شناسهٔ خبر: 47085400 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اطلاعیه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها

آمار مسئولان دولتی از ردصلاحیت‌ها مغشوش و مغلوط بود

روزنامه جوان

در حالی که روند بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورا‌ها در هیئت‌های عالی استانی تمام نشده و نظر آن هیئت‌ها هنوز اعلام نشده، متأسفانه برخی مسئولان دولتی با ارائه آمار مغشوش و مغلوط از تعداد ردصلاحیت‌ها، باعث تنش سیاسی شده و پیشاپیش کیفیت مشارکت در انتخابات آینده را به موضوع بررسی صلاحیت‌ها گره می‌زنند.

صاحب‌خبر -
سرویس سیاسی جوان آنلاین: به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پیرو انتشار خبری به نقل از رئیس دفتر ریاست مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها مبنی بر برگزاری نشستی بین وزیر کشور، رئیس مجلس و برخی از اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و اتخاذ تصمیماتی در این جلسه درباره شیوه بررسی صلاحیت نامزد‌های این انتخابات، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها اسلامی شهر و روستا اطلاعیه صادر کرد، در این اطلاعیه آمده است:

الف) جلسه مذکور که روز یک شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در دفتر رئیس محترم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، جلسه‌ای از قبل تعیین شده نبود بلکه با عنوان استماع گزارش وزیر محترم کشور و معاونان ایشان تشکیل شد و تنها چند ساعت قبل از برگزاری، برخی از اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها نیز به آن دعوت شدند.

ب) هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها منتخب اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و مطابق قانون تنها مرجع نظارتی انتخابات شورا‌ها به شمار می‌آید که در تصمیمات خود دارای استقلال است و شیوه اخذ تصمیم هیئت نیز به صراحت در قانون بیان شده است. مطابق قانون، جلسات هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا با حضور چهار نفر از پنج نفر رسمیت می‌یابد و مصوبات آن نیز نیازمند رأی حداقل سه نفر از اعضا است. بر این اساس، ضمن احترام به جایگاه حقوقی شرکت‌کنندگان در جلسه روز یک شنبه و مطالب مطروحه در آن، مباحث طرح شده در این جلسه را نمی‌توان تصمیم هیئت مرکزی نظارت تلقی کرد و، چون تنها سه نفر از اعضای هیئت در آن حضور داشته و دو نفر دیگر - از جمله رئیس هیئت- در آن حاضر نبودند، جلسه مذکور نمی‌تواند مرجع تصمیم‌گیری قانونی باشد.

ج) رئیس دفتر ریاست محترم مجلس در مصاحبه خود بیان داشته‌اند: «در جلسه روز گذشته با همین رویکرد و با نظر ریاست مجلس و اعضای هیئت نظارت، پس از مباحثات صورت گرفته تصمیم بر آن شد که در بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آن‌ها از کلیه مراجع نظارتی مثبت است، با امعان نظر از سوی هیئت نظارت مورد تأیید قرار گیرد». این در حالی است که تاکنون در هیچ یک از جلسات رسمی هیئت نظارت چنین تصمیمی اتخاذ نشده و جلسه مذکور نیز -همان طور که بیان شد- فاقد رسمیت لازم برای اتخاذ تصمیم به عنوان هیئت نظارت است. البته در صورتی که ریاست محترم مجلس نظری در این باره داشته باشند، از طریق رئیس هیئت نظارت در دستور کار قرار می‌گیرد و به عنوان مصوبه هیئت، رسمیت می‌یابد و ملاک عمل قانونی قرار خواهد گرفت.

د) مطابق قانون، نظر نهایی و رسمی را درباره صلاحیت نامزد‌های انتخابات شوراها، هیئت مرکزی نظارت اعلام می‌کند و این هیئت برای بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند از منابع و مراجع مختلف استفاده کند. اگر غیر از این بود دیگر نیازی به تأکید قانونگذار برای بررسی صلاحیت نامزد‌ها در هیئت نظارت نبود و با همان استعلام هیئت‌های اجرائی از مراجع ذی‌ربط، روند بررسی صلاحیت‌ها نهایی می‌شد؛ لذا هر گونه طرح بحثی برای محدود کردن اختیارات هیئت نظارت در بررسی صلاحیت نامزد‌ها خلاف قانون است و هر مبحثی در این باره باید در خود هیئت بررسی و تصویب شود.

ه) در حالی که روند بررسی صلاحیت نامزد‌های انتخابات شورا‌ها در هیئت‌های عالی استانی تمام نشده و نظر آن هیئت‌ها هنوز اعلام نشده، متأسفانه برخی مسئولان دولتی با ارائه آمار مغشوش و مغلوط از تعداد ردصلاحیت‌ها، باعث تنش سیاسی شده و پیشاپیش کیفیت مشارکت در انتخابات آینده را به موضوع بررسی صلاحیت‌ها گره می‌زنند.

درپایان این اطلاعیه اظهار امیدواری شده است، همه دستگاه‌ها و مسئولان ضمن توجه به شرایط کشور نقطه کانونی اهتمام خود را برپایی انتخاباتی باشکوه و قانونمند قرار دهند و با حاشیه تراشی موجب بروز تکدر و تشویش اذهان نشوند.

نظر شما