نانو پوشش برای چسبندگی رنگ و افزایش مقاومت فلز پایه، بهترین کاربرد را دارد. یکی از مزیت‌های این فناوری آن است که میزان پوشش نهایی مورد نیاز روی سطح فلز به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. برای مثال اگر روی قطعه‌ای نیاز به ۱۰ هزار نانومتر پوشش بوده، با استفاده از این نانوپوشش تبدیلی، پوشش نهایی مورد نیاز به زیر ۱۰۰ نانومتر کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: پوشش‌های رایج در صنعت نظیر روی، نیکل، منگنز و فسفات، مشکلات زیست‌محیطی دارند. اما نانوپوشش تبدیلی زیرکونیومی این شرکت مشکلی برای محیط‌ زیست‌ ندارد. از سوی دیگر برای پوشش‌های رایج آب زیادی مصرف می‌شود در حالی که این نانوپوشش به آب کمی نیاز دارد.

آزاد اضافه کرد: در روش‌های پیشین رسوب و لجن‌ زیادی تولید می‌شد و در نتیجه لازم بود تا تجهیزات زیادی برای جداسازی رسوب‌ها از محلول استفاده شود، اما این نانو پوشش عاری از لجن و رسوب است. از سوی دیگر، این نانوپوشش برای اپراتورها و کارگران نیز مناسب‌تر است چرا که با مواد سالم‌تری در تماس هستند و اثرات جانبی کمتری برای سلامت پرسنل دارند.»

پوشش‌دهی تبدیلی کرومات یا کروماته‌کردن، نوعی از پوشش‌دهی است که با عملیات شیمیایی می‌توان ترکیبات فلزی نظیر اسید کرومیک، کرومات یا دی‌کرومات روی سطح قرار داد. نتیجه چنین عملیاتی ایجاد پوشش محافظ تبدیلی، شامل ترکیبات کروم بر روی سطح فلز بوده که این روش برای چسبندگی رنگ و مقاومت خوردگی آلومینیوم انجام می‌شود. یکی از مشکلات رایج در این فرآیند، آلودگی‌های زیست‌محیطی در اثر استفاده از کروم +۶، اسیدنیتریک و سود سوزآور است.

به نقل از ستاد نانو، صنایع باید تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از آسیب به نیروی انسانی و همچنین ممانعت از آلودگی محیط‌زیست اتخاذ کنند که از جمله این اقدامات می‌توان به استفاده از پوشش تبدیلی زیرکونیوم اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما