شناسهٔ خبر: 47084790 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

داود عامری

مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی کاندیدا‌ها

روزنامه جوان

وزارت کشور در سال‌های گذشته به منظور کمک به ایجاد فضای سالم انتخاباتی، اقدام به تنظیم منشور اخلاقی کرد که طبیعتاً در آستانه انتخابات هم کاندیدا‌ها آن را مطالعه می‌کنند و هم اینکه وزارت کشور به عنوان متولی و مجری انتخابات وظیفه خود می‌داند این منشور را به نامزد‌ها ابلاغ کند و متن آن را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

صاحب‌خبر -
وزارت کشور در سال‌های گذشته به منظور کمک به ایجاد فضای سالم انتخاباتی، اقدام به تنظیم منشور اخلاقی کرد که طبیعتاً در آستانه انتخابات هم کاندیدا‌ها آن را مطالعه می‌کنند و هم اینکه وزارت کشور به عنوان متولی و مجری انتخابات وظیفه خود می‌داند این منشور را به نامزد‌ها ابلاغ کند و متن آن را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

فرض بر این است که وقتی فردی برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی و از فیلتر‌های نظارتی عبور می‌کند، طبیعتاً این فرد یک شخصیت برجسته و آگاه به مسائل جامعه و بیش از هر کس دیگری پایبند قوانین شرعی، عرفی و اخلاقی جامعه است، بنابراین با این زمینه، نگاهی کوتاه به مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی کاندیدا‌ها می‌کنیم.

هر فردی در جایگاه نامزدی ریاست جمهوری، صرف‌نظر از اینکه بتواند رأی مردم را برای ریاست جمهوری به دست بیاورد یا نه، در برابر جامعه مسئول است. این مسئولیت به خصوص در حوزه اخلاقی و اجتماعی حائز اهمیت است، چراکه هر روزه میلیون‌ها انسان رفتار و گفتار او را زیر نظر می‌گیرند تا بتوانند انتخاب درستی داشته باشند. پس این فرد دارای یکسری مسئولیت اخلاقی و اجتماعی در برابر جامعه است که آن‌ها را می‌توان در مواردی، چون راستگویی، امانتداری، رعایت انصاف، عدالت، صداقت در گفتار، الگوسازی رفتار‌های اجتماعی ارزشمند و... برشمرد که اشاره‌ای کوتاه به آن‌ها می‌کنیم. قبل از ورود به هر بحثی، بزرگ‌ترین وظیفه و رسالت هر نامزدی، ترجیح منافع ملی بر منافع فردی، جناحی، حزبی و تعلقات سیاسی و هر چیز دیگری است. به عبارت دیگر بزرگ‌ترین رسالت کاندیدا‌ها توجه به منافع ملی و تلاش برای حفظ آن در هر شرایطی است.

دومین مسئولیت اجتماعی نامزد‌های ریاست جمهوری، مقابله با اغراق و مبالغه گویی در کنار صداقت در گفتار است. باید به اندازه‌ای دروغ برای کاندیدا‌ها و طرفدارانشان مشمئزکننده باشد که به خود اجازه ندهند نه تنها خدای ناکرده مطالب کذب را برای جذب آرای مردم بر زبان بیاورند، بلکه از به زبان آوردن سخنان دارای شبهه و نیز اظهارات مبالغه‌آمیز نیز پرهیز کنند. نامزد‌ها به عنوان الگو و نمونه‌ای از انسان‌های مسئولیت‌پذیر باید از زمان شروع تبلیغات، صداقت در گفتار خود را به مردم اثبات کنند تا پس از کسب آرای مردم بتوانند به علت شهره بودن به صداقت در گفتار و عمل، برنامه‌های ملی را با حمایت آحاد اقشار جامعه مدیریت کنند. طبیعتاً رسیدن به جایگاه اعتماد ملی مستلزم صداقت در کلام و عمل است.

سومین مسئولیت اخلاقی و اجتماعی کاندیداها، رعایت عدالت و انصاف است. از حضرت امیر (ع) حدیثی به این مضمون داریم که نه در دوستی، آنچنان همه اسرار خود را به همدیگر بگویید که فردا دشمنی پیش آمد، تمام نقطه ضعف‌هایت در اختیار دشمن توست و نه در دشمنی آنچنان تندی کنید که اگر فردای روزگار دوستی پیش آمد، شرمسار گردید. لازم است کاندیدا‌ها زمان تبلیغات، به‌ویژه مناظره‌ها در تعریف و تمجید از افراد همسو با خود افراط نکنند که اگر خلاف و خطایی از نامبرده آشکار شد، نتوانند آن را هضم کنند. از سوی دیگر مواظب انگ زدن‌ها و اتهام‌هایی که برای بیرون کردن رقیب از کورس رقابت دارند، باشند، تا خدای ناکرده از دایره انصاف خارج نشوند و به عنوان یک مرجع رفتار اخلاقی، به اخلاق جامعه آسیب وارد نکنند. رفتار عادلانه و منصفانه بهترین پشتوانه را برای کاندیدا‌ها به ارمغان خواهد آورد و مسیر موفقیت آن‌ها را هموار خواهد ساخت. چهارمین مسئولیت به حوزه امانتداری برمی‌گردد. این امانتداری در دو ساحت قابل طرح است. یکی در خصوص مجریان انتخابات که موضوع بحث ما نیست و دیگری در خصوص نامزد‌ها که با وعده‌های خود، آرای مردم را کسب می‌کنند. در واقع تک‌تک این برگه‌های رأی که به نفع یک نفر وارد صندوق می‌شود، یک امانت و مسئولیت اجتماعی به گردن انتخاب شونده می‌گذارد. بنابراین نامزدها، همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز تأکید فرمودند: «از سخنان و وعده‌های فریبنده و بدون پشتوانه فکری و بدون در نظر گرفتن امکانات یا بدون اطلاع از آن‌ها حتماً پرهیز کنند.»

در واقع وقتی کاندیدایی با وعده‌های دروغین و غیرقابل اجرا و عملیاتی تلاش می‌کند آرای مردم را جلب کند، فردای روزگار و پس از انتخاب نمی‌تواند به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. در چنین شرایطی ضمن آنکه از دایره امانتداری خارج شده است، علاوه بر آن با پاشیدن بذر بی‌اعتمادی در جامعه، امکان بسیج عمومی را از دولت در مواقع مورد نیاز سلب و سرمایه‌های نرم جامعه را تضعیف می‌کند. اعتماد عمومی به مسئولان به‌خصوص در جایگاه‌های انتخابی از ذخایر بی‌بدیل ملی و امانت عمومی است که نباید مورد خدشه قرار گیرد. بنابراین اگر نامزد‌ها بخواهند در فصل تبلیغات، اعتماد مردم را جلب کنند، باید مسئولیت‌های اخلاقی و اجتماعی خود را جدی بگیرند که یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ این شرایط، صداقت داشتن در کنار ارائه برنامه‌های واقعی و عملیاتی در جهت پیشرفت کشور برای ورود به عرصه انتخابات است. نیازی به گفتن نیست که همه نامزد‌ها باید اصول اصلی و شرایط لازم را برای انتخاب شدن که شورای نگهبان اعلام کرده است از قبیل اعتقاد به اسلام احراز کنند تا مورد وثوق مردم باشند و کارزار تبلیغات انتخابات نیز یک معیار برای این سنجش توسط ملت است که امید است با حضور پر شور و امیدوارانه آحاد جامعه در پای صندوق‌های رأی، برگی زرین بر تاریخ پر افتخار میهن اسلامی افزوده شود.



رئیس کمیسیون داخلی مجلس:
سفره خالی مردم صادقانه‌ترین کارنامه برای روحانی و جهانگیری است

نماینده یزد در مجلس با بیان اینکه ارزیابی کف جامعه از عملکرد روحانی و جهانگیری و سفره خالی مردم صادقانه‌ترین کارنامه دولت محسوب می‌شود، تأکید کرد سوءمدیریت دولت روحانی با گوشت و پوست مردم حس می‌شود.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با اشاره به اظهارات اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و فرار از پاسخگویی وی از عملکرد دولت گفت: اسحاق جهانگیری به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای و عذرخواهی‌های غیرموجه باید به وظایفش عمل و از حاشیه‌پردازی جلوگیری کند. وی با بیان اینکه اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور و شخص رئیس‌جمهور در مورد ایفای پاسخگویی به وظایفشان در طول ماه‌های گذشته فرار رو به جلو محسوب می‌شود، افزود: اینکه دولتمردان با ادبیات خاص بیان کنند که لکنت زبان داشته و نتوانسته‌اند اقداماتشان را به جامعه توضیح دهند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، چراکه آنچه را که مردم در کف جامعه از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم می‌بینند، بهترین ارزیابی محسوب می‌شوند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس اظهار داشت: با گفتار و حرف و فرار از پاسخگویی، دولت نمی‌تواند برای خود کارنامه‌سازی کند و اگر هم دولت لکنت زبان دارد وکیل بگیرد. این درحالی است که سفره مردم و وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور صادقانه‌ترین کارنامه دولت حسن روحانی محسوب می‌شود. جوکار گفت: وقتی مردم می‌بینند در زندگی دچار مشکلات اقتصادی و فشار‌های معیشتی هستند، نمی‌توانند اظهارنظرات دولتمردان را درباره عملکرد‌های مثبت و کارنامه‌شان بپذیرند. وی افزود: دولت حسن روحانی عملیات‌های متعدد روانی در جامعه انجام داده، ولی در مجموع مردم با گوشت و پوست خود سوء مدیریت و سوء عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم را دیده‌اند که این موضوع در حوزه اقتصادی و اجتماعی بیشتر احساس می‌شود، ضمن اینکه مشکلات انباشته‌ای که هم اکنون در کشور وجود دارد نتیجه عملکرد هشت ساله روحانی و جهانگیری محسوب می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما