شناسهٔ خبر: 47085685 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یک کارشناس اقتصاد دیجیتال:

گران‌فروشی ارزهای دیجیتال، ابتکار صرافی‌های ایرانی است

یک کارشناس و فعال اقتصاد دیجیتال گفت: گران‌فروشی ارزهای دیجیتال، ابتکار صرافی‌های آنلاین ایرانی است و بانک مرکزی باید به عنوان صادرکننده مجوز آنها، اخطار صادر کند.

صاحب‌خبر -

مجتبی رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش میزان تقاضا برای عضویت در صرافی‌های دیجیتال و خرید و فروش رمز ارزها، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به بخشنامه بانک مرکزی در زمینه معاملات رمز ارزها، خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بستر صرافی‌های آنلاین ایرانی به راحتی صورت می‌گیرد و کاربران کیف پول‌های دیجیتال ایرانی بدون بروز هیچ گونه اختلال یا مشکلی در بستر معاملات، قادر به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی هستند.

وی افزود: این سهولت در خرید و فروش رمز ارزها در حالی محقق شده که تا پیش از ورود به نیمه دوم سال ۹۹، حضور در معاملات خرید و فروش ارزهای دیجیتال تا حدودی جرم سایبری محسوب می‌شد و بسیاری از دارندگان کیف پول‌های الکترونیکی از فاش شدن ماهیت معاملات و نوع فعالیتشان در بازار ارزهای دیجیتال هراس داشتند.

این کارشناس و فعال اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه به رغم تسهیل شرایط قانونی و چارچوب‌های دولتی حضور در معاملات فضای اقتصاد دیجیتال شاهد کلاهبرداری بسیاری از صرافی‌های آنلاین ایرانی هستیم، تصریح کرد: با یک نگاه اجمالی به روند معاملات رمز ارزها از سوی کاربران ایرانی می‌توان فهمید که نه تنها سرمایه‌گذاران ایرانی فضای اقتصاد دیجیتال، رمز ارزها را گران‌تر از نرخ جهانی آن می‌خرند، بلکه صرافی‌ها کارمزدهای گزافی از کاربران اخذ می‌کنند.

رفیعی اضافه کرد: تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، اجازه دسترسی کاربران ایرانی به بازارهای بین‌المللی خرید و فروش ارزهای دیجیتال را نمی‌دهد به همین دلیل صرافی‌های آنلاین ایرانی که با دور زدن تحریم‌ها موفق به ارائه رمز ارزها می‌شوند کارمزد زیادی می‌گیرند و برخی از ارزهای شاخص را بر اساس نرخی که خود تعیین می‌کنند به کاربران ایرانی می‌فروشند.

وی ادامه داد: در حالی که بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی گمان می‌کردند با توجه به سیستم ارزش‌گذاری جهانی در زمینه خرید و فروش رمز ارزها، امکان گران‌فروشی آنها و دستکاری نوساناتشان وجود ندارد، صرافی‌های آنلاین ایرانی ثابت کردند که می‌توانند نرخ ارزهای شاخص را هم بر اساس موازین و چارچوب‌های اقتصادی خودشان تعیین کنند.

این کارشناس و فعال اقتصاد دیجیتال با بیان اینکه گران‌فروشی ارزهای دیجیتال، ابتکار صرافی‌های آنلاین ایرانی است و بانک مرکزی باید به عنوان صادر کننده مجوز آنها، اخطار صادر کند، خاطرنشان کرد: تا پیش از راه افتادن صرافی‌های آنلاین ایرانی، گران‌فروشی ارزهای دیجیتال از هیچ یک از رسانه‌های جهان مخابره نشده بود و متأسفانه فرهنگ ایرانی در حوزه اقتصاد دیجیتال که معامله‌گران بین‌المللی زیادی هم دارد، از این بابت دچار آسیب شده است.

رفیعی خاطرنشان کرد: بهترین راه برای گران نخریدن ارزهای دیجیتال، حضور در معاملات ارزهای غیر شاخص دیجیتال است زیرا اغلب صرافی‌های آنلاین تلاشی برای تغییر نرخ ارزهای غیر شاخص نمی‌کنند.

نظر شما